Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt oppdatering av saken - kanskje vi slipper toll på varer opp til kr 3000,-

https://www.dinside.no/okonomi/vil-oppjustere-tollgrensa-fra-350-til-3000-kroner/71515193

Bare noen måneder igjen - hvordan ligger dere an med siste innspurt av utenlandsshoppingen?

Tror min postmann nå er ganske lei av å stappe pakker i postkassa mi  :D  er ikke lenge til han slipper.

artikkelen er lett å misforstå? Den tar for seg tollsats (eks. klær 10,2%) mens det som bekymrer fleste er fortollingsgebyr og den sies intet om. Med andre ord, vi risikerer fortsatt å måtte betale "150 kroner" eller hva det blir, selv for små filleting

eks. trenger egentlig en slik kr. 8 men "ikke" hvis det koster 150 til Posten.

-den problemstillingen er vel fortsatt ikke løst?

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet kaller forslaget en forbrukerseier, ikke minst fordi det skal gjøres noe med fortollingsgebyret.

spørs om de ikke overtolker dette? Jeg mistenker regjering/storting ikke får på plass dette som forespeiles, innen 1. januar, og da er det det "gamle" forslaget som vil gjelde fra datoen, dvs. slutt på 350-regelen og Posten vil kreve gebyr på alle sendinger.

Eneste "redning" kan evt. bli om de utsetter hele greia ett års tid, slik at det korresponderer med EU's ordning, fra 2021  :roll:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jaja, da har ihvertfall jeg økt utenlandshandelen noen hakk før vi får hvileåret 2020, der en eller annen rar ordning trer i kraft?

Etter det året så vil åpen handel med alle EU-land uten noe fortullingsgebyrer følge (allerede i 2021????) ?

Litt oppdatering av saken - kanskje vi slipper toll på varer opp til kr 3000,-

https://www.dinside.no/okonomi/vil-oppjustere-tollgrensa-fra-350-til-3000-kroner/71515193

Bare noen måneder igjen - hvordan ligger dere an med siste innspurt av utenlandsshoppingen?

Tror min postmann nå er ganske lei av å stappe pakker i postkassa mi  :D  er ikke lenge til han slipper.

Jeg sliter med å aldri få hentemeldinger. Men, da spør jeg bare på post-i-butikk om det er kommet noe nytt til meg. Noen  ganger kan det gå fryktelig nære returfristen før en pakke blir oppdaget. Er ikke så gøy når Posten saboterer på denne måten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jaja, da har ihvertfall jeg økt utenlandshandelen noen hakk før vi får hvileåret 2020, der en eller annen rar ordning trer i kraft?

Etter det året så vil åpen handel med alle EU-land uten noe fortullingsgebyrer følge (allerede i 2021????) ?

Men kan vi bruke et elektronisk verktøy som er designet for EUs custom union uten å være en del av EUs custom union? 

Tviler på at forbrukerene vinner noe som helst de nærmeste årene.

Lenke til kommentar

Men kan vi bruke et elektronisk verktøy som er designet for EUs custom union uten å være en del av EUs custom union? 

Tviler på at forbrukerene vinner noe som helst de nærmeste årene.

Candidate and potential candidate countries participating in Customs 2020:

Albania, Bosnia and Herzegovina, The former Yugoslav Republic of Macedonia, Montenegro, Serbia, Turkey.

Lenke til kommentar

Candidate and potential candidate countries participating in Customs 2020:

Albania, Bosnia and Herzegovina, The former Yugoslav Republic of Macedonia, Montenegro, Serbia, Turkey.

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til.

Norge er ikke et av de landene, og grunnen til at vi ikke er med i customs union er fordi vi har valgt å ikke være med.

Jeg ville tro at det blir vanskelig å bruke et system for EU sine toll og mva-avgifter når vi har et annet tollsystem enn resten av EU. EU borgere kan handle fritt med hverandre, vi kan ikke handle fritt med EU og vi kan sette opp våre egne frihandelsavtaler. Kanskje kan man legge dette inn i systemet, men det er ingen politisk vilje i Norge for å bli med i et slikt system, fordi det vil føre til at norske importbedrifter blir utkonkurrert.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg fant en interessant artikkel.

Forslaget om å øke tollgrensen til 3000 og la utlandske bedrifter håndtere mva, ligner på loven EU vil introdusere i 2021. Om jeg har tolket artikkelen riktig, så vil Norge ikke bli en del av EU sitt elektroniske MVA-system.

Jeg tror absolutt en modifisert utgave av forslaget blir gjennomført, men de lager nok loven slik at vanlige forbrukere må fortsatt betale fortollingsavgift. Hvis du fortoller selv så vil du få en ekspedisjonavgift, så kanskje de omdøper fortollingsavgiften til ekspedisjonavgift :p

A proposal to amend the Norwegian regulations relating to low-value shipments (that is, a value below NOK 3,000) would include a new registration process. The aim is to simplify customs clearances of eligible shipments as well as to provide a simplified value added tax (VAT) system.

...

The proposed simplified VAT regime is in accordance with principles under OECD guidelines (especially the guidelines from 2016) and more recently, the report related to marketplace platforms from 2019. The proposal also has some similarities with the EU VAT e-commerce package that is to be effective 1 January 2021—in particular, the extension of the scope of the EU MOSS scheme to encompass distance sales of low-value goods imported from third countries, and repeal of the current VAT exemption for imports of small consignments.

...

Norway is not a member of the EU. Thus, comprehensive “secondary legislation” regarding VAT (e.g., the VAT directive 2006/112/EC) is not binding for Norway. Even so, the Norwegian system is largely based on the same principles as those in the EU.

https://home.kpmg/us/en/home/insights/2019/08/tnf-norway-new-vat-registration-process-proposed-online-retailers-and-marketplaces.html

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å aldri få hentemeldinger.

Det sprøs hvor (land) du bestiller fra da? Siste Kina-pakkene jeg mottok, havnet rett i postkassen og følte meg vel egentlig litt snurt over ikke å ha fått den sedvanlige hentelappen. Forklaringen er visstnok at Posten inngikk avtale med China Post om at de skulle slutte å sende krimskrams som rekommanderte sendinger, fordi det kostet Posten Norge mye å håndtere disse.

omtalt halvveis nede i denne artikkelen

https://www.nettavisen.no/na24/da-strommen-av-pakker-fra-kina-eksploderte-tok-posten-hemmelig-grep/3423561588.html

Mulig det finnes unntak for kostbare gjenstander over en viss verdi, dvs. at slikt fortsatt sendes rekommandert fra Kina (ukjent for meg hvor verdigrensen er i så tilfelle)

Lenke til kommentar

Det sprøs hvor (land) du bestiller fra da? Siste Kina-pakkene jeg mottok, havnet rett i postkassen og følte meg vel egentlig litt snurt over ikke å ha fått den sedvanlige hentelappen. Forklaringen er visstnok at Posten inngikk avtale med China Post om at de skulle slutte å sende krimskrams som rekommanderte sendinger, fordi det kostet Posten Norge mye å håndtere disse.

omtalt halvveis nede i denne artikkelen

https://www.nettavisen.no/na24/da-strommen-av-pakker-fra-kina-eksploderte-tok-posten-hemmelig-grep/3423561588.html

Mulig det finnes unntak for kostbare gjenstander over en viss verdi, dvs. at slikt fortsatt sendes rekommandert fra Kina (ukjent for meg hvor verdigrensen er i så tilfelle)

Jo, men så lenge Post-i-butikk og postombud ikke legger alt i fra Kina i postkasse. Så må man forvente å motta enten papirhentelapp og/eller SMS hentemelding. Jeg får ingen av delene lengre.

Kundeservice sa bare, at så lenge mobilnummeret blir påført i fra avsender så skal jeg automatisk få hente-SMS varsel. Jeg har nå studert et titalls sendinger og de har alle mobilnummeret mitt påført. Men jeg får faen meg fortsatt ingen SMS-er. Håpløse Posten.no

Lenke til kommentar

Hvorfor det? En jobb må uansett gjøres.

Så lenge avsender har betalt porto, så må man vel få anledning til å betale MVA. gebyrfritt synes jeg. MVA er tross alt en avgift de krever av oss og den skal være 25 % (ikke høyere)..

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Posten.no er vel fortsatt et statlig foretak?

Hva skjer forresten i 2020? Jeg synes det begynner å haste med at de fra Stortinget også begynner å informere befolkningen om hvordan det vil se ut med disse horrible avgiftssatsene man må betale for å få betale en avgift kalt MVA.

Veldig interessant artikkel om hvor frekke interesseorganisasjonen Virke faktisk er. Virke står bak lobbyvirksomheten i Stortinget som har påvirket politikernes meninger om kr 350 grensen:

https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/lavmal-av-virke-og-nho/

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Nei posten er ikke statlig foretak lengere, mulig staten har noe enda, men ikke noe de skulle ha sagt sånn sett eller posten motsatt. posten vil jo ikke ha vekk denne grensen.

siste nytt nå er at det er usikkert om denne grensen vil bli fjernet. mulig det blir som det har vært

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...