LMH1 Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Toll er jo en ting, men hva med gebyrer? Er det riktig man må betale 160 kr per pakke, i følge denne tviler jeg på ebay eller dx.com og aliexpress vil moms registere seg. - På trynetHarald Andersen, direktør for Virke Handel, mener Finansdepartementets forslag er et eksempel på forbrukerpopulisme, der man fjerner avgifter for å gjøre det så enkelt som mulig for forbrukerne. De har liten tro på at utenlandske nettbutikker som Wish og Alibaba vil momsregistrere seg i Norge. - Hva med kontroll av at de faktisk registerer seg? Det er det ingen planer om, sier Andersen. Tollfritaket som er foreslått, kaller Andersen et handicap for norsk næringsliv. - Vi fikk sjokk da forslaget ble lagt frem. Har politikerne lyst til å ha norsk handel?, tordner Andersen. Virke påpeker at norske butikker må betale toll på varer fra utlandet, mens forbrukerne skal slippe dette når de handler på nett fra utlandet, dersom forslaget blir vedtatt. - Dette er så på trynet næringspolitisk, og miljøpolitisk som det kan få blitt. Vi håper for guds skyld at dette ikke blir gjennomført som foreslått, understreker han. Endret 24. august 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Forenklet fortolling pr. oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold 158,– Ebay har sitt global shipping program, da slipper man billigere unna. Endret 24. august 2019 av ^fmj 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 "Ebay har sitt global shipping program" Styr unna , ingen garanti man får det man har best gjennom GSP Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 (endret) Litt oppdatering av saken - kanskje vi slipper toll på varer opp til kr 3000,- https://www.dinside.no/okonomi/vil-oppjustere-tollgrensa-fra-350-til-3000-kroner/71515193 Bare noen måneder igjen - hvordan ligger dere an med siste innspurt av utenlandsshoppingen? Tror min postmann nå er ganske lei av å stappe pakker i postkassa mi er ikke lenge til han slipper. artikkelen er lett å misforstå? Den tar for seg tollsats (eks. klær 10,2%) mens det som bekymrer fleste er fortollingsgebyr og den sies intet om. Med andre ord, vi risikerer fortsatt å måtte betale "150 kroner" eller hva det blir, selv for små filleting eks. trenger egentlig en slik kr. 8 men "ikke" hvis det koster 150 til Posten. -den problemstillingen er vel fortsatt ikke løst? Endret 26. august 2019 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Forbrukerrådet kaller forslaget en forbrukerseier, ikke minst fordi det skal gjøres noe med fortollingsgebyret. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 (endret) Forbrukerrådet kaller forslaget en forbrukerseier, ikke minst fordi det skal gjøres noe med fortollingsgebyret. spørs om de ikke overtolker dette? Jeg mistenker regjering/storting ikke får på plass dette som forespeiles, innen 1. januar, og da er det det "gamle" forslaget som vil gjelde fra datoen, dvs. slutt på 350-regelen og Posten vil kreve gebyr på alle sendinger. Eneste "redning" kan evt. bli om de utsetter hele greia ett års tid, slik at det korresponderer med EU's ordning, fra 2021 Endret 26. august 2019 av Mr.M Lenke til kommentar
G Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Jaja, da har ihvertfall jeg økt utenlandshandelen noen hakk før vi får hvileåret 2020, der en eller annen rar ordning trer i kraft? Etter det året så vil åpen handel med alle EU-land uten noe fortullingsgebyrer følge (allerede i 2021????) ? Litt oppdatering av saken - kanskje vi slipper toll på varer opp til kr 3000,- https://www.dinside.no/okonomi/vil-oppjustere-tollgrensa-fra-350-til-3000-kroner/71515193 Bare noen måneder igjen - hvordan ligger dere an med siste innspurt av utenlandsshoppingen? Tror min postmann nå er ganske lei av å stappe pakker i postkassa mi er ikke lenge til han slipper. Jeg sliter med å aldri få hentemeldinger. Men, da spør jeg bare på post-i-butikk om det er kommet noe nytt til meg. Noen ganger kan det gå fryktelig nære returfristen før en pakke blir oppdaget. Er ikke så gøy når Posten saboterer på denne måten. Endret 28. august 2019 av G Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Jaja, da har ihvertfall jeg økt utenlandshandelen noen hakk før vi får hvileåret 2020, der en eller annen rar ordning trer i kraft? Etter det året så vil åpen handel med alle EU-land uten noe fortullingsgebyrer følge (allerede i 2021????) ? Men kan vi bruke et elektronisk verktøy som er designet for EUs custom union uten å være en del av EUs custom union? Tviler på at forbrukerene vinner noe som helst de nærmeste årene. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Men kan vi bruke et elektronisk verktøy som er designet for EUs custom union uten å være en del av EUs custom union? Tviler på at forbrukerene vinner noe som helst de nærmeste årene. Candidate and potential candidate countries participating in Customs 2020: Albania, Bosnia and Herzegovina, The former Yugoslav Republic of Macedonia, Montenegro, Serbia, Turkey. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Candidate and potential candidate countries participating in Customs 2020: Albania, Bosnia and Herzegovina, The former Yugoslav Republic of Macedonia, Montenegro, Serbia, Turkey. Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til. Norge er ikke et av de landene, og grunnen til at vi ikke er med i customs union er fordi vi har valgt å ikke være med. Jeg ville tro at det blir vanskelig å bruke et system for EU sine toll og mva-avgifter når vi har et annet tollsystem enn resten av EU. EU borgere kan handle fritt med hverandre, vi kan ikke handle fritt med EU og vi kan sette opp våre egne frihandelsavtaler. Kanskje kan man legge dette inn i systemet, men det er ingen politisk vilje i Norge for å bli med i et slikt system, fordi det vil føre til at norske importbedrifter blir utkonkurrert. Endret 28. august 2019 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Jeg fant en interessant artikkel. Forslaget om å øke tollgrensen til 3000 og la utlandske bedrifter håndtere mva, ligner på loven EU vil introdusere i 2021. Om jeg har tolket artikkelen riktig, så vil Norge ikke bli en del av EU sitt elektroniske MVA-system. Jeg tror absolutt en modifisert utgave av forslaget blir gjennomført, men de lager nok loven slik at vanlige forbrukere må fortsatt betale fortollingsavgift. Hvis du fortoller selv så vil du få en ekspedisjonavgift, så kanskje de omdøper fortollingsavgiften til ekspedisjonavgift A proposal to amend the Norwegian regulations relating to low-value shipments (that is, a value below NOK 3,000) would include a new registration process. The aim is to simplify customs clearances of eligible shipments as well as to provide a simplified value added tax (VAT) system. ... The proposed simplified VAT regime is in accordance with principles under OECD guidelines (especially the guidelines from 2016) and more recently, the report related to marketplace platforms from 2019. The proposal also has some similarities with the EU VAT e-commerce package that is to be effective 1 January 2021—in particular, the extension of the scope of the EU MOSS scheme to encompass distance sales of low-value goods imported from third countries, and repeal of the current VAT exemption for imports of small consignments. ... Norway is not a member of the EU. Thus, comprehensive “secondary legislation” regarding VAT (e.g., the VAT directive 2006/112/EC) is not binding for Norway. Even so, the Norwegian system is largely based on the same principles as those in the EU. https://home.kpmg/us/en/home/insights/2019/08/tnf-norway-new-vat-registration-process-proposed-online-retailers-and-marketplaces.html Endret 28. august 2019 av Camlon Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Mobildekselet fra Kina ankom forresten i dag. Sendt som brev, ingen fortolling. Jeg fant det i postkassen, som et helt vanlig brev. 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Mobildekselet fra Kina ankom forresten i dag. Sendt som brev, ingen fortolling. Jeg fant det i postkassen, som et helt vanlig brev. Disse nye tollreglene er jo ikke i effekt ennå. De skal gjelde fra årsskiftet, tror jeg. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Jeg sliter med å aldri få hentemeldinger. Det sprøs hvor (land) du bestiller fra da? Siste Kina-pakkene jeg mottok, havnet rett i postkassen og følte meg vel egentlig litt snurt over ikke å ha fått den sedvanlige hentelappen. Forklaringen er visstnok at Posten inngikk avtale med China Post om at de skulle slutte å sende krimskrams som rekommanderte sendinger, fordi det kostet Posten Norge mye å håndtere disse. omtalt halvveis nede i denne artikkelen https://www.nettavisen.no/na24/da-strommen-av-pakker-fra-kina-eksploderte-tok-posten-hemmelig-grep/3423561588.html Mulig det finnes unntak for kostbare gjenstander over en viss verdi, dvs. at slikt fortsatt sendes rekommandert fra Kina (ukjent for meg hvor verdigrensen er i så tilfelle) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Hadde virkelig forventet at innføringen av moms på alle varer fra utlandet ble å resultere i en fjerning av fortollingsgebyret. 2 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Hadde virkelig forventet at innføringen av moms på alle varer fra utlandet ble å resultere i en fjerning av fortollingsgebyret. Hvorfor det? En jobb må uansett gjøres. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Det sprøs hvor (land) du bestiller fra da? Siste Kina-pakkene jeg mottok, havnet rett i postkassen og følte meg vel egentlig litt snurt over ikke å ha fått den sedvanlige hentelappen. Forklaringen er visstnok at Posten inngikk avtale med China Post om at de skulle slutte å sende krimskrams som rekommanderte sendinger, fordi det kostet Posten Norge mye å håndtere disse. omtalt halvveis nede i denne artikkelen https://www.nettavisen.no/na24/da-strommen-av-pakker-fra-kina-eksploderte-tok-posten-hemmelig-grep/3423561588.html Mulig det finnes unntak for kostbare gjenstander over en viss verdi, dvs. at slikt fortsatt sendes rekommandert fra Kina (ukjent for meg hvor verdigrensen er i så tilfelle) Jo, men så lenge Post-i-butikk og postombud ikke legger alt i fra Kina i postkasse. Så må man forvente å motta enten papirhentelapp og/eller SMS hentemelding. Jeg får ingen av delene lengre. Kundeservice sa bare, at så lenge mobilnummeret blir påført i fra avsender så skal jeg automatisk få hente-SMS varsel. Jeg har nå studert et titalls sendinger og de har alle mobilnummeret mitt påført. Men jeg får faen meg fortsatt ingen SMS-er. Håpløse Posten.no Lenke til kommentar
G Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Hvorfor det? En jobb må uansett gjøres. Så lenge avsender har betalt porto, så må man vel få anledning til å betale MVA. gebyrfritt synes jeg. MVA er tross alt en avgift de krever av oss og den skal være 25 % (ikke høyere).. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 25. september 2019 Del Skrevet 25. september 2019 (endret) Posten.no er vel fortsatt et statlig foretak? Hva skjer forresten i 2020? Jeg synes det begynner å haste med at de fra Stortinget også begynner å informere befolkningen om hvordan det vil se ut med disse horrible avgiftssatsene man må betale for å få betale en avgift kalt MVA. Veldig interessant artikkel om hvor frekke interesseorganisasjonen Virke faktisk er. Virke står bak lobbyvirksomheten i Stortinget som har påvirket politikernes meninger om kr 350 grensen: https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/lavmal-av-virke-og-nho/ Endret 26. september 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Nei posten er ikke statlig foretak lengere, mulig staten har noe enda, men ikke noe de skulle ha sagt sånn sett eller posten motsatt. posten vil jo ikke ha vekk denne grensen. siste nytt nå er at det er usikkert om denne grensen vil bli fjernet. mulig det blir som det har vært Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå