Ernie Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Kan EØS avtalen evt. stoppe planene som Posten/Stortinget ser for seg? (for pakker fra EU/EØS området i det minste) I Sverige er det toll/moms/avgiftsfritt så lenge pakken sendes innen EU "EES, Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, omfattar Europeiska unionens medlemsländer och Efta-länderna med undantag av Schweiz." https://tulli.fi/sv/om-tullen/tullens-verksamhet/eu-ees-efta-och-schengenlanderna Norges standpunkt vil vel være i strid med tanken om fri flyt av varer og tjenester og fremme av fri varehandel? Nei. Selv om Norge har tilgang til det indre markedet, så er ikke Norge en del av EUs tollunion. Så lenge vi ikke er det, så er dette både lovlig og forventet. EU-landene legger toll på ting som sendes fra Norge, så hvorfor skal ikke Norge gjøre det samme? Å sende selv gaver mellom EU og ikke-EU er mindre hyggelig opplevelse. Jeg har sendt både fra Norge og til Norge, og i begge tilfeller må innhold, verdi og vekt beskrives for hver enkelt ting i pakken. 1 Lenke til kommentar
clink Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Jammen god nyhet.Nå er det altså ingen grense for hva man kan kjøpe via netthandel.Elsker grenser som fjernes. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Jammen god nyhet. Nå er det altså ingen grense for hva man kan kjøpe via netthandel. Elsker grenser som fjernes. Da har du vel misfortsått. Eller det er kanskje litt misvisende framstilt. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Jammen god nyhet. Nå er det altså ingen grense for hva man kan kjøpe via netthandel. Elsker grenser som fjernes. 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Da er klart for en god nyhtet. Endelig fjernes 350 kroners grensa! Nå slipper vi å kjøpe mer søppel fra Kina uten å betale for det! Burde ikke være noe problem at folk fortollet varene selv, opp til et visst beløp, på en nettside/app hvor en registerer hva en har,kjøpt, hvor, dato osv og betaler med det samme. Gjerne med hyppige stikkprøver og saftige bøter viss en ikke har fortollet 2 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Haha skal jeg da oppgi hva varen egt koster, eller det siden jeg kjøpte satte prisen til (sånn at jeg skulle slippe tollgebyr) Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Burde ikke være noe problem at folk fortollet varene selv, opp til et visst beløp, på en nettside/app hvor en registerer hva en har,kjøpt, hvor, dato osv og betaler med det samme. Gjerne med hyppige stikkprøver og saftige bøter viss en ikke har fortollet Ja, men det du da ordne i dag i løpet av et par uker (https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett). Problemet er "bare" at mens man gjør nettopp dette må varene ligge på tollager, noe Posten Norge i 2018 tar 158 kr og PostLort (eh PostNord...) 200 kr for. Av en eller annen grunn koster samme tjeneste 20 -75 DKK (etter vekt) i Danmark, mens den koster 50 SEK i Sverige? Hvor? Hos PostNord avd Danmark/Sverige. (Om noen ikke vet det: PostNord er Post Danmark/Posten Sveriges svar på det som heter Bring hos Posten Norge.) I https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=181892 tok jeg opp den betalingsviljen norske firma - konkret eletrikerbransjen - lever godt på fordi nordmenn ukritisk godtar påstanden at “ting ER så dyrt i høykostlandet Norge”. For tollagertjenester slår den viljen til igjen... 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 "[Løst] Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!" Løsningen vil bli at politikerne må stå ved sine løfter og det betyr en heving av beløpsgrensen 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 (endret) Er denne saken "[Løst]" ? På hvilken måte? Hva er erstatningen? Jeg vil si at, NEI, denne saken er IKKE løst. Hvis det dreier seg om flageborg sitt siste inlegg så er jeg enig Endret 28. juli 2019 av Slettet-GTrad9iY Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Litt oppdatering av saken - kanskje vi slipper toll på varer opp til kr 3000,- https://www.dinside.no/okonomi/vil-oppjustere-tollgrensa-fra-350-til-3000-kroner/71515193 Bare noen måneder igjen - hvordan ligger dere an med siste innspurt av utenlandsshoppingen? Tror min postmann nå er ganske lei av å stappe pakker i postkassa mi er ikke lenge til han slipper. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Litt oppdatering av saken - kanskje vi slipper toll på varer opp til kr 3000,- https://www.dinside.no/okonomi/vil-oppjustere-tollgrensa-fra-350-til-3000-kroner/71515193 Det der er faktisk en god løsning som sørger for at vi betaler MVA fra første krone uten at vi må betale en skyhøy tollavgift. Men det kommer til å fjerne konkurransefordelen til norske importbedrifter, så jeg tviler på at det vil skje. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Å bestille småting fra Kina blir 14 ganger så dyrt, i følge regnestykket til Dinside. https://www.dinside.no/okonomi/sa-mye-dyrere-blir-det-a-bestille-fra-utlandet/70482907 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Får håpe det blir mulig å sende pakker til Storlien når de får det nye senteret.. (Så vidt jeg vet er det ikke mulig idag) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Å bestille småting fra Kina blir 14 ganger så dyrt, i følge regnestykket til Dinside. https://www.dinside.no/okonomi/sa-mye-dyrere-blir-det-a-bestille-fra-utlandet/70482907 Hva om varen er så liten at den går i postkassa som brev? Jeg har nemlig et kinsisk mobildeksel på vei... Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Forslaget om fjerning av momsfritaket på opptil 350 kroner innebærer at det er de utenlandske nettbutikkene som nordmenn benytter seg av som skal ta betalt for den norske momsen av deg når du handler, og deretter videreføre den til Skatteetaten. Er dette gjennomførbart i praksis? Skal norske myndigheter instruere en fantasillion nettbutikker i hele verden om å lage en egen ordning / egne priser for nordmenn? Og følge opp med Skatteetaten? Dette hørtes tungvint ut. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Det står på dinside: Forslaget om fjerning av momsfritaket på opptil 350 kroner innebærer at det er de utenlandske nettbutikkene som nordmenn benytter seg av som skal ta betalt for den norske momsen av deg når du handler, og deretter videreføre den til Skatteetaten. Målet er at det skal være så enkelt som mulig for kundene. Det høres jo helt greit ut, jeg kan gjerne betale moms på en ting til 30 kr, bare jeg slipper et gebyr på 150 for å betale den momsen. 4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Jeg er redd for at Virke&Co kommer til å kreve straffeskatt på privatimport når de finner ut at det fremdeles lønner seg å handle fra utlandet selv med moms og tollgebyr. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Det der er faktisk en god løsning som sørger for at vi betaler MVA fra første krone uten at vi må betale en skyhøy tollavgift. Men det kommer til å fjerne konkurransefordelen til norske importbedrifter, så jeg tviler på at det vil skje. Mange av de typiske kinavarene har ingen tollavgift. Fortollingsgebyret kommer uansett om varen er tollpliktig eller ikke. Håper de får til en ordning slik at gebyret blir mindre, men jeg har svært liten tro på at de vil legge mye i et slikt arbeid. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Hvordan føles det å være melkekuer? Endret 24. august 2019 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 MMMMØØØØ!!! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå