boundishh Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 SSB har sa i fjor at bare kostnader forbundet med innvandring til Norge vil føre til kr 10 000 mer i skatt per person i Norge fra år 2025. Altså trengs 55 milliarder. Så hvis du legger på 3500 kroner på hver pakke begynner vi å nærme oss denne ene posten i statsbusjettet. Vi kan kutte mye i bistanden og redusere innvandring f.eks ,men det alene er ikke nok trur jeg. Her er statens inntekter for 2018 forresten. 1 Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Fjerning av 350kr grensen er meget trist da det er mange ting man ikke får kjøpt i Norge, spesielt ting under 400 kroner. Jeg har ikke noe imot å betale toll, men som mange andre er jeg irritert på det gebyret på 158kr. Jeg håper at det kommer et system for selvbetaling av toll så vi slipper det gebyret. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Helt greit for meg å betale toll fra første krone. Men å betale 160 kroner i gebyr, på en vare til 30 kroner, er ikke akseptabelt. Dette må automatiseres, så ansatte som bruker en halv timelønn på å scanne pakken blir overflødige. Antagelig vil dette bli automatisert så kostnaden synker eller så skal man ikke se bort fra at f.eks ebay kan kreve det inn, de gjør det for MVA i USA og da er det jo ferdig behandlet og kan sendes rett til mottager. Så denne "seieren" for Virke kan fort bli ganske hul og ende opp med at det blir enklere og billigere og kjøpe dyrere varer fra utlandet enn det er i dag. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Hvordan er det lov? Hva er poenget med et samarbeid hvis de gjør hva de vil uansett når det passer dem? Er ikke hele poenget med at de skulle samarbeide at de skulle ha en samlet front med Høyre, Frp og venstre? Det eneste jeg klarer å se hva de andre stortingspolitikerne kan gjøre med det, er å nekte å samarbeide med de minst samarbeidsvillige mot-/medpartene neste valg. Og heller la andre konstellasjoner ta seg av regjeringsbygging. Krf har setene sine de, så det er det absolutt ingenting å gjøre med. De kan gå inn og skape så mye gnisning de vil, det er opp til de andre tre regjeringspartiene å fortelle dem når nok er nok. Antagelig vil dette bli automatisert så kostnaden synker eller så skal man ikke se bort fra at f.eks ebay kan kreve det inn, de gjør det for MVA i USA og da er det jo ferdig behandlet og kan sendes rett til mottager. Så denne "seieren" for Virke kan fort bli ganske hul og ende opp med at det blir enklere og billigere og kjøpe dyrere varer fra utlandet enn det er i dag. La oss håpe det blir den beste utveien likevel - i tapet av 350-grensen i denne stortingsperioden. Politikerne skal få kjenne sin besøkelsestid dersom det skjer mer av upopulære tiltak. For min del så synes jeg tapet av kr 350-grensen er større enn innføring i endringene av bompengeringordningen Nord-Jæren. Men liker jo ingen av disse to endringene. Skulle ønske de holdt seg til 250 kroner uten frakt ink. Hadde vi holdt oss til det isteden for de teite 350 ink frakt så hadde vi muligens ikke hatt dette problemet nå med at de reduserer til 0 Typisk Norge KJØP DISEL BILER... SORRY det var visst ikke så lurt så der fikk dere den dere som var dumme å kjøpe disel Den 250,- grensa er gammel og trist den må økes!!! La oss gå for 1000 i hvertfall så det står i takt med tiden...Nei vi endrer det til 350 ink frakt vi....nei vent nå litt etter noen år så sier vi bare sorry folkens slutt på det hele Er lettere å spå lotto tallene enn det er å prøve å følge med regjeringens enorne kaos og rot...er jo rene barnehagen Ja faens miljøtroll. At diesel og piggdekk skal straffes så brutalt gjør ikke så godt for økonomien. Blir ihvertfall et par sett med piggdekk å kaste, men verre å bare kvitte seg med en ellers god dieselbil. Vi kan kutte mye i bistanden og redusere innvandring f.eks ,men det alene er ikke nok trur jeg. Her er statens inntekter for 2018 forresten. Forsvaret da. De er vel syndebukk nå etter KNM Helge Ingstad? Bør man ta fra de noen penger til arrogansen legger seg? Endret 3. desember 2018 av Countryman 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Forsvaret da. De er vel syndebukk nå etter KNM Helge Ingstad? Bør man ta fra de noen penger til arrogansen legger seg? Kan like gjerne fjerne presse-,trosamfunn- ,partistøtten samt flytte barnetrygd til skattedelen slik det er et fradrag. Mye en kan spare mange mrd. Men det kommer et tidspunkt der det må gjøres, jeg heller imot ta grep nå hvor det gjør litt vondt og ikke om 10-15 år hvor det vil måtte skje mye raskere og gjøre veldig vondt. 2 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Vi kan kutte mye i bistanden og redusere innvandring f.eks ,men det alene er ikke nok trur jeg. Her er statens inntekter for 2018 forresten. Dette er utgifter, ikke inntekter. Og som man ser, står folketrygden for den aller største delen. Det er også denne som kommer til å øke mest i fremtiden, da vi får langt flere pensjonister i årene fremover. Antallet folk som er 70 år eller mer dobles de neste 40 årene. I tillegg får vi langt flere på andre typer statlige ytelser, som følge av forventet innvandring. Staten får ca. 300 milliarder direkte fra petroleumsvirksomhet. I tillegg kan kommer alle som indirekte jobber i relasjon til næringen. Når en slik person mister jobben, taper ikke bare staten skattepenger - de må også gi vedkommende ytelser. Altså får du en dobbel negativ effekt. Etter olje- og gassvirksomhet, er vår desidert viktigste næring her i landet avkastning fra oljefondet. Herfra får statsbudsjettet tilført ca. 230 milliarder. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Vi behøver flere veier. Hva med å sette petroleumsingeniørene bak asfaltlegging, så de blir litt skitne på nevene. Hitler fikk jo økonomisk vekst av veibygging, så hvorfor kan ikke vi få samme økomiske vekst på det samme? Pluss en kan begrense på innvandring ved å selektivt velge de best kvalifiserte, da behøver en et språkkurs og litt oppdateringer på kursing så de fungerer i en norsk setting. Andre nasjoner har jo en slik ordning, men gjerne ofte på den måten, at dersom du har en kvalifikasjon som nasjonens arbeidere ikke kan skaffe til veie så er det en attraktiv kandidat. Endret 22. november 2018 av G 2 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Vi behøver flere veier. Hva med å sette petroleumsingeniørene bak asfaltlegging, så de blir litt skitne på nevene. Hitler fikk jo økonomisk vekst av veibygging, så hvorfor kan ikke vi få samme økomiske vekst på det samme? Pluss en kan begrense på innvandring ved å selektivt velge de best kvalifiserte, da behøver en et språkkurs og litt oppdateringer på kursing så de fungerer i en norsk setting. Andre nasjoner har jo en slik ordning, men gjerne ofte på den måten, at dersom du har en kvalifikasjon som nasjonens arbeidere ikke kan skaffe til veie så er det en attraktiv kandidat. Norge har i alle år hatt en egen kvote for 5000 mennesker i året for såkalt høyt kvalifiserte arbeidsinnvandrere. Denne kvoten har aldri vært i nærheten av å bli fylt, da disse personene ikke har noen interesse av å komme til Norge. I Norge tjener lavt kvalifiserte mennesker nesten like mye som høyt kvalifiserte, derfor er det de lavt kvalifiserte som har størst interesse av å reise til Norge. Endret 22. november 2018 av coffeee Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Utifra dette så virker det som det går med overskudd? Eller misforstår jeg ? 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) I 2020 fjernes 350-kronersgrensen. Slik påvirker det deg.En vare som koster 35 kroner i dag, vil øke 476 prosent i pris, ifølge Forbrukerrådet. I 2021 etableres det en internasjonal standard for betaling av toll i nettbutikkene. Noen som vet hvor man kan finne mer info om dette? Endret 22. november 2018 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
Dreamspace Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Virke har i alle år gnålet om at Norske bedrifter må få spille etter like regler, og vil ha MVA / Skatter på første krone. Alle er jo enige der, disse har aldri vært noen problem - problemet har alltid vært tollgebyret. Jeg regner med virke prøver seg på en cop-out der, og vil svare med noe som "tollgebyret er ikke vår oppgave, det er for fraktselskap. Vi vil bare at det skal betales MVA og eventuelle skatter på første krone!" men alle forstår jo at virke ser på tollgebyret som det virkelige esset. Dersom posten på magisk vis hadde kuttet ned tollgebyr fra 158 kr til 5 kr, så hadde nok Virke sett rødt, og argumentert for høyere avgifter på import. Alt i alt så handler saken (fra Virke sin side) om å lage en effektiv tollmur på alt under 500 kr, slik at Norske bedrifter kan importere det samme fra Kina, og ta betalt 10 ganger mer - det argumenteres jo at dette vil skaffe arbeidsplasser - men jeg er uenig der. Virke opererer på helt feile premisser: Folk kjøper ting fra f.eks Kina fordi: 1. Varene er billige (f.eks impulshandel) 2. Det er varer du ikke finner i Norge, og det ei heller er marked for i Norge. Når det kommer til detaljhandel, så ha du to valg: Godt utvalg og høye priser, eller dårlig utvalg men gode priser. Jeg har svært, svært liten tro på at selv om Norske netthandler effektivt får monopol på billige dingser, så blir utvalget å bli noe bedre. Men, videre: Dette er ekstra surt for oss som ikke handler fra Kina, og som ei heller har andre valg i Norge. Jeg f.eks kjøper mye fra Ebay i England - 9 av 10 ganger er dette ting bundet opp mot hobbyen min, og gjenstander som koster fra 1 - 200 kr. Brevfrakt koster under 100 kr fra England, så jeg kommer fint under grensen. Når de nye reglene kommer på bane, så er eneste forandringen (for min del) høyere priser. Ut av det blå må jeg betale 150-200 kr ekstra, uten å få noe tilbake. Det jeg kommer til å gjøre, er å kjøpe mer fra USA - der jeg bruker f.eks jetcarrier (de har ingen tollgebyrer), og kjøper flere ting / samler opp kjøp til en sending. Eller kanskje jeg bare blir å kjøpe flere ting, og så selge unna overflødige gjenstander lokalt via FB, for å dekke inn gebyret. Jeg kan uansett ikke kjøpe varene i Norge, da det ikke finnes noen forhandlere. 4 Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Hvorfor det er så mye toll på klær skjønner jeg ikke. Liker å handle på eBay. Men den gleden forsvinner nå. Dårlig utvalg i norske butikker. Jeg hadde skjønt dette med tollmuren om klær ble produsert i Norge, men det gjøres knapt. Så det er søppelkjeder som H & M som tjener på dette i realiteten. Det vi ser er at internett blir mer og mer kontrollert. eBay f eks. Noe annet er at man ofte må betale dobbel moms. For det er jo moms på varen allerede! Iblant tas momsen av når varen skal sendes hit, men langt fra alltid. Så da har man vare + moms i utlandet + moms i Norge + toll + frakt + fortolling. Det blir lett det dobbelte av summen. Og Virkes medlemmer ler hele veien til banken. 3 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Toll på klær er vel det eneste vi har igjen av norsk tekstilindustri. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Toll på klær er vel det eneste vi har igjen av norsk tekstilindustri. Har vi industri i Norge? Olje eksludert Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Har vi industri i Norge? Olje eksludert Fisk >p Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Har da en del industri i Norge, vi produserer til og med mobiltelefoner, dog er jo nesten alt rettet mot andre markeder enn det private. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Hva skjer med gaver da? Alt fra Kina sendes jo som "gaver". Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Mine siste kjøp fra eBay: Må rette en liten steinsprutskade. Vare ikke tilgjengelig i Norge Estetisk radiatorcap til bilen. Ikke tilgjengelig i Norge Universale pop-clips fordi de originale knekker lett. Muligens tigjengelig, men ikke funnet i Norge. Nakkestøttepute. Ikke tilgjengelig i Norge Hjulbørste. Kjøpt pga pris. Luksusutgaver til 250kr tilgjengelig i Norge Har en liten bulk i reservebilen som jeg kan utbedre for 8kr. Ikke tilgjengelig i Norge Dings som sørger for hageslangen ikke setter seg fast i hjulene. Ikke tilgjengelig i Norge. Oil Catch can, med bracket tilpasset min bil. Ikke tilgjengelig i Norge (må uansett fortolles pga pris) Nøkkelringverktøy for å unnslippe kjøretøy. Ikke tilgjengelig i Norge LED opplysning til benplassen i bilen. Ikke tilgjengelig i Norge Dørterskelbeskytter til bilen. Tilgjengelig fra forhandler for kr 4 130kr. Hadde aldri kjøpt. Forklar meg hvordan Norsk næringsliv lider av hva jeg handler fra utenlandske nettbutikker. For meg er det ikke noe problem å betale moms fra første krone, og jeg kjøper nesten utelukkende pga tilgjengelighet og ikke pris, men når varer jeg kjøper for noen tikroninger havner bak postens 158krs betalingsmur så hadde mesteparten av tingene jeg handler vært for dyrt til at det er verd å kjøpe. 2 Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Jeg vil tippe at gavetrikset vil fungere i et og annet tilfelle, men generelt ikke. For min del er hele opplegget dumt, for jeg kjøper heller sjeldnere og for mer penger enn ofte og for lite. Det er nettopp gode priser på varer man ikke finner i Norge jeg ser etter på eBay. Men når det blir dobbelt så dyrt forsvinner jo ponget. Beste tips er å få pakker tilsendt til venner i utlandet, men funker bare innen EU da. Tror forsåvidt de er litt mer avslappet på sånt i utlandet. Bodde lenge i Sverige og mottok pakker fra USA med lav verdi, det pleide alltid å gå bra. Men er ikke sikkert folk er så begreistret for å motta pakker og slepe dem for deg til Norge når de skal på besøk, det er en annen sak. Angående industri: Akkurat som jordbruk, veldig lite. Folk har glemt at det ikke er mer enn noen tiår siden Oslo var full av industri. Men dette gjelder hele den vestlige verden. På 80-tallet (kanskje litt før til og med) begynte firmaer å flytte produksjonen til lavkostland. Når det gjelder klær er det vel mest luksusvarer som produseres i vår del av verden nå, i hvert fall varer av rimelig god kvalitet. F.eks. Dale i Norge, SNS Herning i Danmark (selv om jeg vet de har flyttet noe produksjon til Baltikum, gjelder sikkert Dale også). Jeg føler tollmuren først og fremst er til fordel for H & M og lignende kjeder. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Hva skjer med gaver da? Alt fra Kina sendes jo som "gaver". blir nok strengere på det fra 2020 kan jeg tenke meg. De har vel hittil sett gjennom fingrene med det pga. ingen betydning på stort sett småtteri. Hvis de derimot "setter hardt mot hardt" og krever sannsynliggjøring og begrunnelse hvorfor det er "gave" ryker vel de fleste. Pakkene bærer preg av upersonlig relasjon, hvordan kjenner du en kineser, hva heter vedkommende, osv. Mener å ha lest at hvis man ikke kan godgjøre på troverdig vis at det faktisk er gave, kan tollmyndigheten velge å se bort fra det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå