G Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Dinside.no skriver en interessant artikkel. Men de skriver lite om hvordan de i praksis skal benytte det nye kilogrammet som har basis i blant annet plancks konstant. https://www.dinside.no/okonomi/loddet-skrotes-na-skal-kilo-males-pa-en-helt-annen-mate/70465722 Noen som har en vettug forklaring på hvordan de får dette til i praksis uten kilogramloddet i Paris? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Her er hvordan den nye definisjonen fungerer: Men når det er sagt tipper jeg at de fleste vekter som skal kalibreres fremdeles vil bli kalibrert ved hjelp av metall-lodd. Dette er en mye enklere prosedyre enn å bruke Kibble-vekten, og vil i de fleste tilfeller være rikelig nøyaktig. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. november 2018 Forfatter Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Så dersom lyset beveger seg tregere igjennom en væske, så vil 1 meter væske i praksis være "noe kortere" å betrakte fra sidelinjen, enn 1 meter vakuum? Det dreier seg jo om meterstandarden her, som en kommentar på innledningen jeg så av den videoen du lenket til Endret 20. november 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 20. november 2018 Forfatter Del Skrevet 20. november 2018 Her er hvordan den nye definisjonen fungerer: Men når det er sagt tipper jeg at de fleste vekter som skal kalibreres fremdeles vil bli kalibrert ved hjelp av metall-lodd. Dette er en mye enklere prosedyre enn å bruke Kibble-vekten, og vil i de fleste tilfeller være rikelig nøyaktig. Det var veldig fascinerende. Men rimelig høyttravende greier å forsøke å forstå sånn på en eller flere gjennomkjøringer Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Så dersom lyset beveger seg tregere igjennom en væske, så vil 1 meter væske i praksis være "noe kortere" å betrakte fra sidelinjen, enn 1 meter vakuum? Det dreier seg jo om meterstandarden her, som en kommentar på innledningen jeg så av den videoen du lenket til Nei, meterdefinisjonen forutsetter at målingen foregår i vakuum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå