Blaineez Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Hei, jeg har fått en oppgave fra Markedsføring og ledelse 2 som jeg synes er vanskelig å forstå. Er det noen her som har hatt faget og er drevne i det, eller noen markedsføringslærere her inne? Oppgaven lyder som følger: "Du er salgs- og markedssjef for Norges Fotballforbund, og siden terminlisten for kommende mesterskapskvalifisering nå har blitt trukket, må billettprisen for å se Norges hjemmekamper bestemmes. De tre første hjemmekampene skal spilles mot Makedonia, England og Kroatia. Fotballforbundet har estimert kostnadene til vakt og rydding for hver hjemmekamp til 200 000 kroner. Dette inkluderer vakter med ansvar for parkering. Videre er hver kamp med på å dekke leie- og driftskostnader av stadion på 1,5 millioner kroner. Spillerne skal også ha lønn, og med de avtalene som først og fremst de profesjonelle spillerne har, utgjør lønnskostnadene 500 000 kroner. Andre diverse kostnader estimeres til 300 000 kroner. Fotballforbundet har videre bestemt at "overskuddet" per hjemmekamp i gjennomsnitt minimum skal utgjøre 2 millioner kroner, og når sant skal sies, er det ingen som er misfornøyd med at overskuddet holder seg på dette beløpet. Grunnet avtaler med næringsliv og sponsorer generelt er det forventet et gjennomsnittlig tilskuerantall på 20 000 mennesker per kamp, så lenge billettprisene er innenfor rimelighetens grenser. Totalt tar stadion ca. 25 000 tilskuere. Det er bestemt at billettene skal ha samme pris for alle kampene. Når det gjelder differensiering av billettprisen ut fra hvor på stadion den gjelder, vil dette skje ut fra et forhåndsbestemt opplegg. Det går ut på at i svingene koster det 125 kroner mindre enn gjennomsnittsprisen, mens på langsidene koster det 125 kroner mer enn gjennomsnittsprisen. Seksjonene mellom sving og langside (kortside) koster det samme som beregnet gjennomsnittspris. Det forventes at det vil sitte like mange mennesker på hver seksjon (priskategori), slik at billettinntektene samlet blir antall tilskuere multiplisert med gjennomsnittsprisen. Du skal nå fastsette (bestemme) gjennomsnittsprisen på fotballbillettene. Dessuten skal du spesifisere prisene på hver enkelt seksjon, dvs. langside, kortside og sving. Presiser hva slags prismetode du i prinsippet har benyttet, og hvilke fordeler og ulemper denne metoden har. Fotballpresidenten er usikker på om forbundet utnytter fullt ut potensialet i markedet med eksisterende prissettingsmetode. Du blir bedt om å komme med forslag til alternative løsninger rundt prissetting for kommende kvalifiseringskamper som muliggjør større inntekter for Norges Fotballforbund. 1. Gjør rede for forskjellige typer av prissetting og hvorfor ditt oppdrag fordrer kostnadsbasert prissetting. 2. Sett opp en oversikt over kostnadene i case-teksten, både totalt og per billett. 3. Forklar hvordan du beregner fortjeneste per billett og redegjør for de forskjellige billettprisene. 4. Gjør rede for hvordan Fotballforbundet kan benytte seg av verdibasert prissetting. 5. Gi forslag til andre pristiltak som fotballforbundet kan benytte. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Er det noen som hadde klart å svare på dette? Endret 20. november 2018 av Blaineez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå