Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Nå røper de planene om sitt andre datasenter i Norden.Google bygger kjempeanlegg i Danmark Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Tja, mon det?At én eller flere (danske?) entreprenører får en del å gjøre i byggefasen, tviler jeg ikke på.Trolig vil datasenteret også få kjøpt meget billig strøm fra danske vindmøller.Hvilket sannsynligvis vil medføre generelt høyere strømpriser, til stor glede for den gjennomsnittlige danske husholdning.(og sogar billig strøm fra Norge via kraftkabler ?)> er det ventet at anlegget gir varige jobber til om lag 150 - 200 ansatte>driftspersonell, elektrikere, mekaniske ingeniører, catering og sikkerhetsvakteMulig, men flesteparten av jobbene vil uansett bli i India, hvor de avanserte og spennende oppgavene blir utført.De danske jobbene tror jeg hovedsaklig blir vaskepersonale og sikkerhetsvakter, i mindre grad driftspersonell og elektrikere.> I tillegg er dette stort for kommunens ansikt utad, sier Bjerregaard til lokalvisen.Jeg tenker vi lar det bli med det.Tror jeg over tid har kommet til erkjennelsen at det er langt flere negative enn positive sider, ved å falby billig strøm og tomteareal til Facebook/Google/Apple/Microsoft. NB! Med ett forbehold. Hvis norske myndigheter er seg selv tro, og lar "inngangsbilletten" fremstå meget rimelig, med tanke på etablering av store datasentre og billig strøm, kan regnestykket slå meget heldig ut for AS Norge.Når datasenteret først er etablert, og flytting vil medføre store kostnader, kan Norge skru skattetvingen riktig godt til, med tanke på strømavgifter og formuebeskatning. Dette var selvfølgelig HEEELT UKJENT på etableringstidspunktet (pokerfjes :-I ) Endret 20. november 2018 av seventhwave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå