Gå til innhold

Ny T-banetunnel i Oslo: Stasjoner på Bislett og Grünerløkka


Anbefalte innlegg

Bare noen kommentarer til de regnestykkene: Jeg mener ståplasser ikke kan sammenlignes med bilers utelukkende seteplasser, hverken når det kommer til sikkerhet ved utforkjøringer etc eller komfort. Ikke at busseter generelt er like komfortable som bilseter generelt, men uten å dra komfort-diskusjonen noe lengre vil jeg kjapt sammenligne sete mot sete. Leddbusser har gjerne rundt 60 seter og vanlige lange busser har rundt 45 seter, mens de middelslange vanlige har ca 38 seter. Lengden på de to sistnevnte er vanligvis rundt 15 og 13 meter.

 

Det er helt riktig at busser gir større kapasitet på veien siden det er flere seter per meter vei, blant annet fordi man sitter opp til 4 i bredden, mens i biler er det bare opp til 3 og da er det ennå trangere enn i buss-seter.

 

Andre ting er at det er helt urealistisk å kunne skaffe nok busssjåfører til å kunne erstatte biltrafikken fullstendig. De sliter allerede i dag hardt med å finne nok folk som er i stand til å kurses, noe som fører til lit ymse standard på sjåførene. (Ikke føl dere fornærmet, noen av dere kjører fantastisk - dere utgjør bare ikke så stor andel av sjåførstaben)

 

Ennå en ting er at regnestykket forutsetter at bussene ikke stopper noe sted. De er bare i bevegelse hele tiden som en jevn strøm i en evig loop. Reell kjøring legges kun stedvis til motorveier fordi de har lønnsomhetsmål som forutsetter at de legger rutene mest mulig der det går an å plukke opp flest mulig kunder. I 30-50-soner. Det frigjø motorvei til bilistene som kjører minst mulig i 30-50 soner.

 

Et resultat av det er at busspassasjerer i gjennomsnitt kjører mye lengre strekning for å komme seg fra A til B. Rett og slett omveier. Det skyldes både valget av 30-50 soner, som har sammenheng med antall seter per kjøretøy.

 

Videre er det ofte sånn at bussene starter ruta si med noen få passasjerer og det kommer jevnlig på flere ettersom man nærmer seg sentrum. Så holder antallet seg høyt gjennom sentrum hvis det er en gjennomgangsrute og avtar deretter ut mot endestoppet. Selv ikke i rushen er det fullt setebelegg helt fra startsted til endestopp. I rushen vil jeg anslå gjennomsnittlig setebelegg på rundt 70%, på de aktive rutene, altså ikke medregnet kjøring "ikke i rute" til startstedet, til og fra oppsamlingsplass, verksted og dieselstasjon. Regner vi med disse tipper jeg et rush-setebelegg på rundt 50%. Tar vi med alle avgangene utenom rushen vil jeg anslå rundt 35% setebelegg på døgnbasis. For en leddbuss betyr det et døgngjennomsnitt på rundt 20 seter i bruk.

 

Bilene har færre seter og kan derfor "granulere" sin dekning både gjennom døgnet og geografisk mye bedre enn bussene. I tillegg til å kjøre mer direkte fordi det er færre passasjerer å legge opp ruta etter. Bilistene kan også dynamisk tilpasse rutene slik at man dropper de stedene ingen skal til. Bussen tar omveier forbi mange stopp bare i tilfelle noen skal av eller på der.

 

Drivstoffmessig er det også mer effektivt å kjøre 2 minutt i 30-sonen, 3 minutter i 50-sonen, 30 minutter i 80-100-sonen, 3 minutter i 50-sonen og til slutt 2 minutter i 30-sonen, enn det er å kjøre buss-traseene med kanskje 40 minutter i 30-50 soner + 10 minutter i 80-100 soner. (Jepp, bussen tar lengre tid, både på grunn av at omveiene gir lengre strekning og lavere fartsgrenser)

 

For ikke å snakke om andre miljøbelastninger som for eksempel kjetting-bruk (veislitasje), høy aksel-last (veislitasje), NOx (slappere Euro-krav enn biler), null el-andel osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...