Gå til innhold

Nytt verktøy viser om infrastruktur trues av høyere havnivå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har stusset på at undersjøsike tuneller har åpningene så nært fjæra som de har. Bare noen meter over. Da tenker jeg ikke på generell stigning i havnivå, men hva som skjer om det raser ut et fjellparti, et stort område med leire eller vi opplever et jordskjelv. Det er bare en uke siden det ble registrert et skjelv på 4,5 på richters skala i havet 25 mil utenfor Troms og flere fjellparti her i landet har potensial til å gi ganske store bølger langt innover og utover i enkelte fjorder. Tafjord-ulykka i 1934, Sokkelvika i 1959, Rissa-raset i 1978 osv. Noen steder ligger også europaveien helt ned i fjæra.

Ellers så vil jeg påpeke at det ikke bare er et kystfenomen. I mange dalfører og vassdrag er det bygd alt for nært risikoområder. Kommunene må nok ta mye av skylda for å tillate bygging der, og vi MÅ gjøre noe mer enn å bare innføre nye restriksjoner uten tilbakevirkende kraft. Det går ikke an å drive å bygge opp samme flomutsatte sted på forsikringspenger gang på gang. Det MÅ bli byggestopp med tilbakevirkende kraft på skadede bygg, avlinger og områder. Eierne av utsatte steder MÅ ta sin del av risikoen.

 

Edit: Parkeingskjellere og kjellere generelt under havnivå eller veldig nært havnivå er også en uting man bør risikovurdere spesielt. Både de der det oppholder seg folk, innholder arkiver, tekniske installasjoner osv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stusset på at undersjøsike tuneller har åpningene så nært fjæra som de har. Bare noen meter over. Da tenker jeg ikke på generell stigning i havnivå, men hva som skjer om det raser ut et fjellparti, et stort område med leire eller vi opplever et jordskjelv. Det er bare en uke siden det ble registrert et skjelv på 4,5 på richters skala i havet 25 mil utenfor Troms og flere fjellparti her i landet har potensial til å gi ganske store bølger langt innover og utover i enkelte fjorder. Tafjord-ulykka i 1934, Sokkelvika i 1959, Rissa-raset i 1978 osv. Noen steder ligger også europaveien helt ned i fjæra.

 

Ellers så vil jeg påpeke at det ikke bare er et kystfenomen. I mange dalfører og vassdrag er det bygd alt for nært risikoområder. Kommunene må nok ta mye av skylda for å tillate bygging der, og vi MÅ gjøre noe mer enn å bare innføre nye restriksjoner uten tilbakevirkende kraft. Det går ikke an å drive å bygge opp samme flomutsatte sted på forsikringspenger gang på gang. Det MÅ bli byggestopp med tilbakevirkende kraft på skadede bygg, avlinger og områder. Eierne av utsatte steder MÅ ta sin del av risikoen.

 

Edit: Parkeingskjellere og kjellere generelt under havnivå eller veldig nært havnivå er også en uting man bør risikovurdere spesielt. Både de der det oppholder seg folk, innholder arkiver, tekniske installasjoner osv.

Ja, man trenger ikke et nytt "digitalt verktøy". man trenger kun fornuft.  Og gjerne  å rådføre seg med  folk som har bodd i området  lengre enn 50 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...