JuZt3r Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 freeBSD.Stabilt, raskt og enkelt å sette opp. (instalasjonsprogen ser kanskje ikkje like "fancy" ut som mdk/rh/fedora/suse men den er ikkje noko vanskligare. Og så får du ports. Det beste pakkesystemet som er. (mdk sin urpmi er ikkje langt bak, men mangler det lille ekstra) Står jo hvilken linux jeg ville valgt slackware igjen.. det jeg starta med. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 HW støtte er vel kansje en smule bedre (generellt sett) på Linux vil jeg tro? Jeg vil tro at hvis den store *IX revolusjonen (død over windows!!!) kommer, vil vi se at Linux vil dominere på desktop, og BSD på Server. Så er det bare å håpe Lenke til kommentar
bkak Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 HW støtte er vel kansje en smule bedre (generellt sett) på Linux vil jeg tro? Jeg vil tro at hvis den store *IX revolusjonen (død over windows!!!) kommer, vil vi se at Linux vil dominere på desktop, og BSD på Server. Så er det bare å håpe BSD i form av Mac OS X har vel et overtak over linux på desktopplattformen... Dessuten støtter freebsd mesteparten av ny hardware. Særere komponenter er det nok verre med. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Fulstendig klar over det. Men jeg snakket om BSD ikke OSX her. OSX er virkelig et flott OS, og ja det er basert på BSD (er ikke alt det), men jeg mente "pure BSD". (freeBSD, openBSD, netBSD etc.) Og i dag er det vel ikke stor tvil om at Linux har større penetrasjon i desktopmarkedet enn BSD. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Gentoo Det er kanskje ikke en distro du begyner med? menne jeg vet ikke hva dere begynte med da. Slackware er i allefall bra distro til å lære seg det grunnlegende Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 ville ha begynt med Fedora ja. selv har jeg ikke prøvd den men Mandrake hadde også en tendens til å henge seg her. så jeg bytta den fort ut med Red Hat 8.0, har prøvd det meste av Linux distorer. bortsett fra SUSE Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Gentoo Det er kanskje ikke en distro du begyner med? menne jeg vet ikke hva dere begynte med da. Slackware er i allefall bra distro til å lære seg det grunnlegende Hvorfor ikke ? Eneste som er litt stress med gentoo er installasjonen, men med den gode guiden man finner på sidene deres, så går det glatt, til og med for en som nesten ikke har prøvd linux før. Jeg klarte meg iallefall fint, og jeg er langt fra noen ekspert. Dessuten har gentoo et suverent forum og MASSE dokumentasjon. Pakkesystemet er også et pluss ;D. Prøv gentoo siden det er jul og alt ;p Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Jeg kjører gentoo på server og desktop (om det var meg du mente ) Vel, personlig synes jeg ikke gentoo er det beste å starte med fordi du ikke lærer så veldig mye om hvordan du installerer pakker og div andre ting (som kernel osv). for i gentoo er det emerge hotplug emerge genkernel så er alt med kernel og hardware fikset. Med slackware er det i allefall 2 dager med [edit] det kristene stedet der de slemme havner [/edit]bare å få inn lydkortet ditt Endret 24. desember 2003 av JuZt3r Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Jeg har nettopp sittet et par dager og installert gentoo på min bærbare (dell x300), og.. vel.. det var egnetlig ikke så enkelt. Men jeg har lært masse! Med andre linuxdistribusjoner jeg har prøvd har det alltid fulgt med sykt mange programmer som jeg ikke vet hva er til.. Med gentoo derimot, følger ingenting med! Så når jeg trenger noe, må jeg bare finne ut hva det er jeg trenger, og så legge inn det (som går veldig greit), og så har jeg det.. Føler jeg får litt bedre oversikt.. og så klarer jeg noenlunde å følge med hvordan ting fungerer fra bunnen av. Hvis du ikke har noe imot å lese endel, og sette deg ned og finne ut om ting, anbefaler jeg egentlig gentoo litt.. Det eneste er at du må ha ganske *host* god tid.. Passer nå forsåvidt ganske bra nå i jula Og som en liten ting til posten over.. Det morsomme med ny bærbar er at den ikke klarer å hverken finne hardware, eller lage en kernel for meg. Så.. jeg lærte litt om begge de to tingene også Endret 24. desember 2003 av Tosh Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Ja, men er litt forkjell på laptop da (eller jeg vet ikke, men jeg hadde nok hatt problemer med å installere linux på en laptop uansett distro ettersom det er nytt for meg) Men du hadde jo prøvd linux før. Du visste hvordan ting installeres\kompileres osv. For en ny linux bruker så vil han nok bare få det installert raskest mulig. Det ville i allefall jeg. EDIT: Hadde jeg måtte gjort alt på nytt, ville jeg fortsatt starta med slackware.. men det er jo bare en subjektiv mening EDIT2: 101% enig i at du lærer mye når du installerer gentoo fordi alt er fra bunn. Men tenk deg en person som ikke vet hvordan man flytter filer skal installere gentoo, eventuelt andre ting. så er det ikke så lett å installere (selv fra en manual ) Endret 24. desember 2003 av JuZt3r Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Jeg starta også med slackware, men det var egentlig ganske vanskelig for en nybegynner. Derfor mener jeg at dette ikke er den beste. Og dette du sier med at man ikke lærer så mye med å starte med gentoo, hvor mye lærer man hvis man starter med Mandrake, SuSE eller Fedora ? Det beste er jo bare å prøve alle ;p Om man har tid det, selvfølgelig.. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 EDIT2:101% enig i at du lærer mye når du installerer gentoo fordi alt er fra bunn. Men tenk deg en person som ikke vet hvordan man flytter filer skal installere gentoo, eventuelt andre ting. så er det ikke så lett å installere (selv fra en manual ) Så lenge man følger guiden, så trenger man ikke flytte noen filer ;p Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) EDIT2:101% enig i at du lærer mye når du installerer gentoo fordi alt er fra bunn. Men tenk deg en person som ikke vet hvordan man flytter filer skal installere gentoo, eventuelt andre ting. så er det ikke så lett å installere (selv fra en manual ) Så lenge man følger guiden, så trenger man ikke flytte noen filer ;p jopp, skal flytte over de fra cd`en til /usr/portage eller noe som det om jeg ikke husker feil (om man tar stage1 da) # cp -R /mnt/cdrom/distfiles /mnt/gentoo/usr/portage/distfiles # cp -a /mnt/cdrom/packages /mnt/gentoo/usr/portage/packages # cp /etc/resolv.conf /mnt/gentoo/etc/resolv.conf sikkert mere også.. Men det står jo i manualen hvordan det gjøres men det var jo bare et eksempel da Endret 24. desember 2003 av JuZt3r Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 EDIT2:101% enig i at du lærer mye når du installerer gentoo fordi alt er fra bunn. Men tenk deg en person som ikke vet hvordan man flytter filer skal installere gentoo, eventuelt andre ting. så er det ikke så lett å installere (selv fra en manual ) Så lenge man følger guiden, så trenger man ikke flytte noen filer ;p jopp, skal flytte over de fra cd`en til /usr/portage eller noe som det om jeg ikke husker feil (om man tar stage1 da) Om man skal flytte noe, så står det i guiden. Og man velger ikke Stage1 om man er nybegynner. Slutt å kveruler ;p. God jul Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 hehe er ikke meninga å kverulere men bare sier min mening og min mening er rett uansett hva dere sier.. () Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Haha ;p Er du glad i smilyen ? Dette begynner å gå off-topic nå synes jeg. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 hehe japp.. (det er en uvane å bruke :D ) menne vi er jo i offtopic forumet da.. hehe. jeg legger meg ned og sier dere vinner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå