Gå til innhold

Forskuddsskatt


Anbefalte innlegg

Hei,

Mulig eg er heilt idiot, misforstår ordlyden eller ikkje skjønner konseptet.

Uansett, forskuddsskatt. Det står på Skatteetatens sider at denne skal betales uansett. Ok.

Har fast arbeid og er lønnsmottaker i eit firma kor eg har ei årsinntekt på ca 10 ganger det er har i inntekt via eit lite ENK på si. 

Skal eg endre skattekortet mitt slik at eg får 4 giroar i året kor det betales forskuddskatt for det lille eg har inn via ENK i tillegg til det skattetrekket eg allerede har hos arbeidsgivar eller er det nok å ha eit høgt nok skattetrekk hos eksisterande arbeidsgivar til at dette fangar opp det eg alternativt måtte betalt i forskuddsskatt som følger av inntekt i ENK?

På meg virkar det som at infoen rundt dette med forskuddsskatt, iallefall hos Skatteetaten, kun rettar seg mot dei som utelukkande har inntekt via ENK/AS.

Endret av Retallion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ditt tilfelle sender du inn endringssøknad for skattekort hvor du oppgir forventet overskudd fra ENK i to poster, Personinntekt fra næring og Overskudd fra næring. Skatteetaten vil så vurdere om skattetrekket ditt i jobben din skal økes eller om det skal skrives ut forskuddsskatt.

 

Jeg har et skattepliktig overskudd på <10 % av min brutto lønn fra arbeidsgiver, og får bare skrevet ut tabelltrekk etter en "dyrere" tabell.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ditt tilfelle sender du inn endringssøknad for skattekort hvor du oppgir forventet overskudd fra ENK i to poster, Personinntekt fra næring og Overskudd fra næring. Skatteetaten vil så vurdere om skattetrekket ditt i jobben din skal økes eller om det skal skrives ut forskuddsskatt.

 

Jeg har et skattepliktig overskudd på <10 % av min brutto lønn fra arbeidsgiver, og får bare skrevet ut tabelltrekk etter en "dyrere" tabell.

 

Tusen takk for svar, då forstår eg konseptet bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...