Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjenning av bredere felger bak.


St0rmbr1ngr

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye felger på black friday. og har sett meg ut noen felger jeg vil ha, og jeg kunne gjerne ha tenkt meg å ha bredere felger bak enn fram. bilen er i utgangspunktet ikke godkjent for dette, men på mitt lokale verksted så mente de at dette var en godkjennelse forhandler kunne ordne, i dette tilfellet mercedes. 

Er det noen som vet om dette medfører riktighet?

 

 

(felgene med dekk kommer til å komme innenfor de fem tillatte avviksprosenter hva rulle-omkrets angår)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får vel høre med forhandleren, men jeg tviler på at du får det godkjent om ikke bilen ble levert med bredere dekk bak originalt (i en eller annen konfigurasjon). 

 

På en annen side så er det ganske liten sannsynlighet for å bli oppdaget, med mindre du er årets råner på ditt lokale bosted og blir stoppet stadig vekk.

Lenke til kommentar

Hvorfor stiller folk slike spørsmål uten å angi hvilken modell man har?

 

Uansett må man ha godkjenningspapirer, det er ikke noe BOS gir ut men produsenten av felgene.

Unntak gjelder for modeller der ulik bredde ble levert som originalt ekstrautstyr.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Dette er jo hva SVV liker å kalle ombygging(fun fact er en egen sakstype i saksbehandlersystemet til vegvesenet for dette som heter Ombygging - Dekk/Felg). Så først så må du finne ut hva slags endringer du må gjøre på bilen din som gjør at SVV godkjenner at du kan ha de større dekkene på bilen. Der hadde nok jeg kontaktet et verksted som vet noe om bilen din evt SVV selv(her kommer Mercedes forhandleren din inn). Så må du få gjort de endringene, møte i hall med bilen din, få den godkjent og registrert i systemet hos SVV. Veldig mye jobb for en veldig liten ting.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om dette medfører riktighet?

 

Det er ikke forhandler, ei heller produsent av felgene, som bestemmer dette.

 

Det er kjøretøyfabrikanten eller TÜV som må dokumentere at felger i en angitt dimensjon kan benyttes på bilen din.

I praksis vil jo det si at forhandleren som oftest kan skaffe frem noe, dersom det finnes i deres system?

 

Rulleomkretsen må selvfølgelig uansett være innenfor 5% av original.

På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.

Altså øker man bredden bak, så skal bredden foran økes tilsvarende, alle andre endringer må igjen godkjennes av kjøretøyfabrikant.

 

Du finner alt dette nøøøøye beskrevet i Kjøretøysforskriften.

Neste må jo være å kontakte forhandleren for å høre om de kan hjelpe deg.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det er ikke forhandler, ei heller produsent av felgene, som bestemmer dette.

 

Det er kjøretøyfabrikanten eller TÜV [/size]som må dokumentere at felger i en angitt dimensjon kan benyttes på bilen din.

I praksis vil jo det si at forhandleren som oftest kan skaffe frem noe, dersom det finnes i deres system?

I praksis vil dette si at felgprodusenten fremskaffer de rette papirene, slik at det vært de gangene jeg har fått godkjent diverse endringer (endret innpress, bruk av spacere osv)

Altså: Produsenten av felgene gir gjerne ut papirer som dokumenterer slik godkjenning, det er ikke noe de bare skriver fordi de har lyst men med korrekt dokumentasjon på plass.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

16 år med billappen, aldri vært i teknisk undersøkelse enda. Hadde alt for brede dekk på ungdoms bilen, det var en BMW og rånet mye så ble sikkert stoppa par ganger i uken. De merket aldri noe.

 

Klarte og slite ut det ene bakdekket engang, og kjørte med 2 forskjellige typer dekk på samme aksel. Da fikk jeg bare pålegg om og bytte, jeg sa at jeg kunne kjøre hjem og bytte. De sa ok, og fikk fortsette.

 

Så lenge du er hyggelig, og kanskje later som du er litt dummere enn du er. Så er som regel politiet veldig greie og ha med og gjøre.

 

Personlig hadde jeg bare kjørt med breie dekk, så om jeg fikk en klapp på handa engang så er vel det prisen og betale. Er jo ikke akkurat det groveste overtramp. Og gå igjennom byråkratiet er mye jobb.. Personlig er det enklere for meg og betale boten enn og surre med systemet.

Lenke til kommentar

Det er ikke forhandler, ei heller produsent av felgene, som bestemmer dette.

 

Det er kjøretøyfabrikanten eller TÜV som må dokumentere at felger i en angitt dimensjon kan benyttes på bilen din.

I praksis vil jo det si at forhandleren som oftest kan skaffe frem noe, dersom det finnes i deres system?

 

Rulleomkretsen må selvfølgelig uansett være innenfor 5% av original.

På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.

Altså øker man bredden bak, så skal bredden foran økes tilsvarende, alle andre endringer må igjen godkjennes av kjøretøyfabrikant.

 

Du finner alt dette nøøøøye beskrevet i Kjøretøysforskriften.

Neste må jo være å kontakte forhandleren for å høre om de kan hjelpe deg.

 

 

Ja, skal kontakte forhandleren så fort de åpner dørene. vil tro det er vanskelig å ringe til topps hos mercedes og spørre dem. men ville bare høre om det var noen som hadde erfaring med dette fra før :)

Lenke til kommentar

Hvorfor stiller folk slike spørsmål uten å angi hvilken modell man har?

 

Uansett må man ha godkjenningspapirer, det er ikke noe BOS gir ut men produsenten av felgene.

Unntak gjelder for modeller der ulik bredde ble levert som originalt ekstrautstyr.

 

jo, fordi jeg opplyste om at bilen ikke er godkjent med "staggerd fitment" i åpnings innlegget - og da er det vel likegyldig hvilken bil det dreier seg om? men det er en 2009reg 2010 MB E350 CDI

Lenke til kommentar

I praksis vil dette si at felgprodusenten fremskaffer de rette papirene, slik at det vært de gangene jeg har fått godkjent diverse endringer (endret innpress, bruk av spacere osv)

Altså: Produsenten av felgene gir gjerne ut papirer som dokumenterer slik godkjenning, det er ikke noe de bare skriver fordi de har lyst men med korrekt dokumentasjon på plass.

 

Det er et alternativ, enkelte felgprodusenter har fått sine felger testet og godkjent for visse bilmodeller av TÜV, og dokumentasjon på dette er i så fall godt nok.

Lenke til kommentar

Ok, det er sikkert ikke så viktig å vite hvilken modell det gjelder da, påstå gjerne det.

Uansett, under er alt du får godkjent uten at felgprodusenten har innhentet spesifikk godkjenning:

 

W212:

https://www.mercedes-benz.de/passengercars/being-an-owner/reifen-und-raeder/rad-und-reifenkombinationen/zulaessige-rad-reifenkombinationen/_jcr_content/par/productinfofoldingta/par/foldingtablesections_417473904/par/downloadbox/downloadcolumn1/download_1606527514.attachment.E-Klasse_Typ_w212_160316-Dokument1.pdf

 

S212:

https://www.mercedes-benz.de/passengercars/being-an-owner/reifen-und-raeder/rad-und-reifenkombinationen/zulaessige-rad-reifenkombinationen/_jcr_content/par/productinfofoldingta/par/foldingtablesections_417473904/par/downloadbox/downloadcolumn2/download_882553630.attachment.E-Klasse_BR_212_Kombi_N14-25_170214.pdf

 

 

 

oi, se der ja :)

det siste oppsettet der er nøyaktig det jeg tenker for min bil. (bortsett fra at ET blir 42 og 40)

 

hvordan går jeg da frem for å få disse papirene? 

er det forhandler som kan gi ut disse?

Endret av St0rmbr1ngr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...