Gå til innhold

Politiets elitestyrke får nye pistoler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen sikring på denne heller, så er vel bare å følge med i avisene.

Lukter litt ironi av dette innlegg. Siden pistolen er amerikanskbygget :wee:

Den er spesiellt usikret ved møte på mørkhudete. Da svikter sikringen totalt.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er den amerikanskbygget? Sig Sauer er da tysk?

Det var da det jeg også nokså sikkert hadde trodd, inntil jeg leste denne litt snåle artikkelen. Men jeg er langt i fra noen våpenekspert. Nei, dette får da artikkelskribenten fastslå eller rydde opp i:

Sitat fra Redaksjonen hos TU: 

Pistolene produseres av Sig Sauer i Exeter, New Hampshire, like nord for Boston i USA.

Sitat i fra Wikipedia: 

SIG Sauer is the brand name used by two sister companies involved in the design and manufacture of firearms. The original company, SIG Sauer GmbH, is a Swiss-German company, formed in 1976 as a partnership between Schweizerische Industrie Gesellschaft of Switzerland and J.P. Sauer & Sohn of Germany.

https://en.wikipedia.org/wiki/SIG_Sauer

Tydeligvis så hinter dette om en amerikansk produksjonslinje?

Ergo så kan jo ironien stå i behold, da amerikanere er kjent for å være svært trigger happy. Da får amerikaneren jo sin drømmepistol uten sikring? :wee:

Jeg leser wikipedia litt dypere og ser:

A separate company was founded in the US in 1985 with the name SIGARMS to import and distribute SIG Sauer firearms into the United States. This company was renamed SIG Sauer Inc. in 2007 and since 2000 has been organizationally separate from SIG Sauer GmbH

Så de er fortsatt tysk-sveitsisk produserte disse amerikanske våpnene?

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så de er fortsatt tysk-sveitsisk produserte disse amerikanske våpnene?

Nei. Kun et fåtall blir produsert i Tyskland. Sig Sauer er den nest største produsenten av 1911 pistoler i USA, med over 100,000 våpen årlig. I 2015-16 ble produksjonen flyttet til den nye fabrikken i New Hampshire. Og det skjønner jeg godt, hvorfor ikke lokalisere fabrikken til det landet som er sin største kunde.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen sikring på denne heller, så er vel bare å følge med i avisene.

Det er sikring på politiets tjenestevåpen. Sikringen gjør at det er umulig at det går av et skudd uten at avtrekkeren trykkes inn. Slag og støt fyrer ikke av noe skudd.

Og så viser det seg jo at omtrent alle vådeskudd skjer nettopp i forbindelse med lading eller tømming av våpen også.

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk driver og babler om vådeskudd hele tiden. Hva har det med artikkelen å gjøre? Særlig med tanke på hvor ekstremt få vådeskudd det er:

https://www.nrk.no/ytring/bomskudd-om-politiskudd-1.12583303

Det er noe patetisk med folk som hele tiden troller slik.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Relevansen med vådeskudd er vell at politiet ved val av ny pistol stadfestar at dei ikkje vil ha pistolar med sikring, og at dei vil oppretthalde dagens våpeninstruks med å bære ladd våpen.

Kritikken har gått på at utan anna sikring enn avtrekk så er ein meir utsett for vådeskot, i tillegg til at eventuelle kriminelle som overmanner ein politibetjent enkelt kan ta ibruk pistolen. Ei mekanisk sikring gjer at dei som ikkje er kjent med våpenet må bruke nokre sekund på å finne sikringa før dei kan skyte.

Det er tvilsomt at tidsforsinkelsen ved at ein våpentrent politibetjent må bruke eit sekund på å deaktivere sikringa, kostar fleire liv enn at ein kvar kan peike og trykke for å avfyre våpenet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er sikring på politiets tjenestevåpen. Sikringen gjør at det er umulig at det går av et skudd uten at avtrekkeren trykkes inn. Slag og støt fyrer ikke av noe skudd.

Den sikringen du beskriver her er elementære sikkerhetsmekanismer et hvert våpen har. Det er greit nok at du ønsker å flisespikke, men med "sikring" mener man manuell (aka ekstern) sikring. Såkalt intern sikring har vært en selvfølge svært lenge, og våpen uten dette kunne selvfølgelig ikke blitt brukt av noen som vil bære våpen.

At politiet har hatt tradisjon for å kompensere for manglende sikring med et så hardt og dårlig avtrekk at det skal mye til å trekke av (med påfølgende dårligere presisjon) er en dårlig løsning på det faktiske problemet det er å bevege seg i offentligheten med et våpen uten (manuell) sikring. Særlig med skudd i kammeret.

red: @Trond Arnesen Det kunne man gjerne gjort, og er praksis hos mange. F.eks. tror jeg forsvaret bærer våpen slik, med mindre de går inn i en situasjon der de regner med at våpenet vil bli nødvendig. Men det krever at folk er godt trent på prosedyren med å tå ladegrep, slik at man ikke begynner å fomle med det når det oppstår en situasjon.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

<snip>

red: @Trond Arnesen Det kunne man gjerne gjort, og er praksis hos mange. F.eks. tror jeg forsvaret bærer våpen slik, med mindre de går inn i en situasjon der de regner med at våpenet vil bli nødvendig. Men det krever at folk er godt trent på prosedyren med å tå ladegrep, slik at man ikke begynner å fomle med det når det oppstår en situasjon.

Jeg hører ikke til hylekoret som mener at alt er galt med politiet i Norge, men jeg oppfatter at de nok har for dårlige prosedyrer rundt dette med generell bevæpning. Det kan virke som om instruksen om skudd i kammer er skrevet på bakgrunn av at man ikke bærer våpen annet enn i direkte skarpe situasjoner, litt i samme bane som det du skriver om forsvarets instruks.

Når vi nå er der at generell bevæpning trolig er et tidsspørsmål (ja, jeg vil gjerne at vi venter i det lengste med dette) så bør også instruksen tilpasses at det kan bli aktuelt å bære våpen uten at det er en "Skyting pågår"-situasjon.

Ang. trening i prosedyren med å ta ladegrep; det MÅ være et minimumskrav at alle som av en eller annen grunn skal bære våpen i sin jobb må trene mye på alle prosedyrer, også det å ta ladegrep. Om man faktisk evner å fomle med dette når situasjonen er der er man mer enn ualminnelig trehendt og har lite i politiyrket å gjøre.

Oppsummert; politiet bør nok trene MYE mer på våpenbruk og prosedyrer rundt det å bære våpen daglig, men det har ingen hast med bevæpningen enda ( noe ingen heller har sagt her inne :) )

• Liker 3
Lenke til kommentar

Relevansen med vådeskudd er vell at politiet ved val av ny pistol stadfestar at dei ikkje vil ha pistolar med sikring, og at dei vil oppretthalde dagens våpeninstruks med å bære ladd våpen.

Kritikken har gått på at utan anna sikring enn avtrekk så er ein meir utsett for vådeskot, i tillegg til at eventuelle kriminelle som overmanner ein politibetjent enkelt kan ta ibruk pistolen. Ei mekanisk sikring gjer at dei som ikkje er kjent med våpenet må bruke nokre sekund på å finne sikringa før dei kan skyte.

Det er tvilsomt at tidsforsinkelsen ved at ein våpentrent politibetjent må bruke eit sekund på å deaktivere sikringa, kostar fleire liv enn at ein kvar kan peike og trykke for å avfyre våpenet.

Politiets våpen har sikring.

De bærer ikke ladd våpen til vanlig.

Vådeskudd skjer stort sett kun ved lading og tømming av våpen. Man er altså ikke mer utsatt for vådeskudd med måten våpenet er sikret på i dag.

Hvis noen får tak i våpenet så er det katastrofe uavhengig av type sikring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående faren for vådeskudd: Jeg forstår det slik at man har ei kule i løpet. Hvorfor kan man ikke ha det slik at det må tas ladegrep ført? Hvor lang ekstra tid tar det?

Fordi det ikke alltid er en ledig hånd til å ta ladegrepet, for eksempel når man holder en kriminell med den ene hånden og skyter med den andre:

https://www.politiforum.no/filer/Politiforum/Dybde/Skuddene_p_Hadeland/skuddene.html

Dessuten tar det tid å ta ladegrep, samt at det nettopp er under slik våpenhåndtering at vådeskudd skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den sikringen du beskriver her er elementære sikkerhetsmekanismer et hvert våpen har. Det er greit nok at du ønsker å flisespikke, men med "sikring" mener man manuell (aka ekstern) sikring. Såkalt intern sikring har vært en selvfølge svært lenge, og våpen uten dette kunne selvfølgelig ikke blitt brukt av noen som vil bære våpen.

At politiet har hatt tradisjon for å kompensere for manglende sikring med et så hardt og dårlig avtrekk at det skal mye til å trekke av (med påfølgende dårligere presisjon) er en dårlig løsning på det faktiske problemet det er å bevege seg i offentligheten med et våpen uten (manuell) sikring. Særlig med skudd i kammeret.

Sikringen er double-action, og er en type sikring. Det er også andre sikringer i våpenet som blant annet hindrer det fra å gå av ved slag eller støt.

Avtrekket er verken hardt eller dårlig, og presisjonen er heller ikke dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...