Gå til innhold

Hjelp til firmanavn

940ht

Anbefalte innlegg

Hei prøver å fullføre planer om et eget glassmesterfirma men sliter med navnevalg?

har Hansen til etternavn så har litt på å bruke det men er usikker.

har tenkt på Hansen glass/ Hansen glass og vinduer eller Bergen Vest Glass, noen som har noe tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis skal du organisere firmaet ditt?

Dersom du skal starte eit enkeltpersonsforetak så må du bruke etternavnet ditt, det er ikkje valfritt.

Dersom du har (eller skal ta) mesterbrev så bør du få med dette i firmanavnet, og då er enkle firmanavn som "Glassmester Hansen" eller "Hansen glassmester" dei openbare vala.

Dersom du oppretter eit aksjeslekskap så treng du ikkje å bruke etternamnet ditt.

Eg ser på einingsregisteret til brønnøysundregisteret at mange har valt forma "Glassmester Ola Nordmann" for ENK eller "Glassmester Ola Nordmann AS" for aksjeselskap.

Dersom du skal være litt taktisk, så kan det være lurt å bruke geografiske namn. "Bergen Vest Glass" kan være eit bra firmanavn dersom du tenker at ditt arbeidsområdet blir vest i Bergen.

Folk vil ofte ha lokale handtverkarar, så då er det enkelt å velge det firmaet som har eit lokalt stadsnamn som firmanamn. Alle forstår kva Bergen Vest er, men det er nok ikkje mange som forbinder Hansen med det samme geografiske området.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Bergen vest glass" synes ikke jeg ruller særlig godt. Et navn i min mening som virker lett å glemme fordi det blir noe keitete å uttale. Noen som er enig?

Når det gjelder hvorvidt det er lett eller ikke å finne ut hvor du opererer så vil de fleste som trenger tjenester google på tjeneste og stedsnavn som "blikkenslager Asker". Ellers er det jo google som også sorterer etter relevans.

Man vil jo heller ikke virke avskrekkende for de som bor i utkanten av området. De fleste håndverkere opererer jo over et større område ettersom man jobber der folk bygger.

I min mening husker man de navn som er enkle og bruker disse. De fleste store bedrifter velger derfor navn som enten ruller lett på tungen eller er korte.

Klart dette blir subjektivt, da - men jeg er overbevist om at det er viktig å velge et navn man lett kommer på når man snakker med andre. Spesielt når alle ordene begynner med konsonanter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...