Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Glem hurtiglading: Her bytter de hele batteriet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Språk er makt, valg av ord har betydning både for indoktrinering av lesere og kommunisering av forfatters personlige meninger. Det er slik dårlig skjult moralisme jeg finner helt unødvendig.

 

 

Det blir som under kampen i KRF, enten er du med i Listhaug-fløyen "høyresiden" eller så er du med i sentrums-fløyen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tesla Model X slår jo dei fleste hydrogenbilar på både rekkjevidde og (i praksis) fylletid.

Det finnes bare en hydrogenbil på markedet som man karakterisere som moderne (Hyundai Nexo). Og den har bedre rekkevidde enn Model X foruten at den er mye rimeligere.
Ikkje so mykje rimelegare når du har fylt tanken nokre gonger.

 

Nexo har betre rekkjevidde når du køyrer seint, men på motorvegen bremsar det større frontarealet til Nexo med farten kvadrert. Då har Model X betre rekkjevidde.

 

Hvis man i tillegg tar med at man gjerne ikke lader elbilen opp 100% på ladere ute, at batteriet vil tape seg noe over tid, at man som regel ikke lar batterikapasiteten komme under 20% og at hydrogenbilen ikke har samme rekkeviddetapet på vinteren, så blir forskjellen enda større.

20%!? Eg rullar stadig inn på neste superladar eller til garasja heime med under 10 km (2,5%) att på batteriet. Eg hadde nok ikkje teke sjansen på det med ein hydrogenbil, både pga dårleg oppetid på hydrogenstasjonar (nett no er kvar femte hydrogenstasjon i Tyskland ute av drift) og mangelen på kriseløysingar. Med ein elbil kan du alltids be pent om å få "låne" nokre kWh på næraste butikk/kiosk/bensinstasjon/hus. Ein hydrogenbil er 100% avhengig av ein hydrogenstasjon. No er til dømes hydogenstasjonen i Dresden nede for vedlikehald til i morgon kveld. Den neste, i Leipzig (120 km) er òg nede. Du må til Berlin, ca 200 km frå Dresden, for å fylle. Har du berre 150 km på tanken, er det berre å finne seg eit hotell. I Tsjekkia, som kunne vore kortare (men kanskje feil retning?), er det ingen hydrogenstasjonar.

 

Med 100 kWh batteri er tapet av rekkjevidde om vinteren minimalt. Alle bilar taper litt rekkjevidde om vinteren. Kald og tettare luft gjer at luftmotstanden aukar, og det får faktisk større effekt på Nexo enn på Model X. :-)

 

Apropos hus – eg snakka med ein nederlendar for nokre år sidan. Han hadde ein eldre elbil med blybatteri, rekkjevidde deretter og svært upåliteleg måling av restkapasitet. Han pleidde alltid å stanse ved næraste hus og ringe på døra med ein skøyteleidning i handa når han merka at batteriet ikkje ville meir. Han hadde aldri fått nei. (Eg har ikkje prøvd sjølv.)

 

Testen under viser hvor dårlig rekkevidden er for en Model X i praksis når man også holder litt høy hastighet. Og den hadde vært enda lavere dersom man skulle fulgt rådene om kun å lade til 80%.

https://www.tv2.no/a/10102444/

Hyundai Nexo ville som sagt hatt kortare rekkjevidde på Autobahn. Model S betre enn Model X.

 

Eg veit ikkje kvifor dei lada heilt til 80%. Eg ville nok stansa før, med mindre eg tok ei full matpause. Superladarane står tett i Tyskland, so det er berre å peise på når du har nok til neste eller den etter der. (Med naudsynt margin for å halde Autobahn-fart, sjølvsagt.) Når du køyrer i 160 eller meir, må konsentrasjonen vere på topp. Då er det heilt greitt å ta ei pause litt oftare enn elles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Batteribytter blir nok mye lettere å svelge for flåteeiere som eier både kjøretøyene, batteribyttestasjonene og samtlige batterier. Busser er for eksempel spesielt egnet siden de eies av flåteeiere og selskapet ikke ønsker at hverken bussene eller sjåførene skal beheftes med ladepauser. Kjøremønsteret er jo også bortimot kontinuerlig kjøring store deler av døgnet. Det er på høy tid å avvikle eksos i kollektivbransjen.

Altså vil drosjeselskapene også omfavne dette om noen (mange?) år?

Drosjeselskapene eier ikke bilene. Det er det løyveinnehaverne som gjør, i enkeltmannsforetak.

Lenke til kommentar

Så et batteribytte skal ta kortere tid enn å fylle bensin/diesel eller hydrogen?

Da skjønner jeg godt at folk skifter til batteri-elektrisk i dag, så trenger de ikke å bruke 5 minutter på å fylle tanken hver 50 mil.

Litt underlig at mange  ( av mangel på hydrogenstasjoner ) kjøper batteri-elektrisk med bensin som rekkeviddeforlenger, men...

 

Ser ikke for meg at det er noe poeng for privatpersoner å gå for batteribytteløsning, men om så ville vært, kunne elbilisten gått inn på stasjonen og hatt tissepause mens bilen får nytt batteri, og så skynde seg ut for å flytte bilen.

 

Sist jeg prøvde pumpe med mulighet for å "holde inne pumpehåndtaket", så rant det over, fordi den ikke hadde autostopp av pumpa. Man kan uansett ikkke bare forlate, da andre kan finne på å kjøre sin bil inntil, og "låne" pumpa, i tillegg til sikkerhetsrisikoen. Man må derfor vente med å gjøre andre ærend til fyllinga er over, og man har fått flytta bilen unna, slik at den er ledig for neste bilist...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...