Gå til innhold

Glem hurtiglading: Her bytter de hele batteriet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle forsøk på batteribyttetjenester hittil har feilet på grunn av manglende interesse som igjen skyldes risiko for å få et dårligere batteri enn man hadde fra før. Abonnements-modellen ble heller ikke særlig populær på grunn av irriterende løpende utgifter for noe man eier om man har en annen bil. Det blir litt som å eie hus, men leie møbler å ha i det.

 

Jeg spår at historien gjentar seg og at dette også feiler.

 

Batteribytter blir nok mye lettere å svelge for flåteeiere som eier både kjøretøyene, batteribyttestasjonene og samtlige batterier. Busser er for eksempel spesielt egnet siden de eies av flåteeiere og selskapet ikke ønsker at hverken bussene eller sjåførene skal beheftes med ladepauser. Kjøremønsteret er jo også bortimot kontinuerlig kjøring store deler av døgnet. Det er på høy tid å avvikle eksos i kollektivbransjen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Batteribytter blir nok mye lettere å svelge for flåteeiere som eier både kjøretøyene, batteribyttestasjonene og samtlige batterier. Busser er for eksempel spesielt egnet siden de eies av flåteeiere og selskapet ikke ønsker at hverken bussene eller sjåførene skal beheftes med ladepauser. Kjøremønsteret er jo også bortimot kontinuerlig kjøring store deler av døgnet. Det er på høy tid å avvikle eksos i kollektivbransjen.

Altså vil drosjeselskapene også omfavne dette om noen (mange?) år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norske Th!nk hadde vel noe lignende, der du betalte en månedlig sum i bytte mot at dårlige battericeller ble byttet "gratis".

Denne løsningen vet jeg at skremte mange fra å kjøpe bilen, i og med at batterileieprisen var på over 1000 kr pr. måned, og vinningen gikk raskt opp i spinningen.

 

Eneste måten dette batteribytte-opplegge kunne fungert på, er om prisen for å bytte batteri tilsvarte prisen på en opplading, og at det ikke er noen månedsutgifter.

 

Det tror jeg godt kan hende. Konseptet drosjeselskap vil nok også endre seg dramatisk når selvkjørende biler blir vanlige, og det tror jeg batteribyttekonseptet vil overleve.

Det er så langt frem i tid at verken du eller jeg får sett noe til det. Endret av Kajac
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser flere fordeler med dette,

-kan gi mye lavere kjøpspris på elbil (da batteriet er en betydelig del av elbilprisen)

 

-slipper rekkeviddeangst mulighet for uendelig rekkevidde (bytt så mange ganger du vil)

 

-trenger ikke tilgang til strøm/lading hjemme der en bor, f.eks gateparkering eller på jobb eller i møter

 

-kan få bedre batteri etterhvert som teknologien utvikler seg gjennom bilens levetid

 

-batteriene kan lades om natten når strømprisen er lavest

 

-mulighet for mindre bensinstasjoner å selge ren energi uten stor investeringer i hurtigladere (kan f.eks leveres/hentes med nullutslipps lastebiler)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Genialt. Kjør på i Norge så tenker jeg det blir solgt bil!

Seriøst? Du mener vi trenger batteribytte for at vi skal kjøre elektrisk?

 

Jeg tenker at de som faktisk tenker dette er en god ide har liten til ingen erfaring fra dagens el-biler. Som hovedregel vil de aller fleste klare seg helt fint med de bilene som idag selges de aller fleste av årets 52 uker.

 

Skulle spesielle behov oppstå i ferie, ved en langtur i grisgrendte strøk så må de enten justere tidsbruken slik at de får ladet eller om lading er helt umulig slik enkelte hevder i slike tråder så må de kanskje vurdere leiebil. Det er det jo rom for mtp på alle pengene som spares hver måned i drivstoff og servicekostnader.

 

De som har superspesielle behov som ikke kan dekkes elektrisk idag kan jo fortsette å kjøre fossilbil noen år til frem til også deres problemer blir løst, feks de som bor i bygårder uten fast parkering eller mulighet til å lade el-bil, og som kanskje befinner seg for langt unna hurtigladere til at det går å basere seg på. De aller fleste av oss er ikke i en slik situasjon og vil dermed få dekket faktiske behov med dagens løsninger. Dog er det jo noen som må overvinne redselen for fremgang og utvikling slik at de faktisk tør ta sjansen på å forsøke å kjøre elektrisk. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det pussige er at det er stor interesse for å slippe å lade batteriene, når det ikke er noen negative sider ved å ha kun batterier, og ingen har rekkeviddeangst.

Du må se det i kontekst av hvem som er potensielle kunder. Som sagt, for personbilister tror jeg dette kommer til å feile, men for flåteeire som skal ha flåten i drift hele dagen uten nevneverdig tid til å lade, eller fylle bensin, diesel, hydrogen, LNG eller whatnot, så er et kjapt batteribytte genialt. Det eliminerer behov for høye effekter, gir svært høy virkningsgrad og praktisk talt uendelig rekkevidde uten nevneverdige ladepauser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må se det i kontekst av hvem som er potensielle kunder. Som sagt, for personbilister tror jeg dette kommer til å feile, men for flåteeire som skal ha flåten i drift hele dagen uten nevneverdig tid til å lade, eller fylle bensin, diesel, hydrogen, LNG eller whatnot, så er et kjapt batteribytte genialt. Det eliminerer behov for høye effekter, gir svært høy virkningsgrad og praktisk talt uendelig rekkevidde uten nevneverdige ladepauser.

 

Så et batteribytte skal ta kortere tid enn å fylle bensin/diesel eller hydrogen?

Da skjønner jeg godt at folk skifter til batteri-elektrisk i dag, så trenger de ikke å bruke 5 minutter på å fylle tanken hver 50 mil.

Litt underlig at mange  ( av mangel på hydrogenstasjoner ) kjøper batteri-elektrisk med bensin som rekkeviddeforlenger, men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er ganske sikker på at nøyaktig ingen køyrer ladbar bensin-hybrid i mangel av hydrogenstasjonar.

 

 

Du tar med andre ord ganske feil.

 

Mangelen på hydrogenstasjoner er akkurat grunnen til at vi valgte en ladbar bensinhybrid. Vi ville bort fra bensin / diesel men kan ikke kjøpe elbil på grunn av rekkevidde og ladetid, eller hydrogen på grunn av rekkevidde- og gikk for det alternativet som var "mest på vei" til å spare oss for store summer drivstoff. Altså en Mitsubishi Outlander PHEV i stedet.

 

Men du behøver ikke være lei deg. Alle tar feil innimellom.

Endret av Brukernavn I Forum Og Diskusjonsfelt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eg er ganske sikker på at nøyaktig ingen køyrer ladbar bensin-hybrid i mangel av hydrogenstasjonar.

Du tar med andre ord ganske feil.

 

Mangelen på hydrogenstasjoner er akkurat grunnen til at vi valgte en ladbar bensinhybrid. Vi ville bort fra bensin / diesel men kan ikke kjøpe elbil på grunn av rekkevidde og ladetid, eller hydrogen på grunn av rekkevidde- og gikk for det alternativet som var "mest på vei" til å spare oss for store summer drivstoff. Altså en Mitsubishi Outlander PHEV i stedet.

 

Men du behøver ikke være lei deg. Alle tar feil innimellom.

Mitsubishi Outlander PHEV er veldig ulik nokon hydrogenbil på markanden, men er definitivt billigare enn hydrogenbil i drift, ja. Kva ladbare hydrogenbilar var aktuelle?

 

Tesla Model X slår jo dei fleste hydrogenbilar på både rekkjevidde og (i praksis) fylletid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...