Gå til innhold

Azure har store tekniske problemer


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men så er det jo flott at man legger sin bedrift ut til å bli sky-basert, så slipper man uforutsett nedetid...

Oh, vent...

 

Jeg tror få norske bedrifter greier å slå Azure på oppetid. Det er ikke til å unngå at en gang i blandt så er de nede.

 

Poenget med alle disse tjeneste er ikke å være best, ei heller å være spesielt gode. Hverken AWS eller Azure er spesielt gode implementasjoner. Men de er i nesten alle tilfeller gode nok og det holder. Teknologi vinner dessverre nesten aldri frem på tekniske meritter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, men så er det jo flott at man legger sin bedrift ut til å bli sky-basert, så slipper man uforutsett nedetid...

Oh, vent...

 

Jeg tror få norske bedrifter greier å slå Azure på oppetid. Det er ikke til å unngå at en gang i blandt så er de nede.

 

Poenget med alle disse tjeneste er ikke å være best, ei heller å være spesielt gode. Hverken AWS eller Azure er spesielt gode implementasjoner. Men de er i nesten alle tilfeller gode nok og det holder. Teknologi vinner dessverre nesten aldri frem på tekniske meritter.

Om AWS ikke er "en god implementasjon", hva er da bra tenker du?

Jeg har ikke noe i AWS selv, men såvidt jeg har forstått har de jo redundans helt opp til pipa og tilbake igjen om man bare vil betale for det. Og skalerer ganske raskt og friskt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om AWS ikke er "en god implementasjon", hva er da bra tenker du?

Bare fordi jeg påpeker at AWS er temmelig dårlig vil ikke si at jeg vet om noe bedre. :-)

 

Som et eksempel så kan en jo se på nettverket deres. Varnishene til Pinterest idlet omtrent hele tiden fordi AWS greide bare å levere 30000 pakker per sekund til en AWS-instans. En vanlig 10G-switch kunne på den tiden pushe 20 millioner pakker eller so.

 

Men for 95% på av bruken er AWS/Azure/GCP godt nok. Det er dog litt trist at det ikke stilles høyere krav til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Still problemas...

 

Status kan ses her; https://status.office365.com

 

Office 365 service health status

Title: Unable to sign in to Microsoft 365 services

 

User impact: Affected users may be unable to sign in using Multi-Factor Authentication (MFA).

 

More info: Users may also be unable to carry out self-service password resets.

 

Current status: We're continuing to see increased success with MFA requests and are actively investigating the underlying source of the issue.

 

Scope of impact: Impact may be experienced by users accessing Office 365 services via Multi-Factor Authentication.

 

Start time: Monday, November 19, 2018, at 4:39 AM UTC

 

Next update by: Monday, November 19, 2018, at 9:00 PM UTC

Lenke til kommentar

Får pengefolka med seg dette eller sitter de ennå og mastuberer livskiten av seg når de hører ord som offshoring, konkuranseutsettig og sky sky sky? Større organisasjoner å bare holde seg med en kompetent IT-avdeling så er det bedre og billigere enn å kvitte seg med alt som ikke er «kjernevirksomhet».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Får pengefolka med seg dette eller sitter de ennå og mastuberer livskiten av seg når de hører ord som offshoring, konkuranseutsettig og sky sky sky? Større organisasjoner å bare holde seg med en kompetent IT-avdeling så er det bedre og billigere enn å kvitte seg med alt som ikke er «kjernevirksomhet».

 

Bedrifter tenker vel a la dette:

- Å kjøre uten multifaktorautentisering er ikke aktuelt i dagens landskap

- Multifaktor via SMS er ganske sårbart, da meldinger kan snappes opp. Det er vanskelig å skru en løsning selv, så du ender hos en større leverandør

- Microsoft har ikke noe verre oppetid enn hovedkonkurrent Google

- Office365 er priset ganske fint, koster ikke mer enn en vanlig Office-lisens, og så får man stor postboks, plenty lagring, Sharepoint, Teams og mye annet snadder oppå.

- Om man ikke behøver all kraften i Office-pakken er Google for Work ekstremt hyggelig priset.

- Enterprise-grade epost, intranetløsning, samhandlingsplattform og fillagring koster skjorta om du skal drive det "på bakken".

 

Du skal ha en ganske drøy IT-avdeling for å drifte døgnkontinuerlig selv. Blandt annet trenger du en 4-5 epost-teknikere bare for å ha døgnberedskap på den biten. Så må du ha nok for dem å gjøre, for det er jo bortkastet å ha de gående på tunet og sparke småstein. Derfor er ting som epost noe av det første en helst kjøper som en tjeneste.

 

Integrasjonen både Microsoft og Google har mellom e-post, fillagring, samhandlingsverktøy, intranettløsning etc. gjør produktene attraktive, og når de i tillegg er billigere enn å drive det selv er det lett å se bedriftenes valg.

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg påpeker at AWS er temmelig dårlig vil ikke si at jeg vet om noe bedre. :-)

 

Som et eksempel så kan en jo se på nettverket deres. Varnishene til Pinterest idlet omtrent hele tiden fordi AWS greide bare å levere 30000 pakker per sekund til en AWS-instans. En vanlig 10G-switch kunne på den tiden pushe 20 millioner pakker eller so.

 

Men for 95% på av bruken er AWS/Azure/GCP godt nok. Det er dog litt trist at det ikke stilles høyere krav til dem.

 

AWS må være kodet i det høyeste nivå av språk man kan finne da, for i slike språk kommer det ofte mye bloat-kode. Å kode hardware med høynivåspråk pleier ikke å lønne seg (sikter til din sammenlikning med en switch).

Endret av G
Lenke til kommentar

Still problemas...

 

Status kan ses her; https://status.office365.com

 

Office 365 service health status

Title: Unable to sign in to Microsoft 365 services

 

 

Nice.

 

Da forstår jeg at jeg har valgt riktig med Libreoffice.org

Ikke bare sparer jeg penger ved å unngå dyre skyløsningsabonnementer, men det ligger lokalt på min PC og funker alltid helt fjellstøtt.

 

Nå må jo MS Office sammenliknes i mot et amatørkodet program. Tenk om Adobe hadde tilsvarende problemer hos en grafiker og han/hun ikke fikk gjort jobbene sine en hel arbeidsdag eller tre pga. at Photoshop, Illustrator, Indesign og de der programmene sviktet fordi det var et skyløsningsabonnement :p

Samme katastrofe som den med Azure, bare at nå ville det rammet profesjonell programvare. Denne her sky-trenden er ikke bare bare helt god.

 

 

 

Du skal ha en ganske drøy IT-avdeling for å drifte døgnkontinuerlig selv. Blandt annet trenger du en 4-5 epost-teknikere bare for å ha døgnberedskap på den biten. Så må du ha nok for dem å gjøre, for det er jo bortkastet å ha de gående på tunet og sparke småstein. Derfor er ting som epost noe av det første en helst kjøper som en tjeneste.

 

Man har da kompetent epost-tjenester som er norsketablert å velge i fra. Selv om det ikke er helt gratis, så er det å kjøpe slike tjenester av forskjellige leverandører en liten fordel, da alt umulig kan ryke på en gang. Den ene tjenesten uten å nevne navn spesifikkt har til og med basert sin virksomhet på følgende valg av programvare. Stabil, åpent, fritt (altså ikke proprietær)

 

https://copyleftsolutions.com/

 

Ok, de kan gå ned de også, men da går jo ikke all programvare ned slik som med Microsoft. For har man en epost-konto eller 100 hos noen, så funker fortsatt f.eks. Libreoffice.org om man skulle ha valgt den. Da leverandørene er komplett forskjellige. Les: kan omtrent ikke ryke på samme tidspunkt, da det ville vært større sannsynlighet å vinne i lotto.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da forstår jeg at jeg har valgt riktig med Libreoffice.org

Ikke bare sparer jeg penger ved å unngå dyre skyløsningsabonnementer, men det ligger lokalt på min PC og funker alltid helt fjellstøtt.

 

Nå må jo MS Office sammenliknes i mot et amatørkodet program. Tenk om Adobe hadde tilsvarende problemer hos en grafiker og han/hun ikke fikk gjort jobbene sine en hel arbeidsdag eller tre pga. at Photoshop, Illustrator, Indesign og de der programmene sviktet fordi det var et skyløsningsabonnement :p

Samme katastrofe som den med Azure, bare at nå ville det rammet profesjonell programvare. Denne her sky-trenden er ikke bare bare helt god.

 

Eh, altså - dette berører selvsagt ikke Office-pakken - men de andre online-tjenestene som ligger i Office 365. :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om AWS ikke er "en god implementasjon", hva er da bra tenker du?

Bare fordi jeg påpeker at AWS er temmelig dårlig vil ikke si at jeg vet om noe bedre. :-)

 

Som et eksempel så kan en jo se på nettverket deres. Varnishene til Pinterest idlet omtrent hele tiden fordi AWS greide bare å levere 30000 pakker per sekund til en AWS-instans. En vanlig 10G-switch kunne på den tiden pushe 20 millioner pakker eller so.

 

Men for 95% på av bruken er AWS/Azure/GCP godt nok. Det er dog litt trist at det ikke stilles høyere krav til dem.

Nå greier jo AWS å levere data til x antall brukere av Netflix så det kan vel ikke væree så dårlig?

Lenke til kommentar

 

Da forstår jeg at jeg har valgt riktig med Libreoffice.org

Ikke bare sparer jeg penger ved å unngå dyre skyløsningsabonnementer, men det ligger lokalt på min PC og funker alltid helt fjellstøtt.

 

Nå må jo MS Office sammenliknes i mot et amatørkodet program. Tenk om Adobe hadde tilsvarende problemer hos en grafiker og han/hun ikke fikk gjort jobbene sine en hel arbeidsdag eller tre pga. at Photoshop, Illustrator, Indesign og de der programmene sviktet fordi det var et skyløsningsabonnement :p

Samme katastrofe som den med Azure, bare at nå ville det rammet profesjonell programvare. Denne her sky-trenden er ikke bare bare helt god.

 

Eh, altså - dette berører selvsagt ikke Office-pakken - men de andre online-tjenestene som ligger i Office 365. :rofl:

Nå er vel Office-pakken tett knyttet opp til disse "online-tjenestene" du prater om... OneDrive, SharePoint, etc? En del bedrifter har jo kun OneDrive integrasjon for lagring og backup.

Lenke til kommentar

Nå er vel Office-pakken tett knyttet opp til disse "online-tjenestene" du prater om... OneDrive, SharePoint, etc? En del bedrifter har jo kun OneDrive integrasjon for lagring og backup.

 

Ikke på noen annen måte enn lisensieringen - hvis noen bedrifter har valgt å lagre alt i Onedrive, så har vel ikke det noe med Office-pakken å gjøre, men at de har valgt å benytte en skytjeneste til dette? - Og isåfall ligger jo alt lokalt og synkes automatisk opp igjen når feilen med MFA for Azure er rettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...