Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

forskuttere arv ved salg av leilighet

accer

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på snart at min mor skal flytte hjem til meg.

Dette er på grunn av sykdom.

Det som er da er at jeg tenkte å selge huset hennes og så forskuttere ut arven til min søster rett etter salg.

Her er det ikke snakk om å overføre boligen,den skal selges så arven blir forskuttert, så min søster får halvparten av salget. 

Jeg fant dette men tolker dette at en må betale avgift om en skal beholde boligen. Og ikke ved salg av bolig der ingen av oss skal bo i den

Hvis arven dreier seg om eiendom, og arvingene ikke har til hensikt å bo der selv, kan det enkleste være å selge eiendommen for heller å fordele pengene.

Dette kan for eksempel hjelpe arvingene inn på eiendomsmarkedet. Overfører man derimot eiendommer til arvingene mens man lever, må de betale dokumentavgift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo kjøperen av boligen som må betale dokumentavgiften, så det er ganske naturlig at arvingene (eller din mor...) ikke må betale den om eiendommen selges til noen andre, ja.

Det er også fritak for dokumentavgift på arv (men ikke ved eiendomsoverdragelse til barn som forskudd på arv...), men bare på den ideelle andelen du faktisk arver. Om du har ett søsken og kjøper ut vedkommende for å overta huset alene blir det altså dokumentavgift på den halvdelen du "kjøper" fra ditt søsken, men ikke på den halvdelen du arver.

Tenk på at du kanskje bør diskutere saken med din søster (hun bør jo være like mye part i salget av deres felles mors bolig som du er, strengt tatt) før du selger, så det ikke blir noe spekulasjoner om prisen, hvilken takst og megler som skulle vært brukt for å få best mulig pris, og så videre...

Lenke til kommentar

Det er jo kjøperen av boligen som må betale dokumentavgiften, så det er ganske naturlig at arvingene (eller din mor...) ikke må betale den om eiendommen selges til noen andre, ja.

Det er også fritak for dokumentavgift på arv (men ikke ved eiendomsoverdragelse til barn som forskudd på arv...), men bare på den ideelle andelen du faktisk arver. Om du har ett søsken og kjøper ut vedkommende for å overta huset alene blir det altså dokumentavgift på den halvdelen du "kjøper" fra ditt søsken, men ikke på den halvdelen du arver.

Tenk på at du kanskje bør diskutere saken med din søster (hun bør jo være like mye part i salget av deres felles mors bolig som du er, strengt tatt) før du selger, så det ikke blir noe spekulasjoner om prisen, hvilken takst og megler som skulle vært brukt for å få best mulig pris, og så videre...

Vi er enige om at dette er det beste at hun bor med oss. Og da verken vi og eller min søster skal ha boligen så har vi blitt ening om at vi skal ta og utbetale dette på forskudd. 

Vi skal ha megler på dette så alt skal gå riktig for seg. Så her er kun snakk om at vi er enig om å ta ut denne arven ved salg av bolig. Dermed så mener du da at det ikke vil bli noe avgifter på oss.?

Og dette vil da gå heilt fint uten at vi får noe store overraskeleser ved utbetalinger på forskudd etter salg. 

Lenke til kommentar

Ingen avgifter for selger, nei (bare megler og takst-kostnader), og så lenge moren din selger (det er jo hun som formelt er eieren...) mens hun fremdeles har bodd der i 12 av de siste 24 månedene, så er også gevinsten skattefri.

Så da skal dette gå bra og kunne gjøre dette takker for svar. 

Dette blir nok gjort rett over nyttår tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...