Gå til innhold

Problemer med booting i win98

Foxtrot

Anbefalte innlegg

Jeg jobber nå med svigerfar sin pc. Jeg har vært borti ganske mange pc'er, men ingen har vært så herpa som denne.

Bootingen av pc'en tok flere minutter før. Den hang seg opp i DOS. De to beskjedene som jeg opplevde var skyld i dette var og fremdeles er: "Verifying DMI Pool Data. Boot from ATAPI CD-ROM.... Bootable CD not exist.

Hva betyr dette? Hva kan jeg gjøre for å fjerne dette problemet. CD-brenneren er nyere enn problemet.

Den andre meldingen handlet om lydkortet til Aopen / Crystalware med SoundFusion brikke sett. Svaret er "A Soundfusion chip was not found" Denne meldingen kommer selv om jeg har fjernet driveren og lydkortet.

I "Sikker modus" starter windows veldig raskt. Jeg vet ikke løsningen selv. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i biosen setter du booting fra cd-rom ett hakk under harddisk(evt. 1. boot device floppy, 2. device harddisk, 3. device cdrom)

start win i safe-mode:

gå inn i enhetsbehandleren... se etter "!" og "?"-tegn...

evt. oppdater drivere til disse enhetene... kjør oppdatert antivirus/adaware/spybot...

fjern alle programmer som ikke er i bruk...

i regedit : sjekk under: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]

fjern alt som ikke har noe der å gjøre...(bruk gjerne explorer til å finne de filene som ligger der.. h.klikk på dem, velg egenskaper -> versjon)

sjekk: start->programmer->oppstart og slett alt du ikke trenger..

hvis xp: aktiver brannmuren under egenskaper for internettoppkoblinga..

restart maskinen..

[EDIT]: hvis win9x... sjekk(i notisblokk) c:\config.sys og c:\autoexec.bat, og fjern evt. oppføringer som Aopen / Crystalware /Soundfusion

jeg er ikke noe for formatering/reinstallering, men i visse tilfeller må man bare det som siste utvei...

Endret av rwu
Lenke til kommentar
så hvordan går det nå... formaterte du bort windowsen nin og la den inn på nytt?

btw, det lydkortet... er ikke ISA vel?

Nå går den så og si perfekt. Skifter mellom windows sitt oppstartbilde og dos i starten, men er mye raskere. Den henger seg en skjelden gang når jeg slår den av, men er utrolig rask når den ikke henger seg opp. Jeg kan komme tilbake senere hvis noe spes skjer :)

Jeg la inn win98 på nytt. Lydkortet er et PCI-kort. Første gang jeg har opplevd at lydkort lager så mye trøbbel for en pc.

Jeg er nå dritt lei win98 og gamle pc'er. :mad:

Endret av Foxtrot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...