Oneness Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Hei, Håper noen kan svare oss her. En kompis av meg var blandet inn i en narkotikasak der politiet mistenkte han for oppbevaring av narkotika, Det ble i den forbindelse gjennomført kroppslig undersøkelse, og kompisen min fikk derfor automatisk status som "siktet". Det ble ikke funnet noe narkotika på han, og henleggelsen ble kodet med "intet straffbart forhold bevist". Han gikk ut av politihøgkolen i 2018 og er i en jobbsøker-situasjon der det er mange søkere og lite jobber. Det han nå lurer på er om dette kan få konsekvenser for fremtidige intervjuer/jobber? Vi vet at dette vil ligge internt i politiets registre, men usikre på hvorvidt dette blir sjekket ut av fremtidige arbeidsgivere? Vil det vise på en utømmet attest? Og sjekker de registre selv før ansettelser, eller ber de bare om politiattest? Til info. så er kompisen min selvsagt ikke skyldig, og han synes det er helt forferdelig å få dette på seg for noe noen politibetjenter "trodde de så". Spesielt når det kan ha så mye og si for fremstiden hans. Håper på svar fra noen som vet! Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 En politiattest inneholder kun straffereaksjoner. I dette tilfellet ble jo kompisen din frikjent og da finnes det jo ingen straffereaksjon. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Han er jo frikjent så dette vil ikkje stå på attesten. Om vedkommande i ettertid har gått på politihøgskulen så er det ingen grunn til å være bekymra, det er jo der den virkelig store bakgrunnssjekken og vurderinga av kandidaten blir gjort. Eg antek at det med arbeidsgivere her er meint politiet/staten sjølv som arbeidsgiver, då dette vell er dei mest aktuelle arbeidsplassane for ein politistudent. Det vil sjølvsagt være mulig å sjekke interne arkiv, men slike ting som har skjedd før PHS kan ikkje ha stor betydning, og i alle fall ikkje når vedkommande i tillegg har blitt frikjent. Ein kan sjølvsagt alltid risikere å møte på raringar som synes at berre det å ha vært i nærleiken av ein plass der politiet trudde det kanskje kunne være narkotika er ein negativ ting. Men eg vil tru at det store fleirtalet heller vil sjå på det som kandidaten har ei positiv erfaring på korleis det er å bli undersøkt av politiet, og at denne erfaringa kan være positiv når vedkommande sjølv f.eks. sjekke ein fyr som er mistenkt for å ha narkotika. Eg veit i alle fall at dersom eg som uskyldig skulle blitt visitert på gata, så vil eg foretrekke ein politimann som sjølv har vært i den situasjonen og som forstår at andre kan få ein oppfatting av meg som skyldig kun basert på at eg har blitt sett saman med politiet. Kanskje denne politimannen vil være flinkare til å skjerme den som er sikta mot skodelystne? 1 Lenke til kommentar
Oneness Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 Han er jo frikjent så dette vil ikkje stå på attesten. Om vedkommande i ettertid har gått på politihøgskulen så er det ingen grunn til å være bekymra, det er jo der den virkelig store bakgrunnssjekken og vurderinga av kandidaten blir gjort. Eg antek at det med arbeidsgivere her er meint politiet/staten sjølv som arbeidsgiver, då dette vell er dei mest aktuelle arbeidsplassane for ein politistudent. Det vil sjølvsagt være mulig å sjekke interne arkiv, men slike ting som har skjedd før PHS kan ikkje ha stor betydning, og i alle fall ikkje når vedkommande i tillegg har blitt frikjent. Ein kan sjølvsagt alltid risikere å møte på raringar som synes at berre det å ha vært i nærleiken av ein plass der politiet trudde det kanskje kunne være narkotika er ein negativ ting. Men eg vil tru at det store fleirtalet heller vil sjå på det som kandidaten har ei positiv erfaring på korleis det er å bli undersøkt av politiet, og at denne erfaringa kan være positiv når vedkommande sjølv f.eks. sjekke ein fyr som er mistenkt for å ha narkotika. Eg veit i alle fall at dersom eg som uskyldig skulle blitt visitert på gata, så vil eg foretrekke ein politimann som sjølv har vært i den situasjonen og som forstår at andre kan få ein oppfatting av meg som skyldig kun basert på at eg har blitt sett saman med politiet. Kanskje denne politimannen vil være flinkare til å skjerme den som er sikta mot skodelystne? Takk for svar, og godt å høre. Da er vel egentlig det store spørsmålet hvorvidt en kommende arbeidsgiver søker opp kandidatene. Sånn sett er vel regelverket for å søke opp andre veldig strengt, så jeg kan se for meg at ved en mulig ansettelse vil det bli bedt om å framlegge politiattest, slik at de ikke overtrer regelverket med å søke opp personer. Dette har dog hendt nylig, altså etter at han var ferdig på politihøgskolen. Håper dere har rett i det dere skriver, da blir iallefall kompisen min glad :-) Lenke til kommentar
Oneness Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 En politiattest inneholder kun straffereaksjoner. I dette tilfellet ble jo kompisen din frikjent og da finnes det jo ingen straffereaksjon. Men er det ikke noen typer politiattester hvor alle saker kommer på? Utvidet f.eks? Eller inneholder alle bare straffereaksjoner uansett? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 (endret) En politiattest til bruk for søknad på politistillinger skal være uttømmende og utvidet, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41. Utvidet betyr at "verserende" saker også skal anmerkes, det vil si saker som ikke er påtaleavgjort eller som er påtaleavgjort men ikke er rettskraftige. Henlagte saker kommer ikke på hverken uttømmende eller utvidet politiattest, men henlagte saker kan kreves fremlagt av Politihøgskolen før opptak, jf. politiloven § 24b, og da som ledd i vurderingen av om man er skikket. Det er ikke adgang til å gå på fisketur i en potensiell arbeidstakers oppføringer i politiets saksbehandlingssystemer. Endret 19. november 2018 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Oneness Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 En politiattest til bruk for søknad på politistillinger skal være uttømmende og utvidet, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41. Utvidet betyr at "verserende" saker også skal anmerkes, det vil si saker som ikke er påtaleavgjort eller som er påtaleavgjort men ikke er rettskraftige. Henlagte saker kommer ikke på hverken uttømmende eller utvidet politiattest, men henlagte saker kan kreves fremlagt av Politihøgskolen før opptak, jf. politiloven § 24b, og da som ledd i vurderingen av om man er skikket. Det er ikke adgang til å gå på fisketur i en potensiell arbeidstakers oppføringer i politiets saksbehandlingssystemer. Tusen takk for svar! Med andre ord burde ikke dette bli et problem for kompisen min når han søker jobber? Kan det ikke bli brukt i vurderingen av om han er skikket for å være politi i en politistilling? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Så lenge det ikke står på politiattesten, og det skal det ikke gjøre, så kan ikke arbeidsgiver innhente opplysningene på annen måte. Det arbeidsgiver ikke vet om kan ikke arbeidsgiver bruke. Selv ikke politimannen som etterforsket og foreslo henleggelse kan bruke det i sitt eget hode (for å avgjøre sitt eget votum) hvis han skulle sitte i tilsettingsrådet. Dette burde ikke bli et problem for ham. Hvis han skulle gå lenge uten å få noe jobbtilbud er det antagelig så enkelt som at det er stor konkurranse. 1 Lenke til kommentar
Oneness Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 Så lenge det ikke står på politiattesten, og det skal det ikke gjøre, så kan ikke arbeidsgiver innhente opplysningene på annen måte. Det arbeidsgiver ikke vet om kan ikke arbeidsgiver bruke. Selv ikke politimannen som etterforsket og foreslo henleggelse kan bruke det i sitt eget hode (for å avgjøre sitt eget votum) hvis han skulle sitte i tilsettingsrådet. Dette burde ikke bli et problem for ham. Hvis han skulle gå lenge uten å få noe jobbtilbud er det antagelig så enkelt som at det er stor konkurranse. Dette er ode nyheter for kompisen min, tusen takk!! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 (endret) "Kompisen min" Edit: Sorry for OT. Endret 19. november 2018 av NoTrace Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå