Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerne inngrodd hår?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja, uhm - legen sa at det var inngrodd hår. Men det var egentlig noe annet vi holdt på med så spurte ikke mer om det. Har mest lyst til å ta tapetkniven, men når jeg tenker etter kan vel egentlig legen få leke seg litt med skalpellen neste gang jeg skal dit.

Ja, den er flere år gammel og er en halv cm, minst. Klør og er ekkel.

Tenkte kanskje det sto noe glupt i artikkelen hos VG.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Legen er det tryggaste alternativet og bør være fyrstevalget.

Alternativ to er at du går på aboteket og kjøper steril skalpel og pinset, og eventuelt rensesprit, bandasje/plaster/strips og sårrens/saltløysning om du ikkje har dette frå før.

Gjer du det skikkelig (og tåler synet av blod) så er det ikkje så vanskelig å fjerne dette sjølv.

Desinfiser huda på og rundt byllen, samt fingrane dine. Skjær eit så lite snitt som mulig, og bruk pinsetten til "å fiske" etter hårstrådet. Når du får tak i hårstrådet så bruk pinsetten til å finne den lause enden og dra den ut av såret fyrst. Den andre enden heng litt fast og må muligens nappast ut. Det er då lurt at du får ut mest mulig av håret fyrst slik at ikkje hårstrådet ryker og blir vanskelig å finne igjen. Skyll deretter godt ut av såret. Dersom du måtte lage eit litt stort snitt så bruker du strips til å holde saman såret slik at det gror fint før du sett ein plaster eller bandasje over for å holde såret reint til huda har grodd.

Lenke til kommentar

Høres kanskje rart ut å ta det selv men er ofte jeg får sår eller noe sånt jeg burde dra til legevakten eller legen med men jeg pleier det selv med ting jeg har i skapet (pyrisept, bandasje, bacimycin og teip, er ting man alltid burde ha uansett hjemme).

En venninne ville ha piercing i nesa så vi bare bestilte utstyr til det og gjorde det. Null infeksjon eller komplikasjoner. Er du ikke helt tett i hodet så er det mye du kan få gjort selv. Men hvis du bestemmer deg for å gjøre det selv så gjør deg kjent med tegnene på infeksjon og hold øye med såret som en hauk til det gror. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...