Gå til innhold

Harddisker scorer bra i benchmark, men er trege i bruk.

elf_man

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem som har plaget meg i en god stund nå.

Systemet mitt består av NVMe for boot, 2xSSD for mest brukte spill og video-opptak, og 4xHDD for spillbibliotek, medie, backup, osv..

Problemet mitt er de fire harddiskene jeg har (2 stk WD black, 2 stk Seagate Barracuda). De tester veldig bra i tester og jeg kan kopiere filer med høy hastighet, men f.eks. flimklipp i spill eller streaming mot tv går veldig hakkete. Et godt eksempel her er Final Fantasy XV; etter å ha blitt lastet inn går spillet veldig hakkete i flere minutter, selvom det bare bruker 30-40 MB/s (bench viser rundt 130-150 MB/s ytelse på diskene). Jeg merker også at systemet noen ganger blir tregt når det lastes fra harddiskene.

Streaming mot tv via Xbox One X er også veldig blandet. Noen ganger går det relativt greit, mens andre ganger buffrer det til stadighet. Det er aldri i nærheten av 130-150 MB/s på det jeg streamer, og nettverket er på 1Gbit.

Systemet mitt er mer enn bra nok til å dra unna dette, men jeg føler noe holder meg tilbake. Har installert nyeste drivere, windows updates, etc..

Takk på forhånd for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har du satt opp de fire harddiskene?

Problemene du beskriver er typisk ved f.eks random access fra diskene, men ikke til den bruken du beskriver, de burde greie sekvensiell streaming o.l helt fint, med mindre de er uhorvelig fragmenterte.

Feilkonfigurasjon med RAID, RAID med disker med forskjellig sector size etc kunne evt. vært en forklaring.

Lenke til kommentar

Hei!

Har et problem som har plaget meg i en god stund nå.

Systemet mitt består av NVMe for boot, 2xSSD for mest brukte spill og video-opptak, og 4xHDD for spillbibliotek, medie, backup, osv..

Problemet mitt er de fire harddiskene jeg har (2 stk WD black, 2 stk Seagate Barracuda). De tester veldig bra i tester og jeg kan kopiere filer med høy hastighet, men f.eks. flimklipp i spill eller streaming mot tv går veldig hakkete. Et godt eksempel her er Final Fantasy XV; etter å ha blitt lastet inn går spillet veldig hakkete i flere minutter, selvom det bare bruker 30-40 MB/s (bench viser rundt 130-150 MB/s ytelse på diskene). Jeg merker også at systemet noen ganger blir tregt når det lastes fra harddiskene.

Streaming mot tv via Xbox One X er også veldig blandet. Noen ganger går det relativt greit, mens andre ganger buffrer det til stadighet. Det er aldri i nærheten av 130-150 MB/s på det jeg streamer, og nettverket er på 1Gbit.

Systemet mitt er mer enn bra nok til å dra unna dette, men jeg føler noe holder meg tilbake. Har installert nyeste drivere, windows updates, etc..

Takk på forhånd for innspill!

Usikker på hva som feiler dine HDD. Men den hakkinga på video opplevde jeg og, men fjernet "Marskinhardware akselerasjon " i VLC og andre medier. Så ble ting bra :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...