sh4rp Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Hei! Jeg er utdanner automatiker og har jobbet som automatiker/elektro/tekniker innen industri i ti år. Har siden lærlingetiden tenkt på videreutdanning, nå må jeg snart hoppe i der, ellers skjer det aldri. Skal man gå for teknisk fagskole eller høyskole og ingiørutdanning? Noen som var gjort lignende vurderinger? Det er ikke lønn, eller leder ambisjoner som får meg til å tenke på videreutdanning. Det er å jobbe med mer interessante ting, lære mer, mer tech. Har god lønn i dag og tror ikke jeg vil tjene mer som ingeniør. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Hei! Jeg er utdanner automatiker og har jobbet som automatiker/elektro/tekniker innen industri i ti år. Har siden lærlingetiden tenkt på videreutdanning, nå må jeg snart hoppe i der, ellers skjer det aldri. Skal man gå for teknisk fagskole eller høyskole og ingiørutdanning? Noen som var gjort lignende vurderinger? Det er ikke lønn, eller leder ambisjoner som får meg til å tenke på videreutdanning. Det er å jobbe med mer interessante ting, lære mer, mer tech. Har god lønn i dag og tror ikke jeg vil tjene mer som ingeniør. Hvilken retning du bør ta kommer an på hva du vill jobbe med. Hva er drømmen? Personlig har jeg gått høyskole/universitets retningen. Lenke til kommentar
sh4rp Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Det jeg tenker nå er prosjektering, FoU. Det er egentlig ikke godt å si når en ikke står i det. Det som tenner meg er utvikling og forbedring. Finne nye løsninger, lage noe nytt, men samtidig vil jeg ikke bare sitte på kontor ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Det jeg tenker nå er prosjektering, FoU. Det er egentlig ikke godt å si når en ikke står i det. Det som tenner meg er utvikling og forbedring. Finne nye løsninger, lage noe nytt, men samtidig vil jeg ikke bare sitte på kontor Ja det er ikke helt lett å si da, for prosjekt arbeid er nok teknisk rett vei å gå med den erfaringen du har. FoU, garantert høyere utdanning og gjerne en master også. Lenke til kommentar
sh4rp Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 Er det andre som var videreutdannet seg som automatiker og vil dele sin historie? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Har vært automatiker og tatt både teknisk fagskole og høyere utdanning. Hadde opprinnelig tenkt å bare ta teknisk fagskole men det endte opp som en vei til høyere utdanning. Når det gjelder drømmene om stilling av typen FoU så tror jeg at det er noe du finner ut om du liker i løpet av utdanningsforløpet. Personlig innså jeg at det ikke var en type jobb jeg tror jeg ville trives med og jeg ble derfor værende i industrien. Kjenner dog til medstudenter som hadde industriell bakgrunn og gikk over til PhD eller FoU - så det er nok veldig individuelt. Når det gjelder de forskjellige utdanningene så syntes jeg begge er gode alternativer - men jeg tror nok at høyere utdanning er veien å gå dersom du ønsker å jobbe med FoU. Jeg nok du må være motivert for å ikke lære særlig mye "tech" i løpet av de 3 første årene med unntak av kanskje bacheloroppgaven, og jeg vil tro du må opp i et utdanningsforløp på 5+ år hvis du vil sitte med gode kort i søknadsprosesser på FoU stillinger. 1 Lenke til kommentar
sh4rp Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 Takk for ett godt svar! Var tide på teknisk fagskole bortkastet i forhold til din videre høyskole utdanning? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Nei, absolutt ikke ! Jeg syntes personlig at teknisk fagskole er undervurdert og jeg hadde faktisk fag på bachelorstudiet som hadde lavere nivå enn på fagskolen (blant annet styringsteknikk). Ser man de to studiene mot hverandre så vil fagskole være mer anvendt og bachelor/master være mer teoretisk. For å ta et eksempel som du kan relatere deg til så vil f.eks reguleringsteknikken på fagskolen være rettet mot at du kan anvende den i praksis (selvfølgelig litt matematisk teori, men det er begrenset mtp bakgrunnskunnskaper), mens reguleringsteknikken jeg hadde på bachelor ville nærmest vært ubrukelig om du sitter i et kontrollrom og skal tune et system. På samme måte ville det vært vanskelig å designe et mer komplisert reguleringssystem med bakgrunn i fagskolen - hovedsakelig pga mangel på teori. Personlig så har jeg nok hatt mest faglig utbytte av fagskolen hvis man ser det mot min nåværende jobb i industrien. Men det skal ikke legges skjul på at høyere utdanning er veldig godt å ha i ryggsekken både karrieremessig og for å tilnærme seg ny kunnskap. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Nei, absolutt ikke ! Jeg syntes personlig at teknisk fagskole er undervurdert og jeg hadde faktisk fag på bachelorstudiet som hadde lavere nivå enn på fagskolen (blant annet styringsteknikk). Ser man de to studiene mot hverandre så vil fagskole være mer anvendt og bachelor/master være mer teoretisk. For å ta et eksempel som du kan relatere deg til så vil f.eks reguleringsteknikken på fagskolen være rettet mot at du kan anvende den i praksis (selvfølgelig litt matematisk teori, men det er begrenset mtp bakgrunnskunnskaper), mens reguleringsteknikken jeg hadde på bachelor ville nærmest vært ubrukelig om du sitter i et kontrollrom og skal tune et system. På samme måte ville det vært vanskelig å designe et mer komplisert reguleringssystem med bakgrunn i fagskolen - hovedsakelig pga mangel på teori. Personlig så har jeg nok hatt mest faglig utbytte av fagskolen hvis man ser det mot min nåværende jobb i industrien. Men det skal ikke legges skjul på at høyere utdanning er veldig godt å ha i ryggsekken både karrieremessig og for å tilnærme seg ny kunnskap. De må jo nesten ha lavere nivå på bachelor da de som kommer inn ikke har noen grunnkunnskaper. Hadde du valgt y-veien hadde du sluppet disse fagene:) Bare til info for de som vurderer dette nå og senere som leser tråden. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Det er korrekt! Poenget med bachelor er vel heller ikke at man skal hoppe rett i en FoU stilling, men heller at man får en god «verktøykasse». Når det kommer til å slippe fag på y-veien så tar man gjerne ikke de aller enkleste fagene. Disse fagene er dog som regel byttet ut med realfag (R1, R2 og FY1 ?) Edit: leif Endret 27. november 2018 av V_B Lenke til kommentar
sh4rp Skrevet 24. april 2020 Forfatter Del Skrevet 24. april 2020 Jeg endte opp med å jobbe som systemutvikler uten noe viderutdanning. Programmerer pls, hmi og scda på maskinnivå. Men vurderer fortsatt videreutdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå