akura Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Skal endre utseende på scrollbar på ei webside. Hadde tidligere en html-kode som fungerte bra, men denne er nå blitt utdatert. Trenger derfor nå en som fungerer i nyere utgaver av nettlesere. Som Edge, IE11, Firefox Quantum og Chrom. Enten en html-kode jeg kan impementere eller en css-fil. Noen som har dette å dele? Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Her har du noen få forskjellige måter å fikse scrollbar på. https://codepen.io/devstreak/pen/dMYgeO Usikker på hva du prøver å oppnå uten mer info. Husk at dette ikke fungerer ikke alle nettlesere: https://caniuse.com/#feat=css-scrollbar Lenke til kommentar
akura Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 Takker for svar og lenker. Er fargene på scrollen jeg ønsker å justere. Har brukt understående html tidligere som jeg tilpasset fargesammensetningen med. Ble da seende slik ut: <STYLE> BODY { SCROLLBAR-FACE-COLOR: #282828; SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #000000; SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #737373; SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #737373; SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #FF9900; SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #282828; SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #000000 } </STYLE> Har satt opp noen websider tidligere, men siden jeg er selvlært opplever jeg stedvis og på noen områder at jeg ikke har nok kunnskap. Forsto ikke helt hvordan jeg kan gjøre dette med den første lenka du sendte (custom scrollbar styling). Er det mulig å få til samme fargevalg og en ny html-kode via den første kolonna eller fungerer den kun i sammenheng med en css-fil? Lenke til kommentar
ukon Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Har satt opp noen websider tidligere, men siden jeg er selvlært opplever jeg stedvis og på noen områder at jeg ikke har nok kunnskap. Forsto ikke helt hvordan jeg kan gjøre dette med den første lenka du sendte (custom scrollbar styling). Er det mulig å få til samme fargevalg og en ny html-kode via den første kolonna eller fungerer den kun i sammenheng med en css-fil? Det best er normalt om du holder css og html for seg selv. Så langt det lar seg gjøre, styr unna css i htm filer. HTMLen blir bare rotete og uoversiktlig da. og hvis du skal bruke stilene på flere sider. Må du gjenta css'n hele tiden. Jeg får ikke testet det med scrollbarene selv, siden jeg foreløpig. Men det du gjør for å inkludere css filer i HTML er å legge inn dette med en link til css filen som har stilsettet: i index.html <!doctype html> <html> <header> <meta charset="utf-8"> <title>En fin tittel</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"> </header> <body> <p>Innhold</p> </body> </html> Også putter du bare stilene du vil ha i style.css istedenfor html'n din. Men som Brattus sa, scrollbaren han/hun linket til, fungerer ikke i alle nettlesere. Hvis du ofte føler at du mangler kunnskap, så ville jeg foreslått å tatt ett kurs på pluralsight eller lignende sider. Se på HTML, CSS og JavaScript. Hvis det er front-end utvikling du er interessert i. Start på https://www.pluralsight.com/paths/html5 og gå videre til https://www.pluralsight.com/paths/javascript . Ja det koster litt penger å få tilgang til alle videoene. Men det er verdt det om du ønsker å lære. Det koster ca 300kr tror jeg, for ubegrenset med videoer per mnd. Endret 29. november 2018 av ukon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523 Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Dette lar seg ikke gjøre lenger med CSS, nei, og det eneste andre alternativet jeg da kan se er å hacke det til med JavaScript, som gjør at du ender opp med en løsning som er fryktelig lite brukervennlig og langt dårligere enn en faktisk scrollbar. Kan jeg spørre hva usecaset her er? Hvordan gjør det brukeropplevelsen bedre for meg at du endrer fargen på scrollbaren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå