lev0nt Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Hei! Trenger hjelp fra erfarne bileiere som kan å anta verditap for en VW Golf 1.4 TSI DSG ACT, 2014 modell, med ca 70 000 i km.stand La oss si at jeg betaler rundt 140 - 150 000 for bilen. Noe informasjon om hvordan jeg kommer til å bruke bilen:1. Eier bilen i 3 år, før jeg sannsynligvis selger den igjen2. Kjører maks 10 000 km i året3. Kjøreturene blir fordelt slik: a. 60% - 7-10 km distanse (pending til jobb, og nærliggende friluftsområder) b. 40% - kjøreturer på over 100 km 4. Grundig bilvask annen hver helg Så kommer spørsmålet, hvor mye vil prisen falle etter 3 år?Takk for all svar, det hjelper veldig mye for en uerfaren bilhandler! Endret 18. november 2018 av lev0nt Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Da vil den bilen ha kjørt ca 100'k km og være 7 år gammel, så en liten pekepinn kan jo være å se på nogenlunde likt utstyrte 2011 modeller. Men dette kan selvfølgelig gå begge veier, for en vet jo ikke hvordan det blir etterhvert med tanke på hva myndighetene vil at vi skal kjøre fremover og når forskjellige krav skal iverksettes. Jeg kjøpte forresten en helt ny VW Golf 1,4 TSI 140hk Highline DSG med en god del ekstrautstyr, som jeg byttet inn i 2016, og kan jo ikke annet si enn at verditapet var veldig merkbart (hvilket jeg også var klar over før jeg byttet den inn selvfølgelig. Men det er jo også de 3 første årene bilen taper seg absolutt mest. Det kan også være litt utstyr -og tildels også fargeavhengig hvordan bilene holder seg i verdi (for hvor enkle de er å selge videre), i tillegg til hvor godt de er tatt vare på og kjørelengde selvfølgelig. En merker gjerne en forskjell på restverdi når en bil nærmer seg (eller verre passerer) 100'k km, det er en litt «magisk» grense når det gjelder kjørelengde for hvor populær bilen er, jo flere kilometer den har kjørt, jo nærmere kommer også de større påkostene av slitedeler (som regel). 1 Lenke til kommentar
lev0nt Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Da vil den bilen ha kjørt ca 100'k km og være 7 år gammel, så en liten pekepinn kan jo være å se på nogenlunde likt utstyrte 2011 modeller. Men dette kan selvfølgelig gå begge veier, for en vet jo ikke hvordan det blir etterhvert med tanke på hva myndighetene vil at vi skal kjøre fremover og når forskjellige krav skal iverksettes. Jeg kjøpte forresten en helt ny VW Golf 1,4 TSI 140hk Highline DSG med en god del ekstrautstyr, som jeg byttet inn i 2016, og kan jo ikke annet si enn at verditapet var veldig merkbart (hvilket jeg også var klar over før jeg byttet den inn selvfølgelig. Men det er jo også de 3 første årene bilen taper seg absolutt mest. Det kan også være litt utstyr -og tildels også fargeavhengig hvordan bilene holder seg i verdi (for hvor enkle de er å selge videre), i tillegg til hvor godt de er tatt vare på og kjørelengde selvfølgelig. En merker gjerne en forskjell på restverdi når en bil nærmer seg (eller verre passerer) 100'k km, det er en litt «magisk» grense når det gjelder kjørelengde for hvor populær bilen er, jo flere kilometer den har kjørt, jo nærmere kommer også de større påkostene av slitedeler (som regel). Takk for svar! HER har jeg funnet en av de beste VW Golf i highline fra 2011, med 160 hk (R-Line), og en annen HER med 122 hk, highline. Begge i DSG. Prisen mellom de to varierer fra 129 - 149 000, også er de begge under 100 000km. Forskjellen mellom 2011 modellene, og 2014 blir vel at 2014 er mer velutstyrt, og mer moderne enn 2011. Vil det kanskje si at dersom jeg kjøper f.eks DENNE, så er det mulig at jeg får igjen ca 100-120k om 3 år om jeg er flink og holder meg under 100 000 km? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) En bil taper seg kanskje 13% per år. I tillegg så kommer det at en gjerne kjøper til for høy pris og selger for billig. Får en unormal slitasje, ting som ikke virker eller bulker på bilen så blir verditapet større. 13% utvikling blir slik: 150000 kjøps verdi 130500 etter 1 år 113535 etter 2 år 98775 etter 3 år Endret 19. november 2018 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Anta at du taper halvpaten av verdien og ta et lite overskudd som en hyggelig overraskelse. Detaljene i post 1 er det ingen som vil bry seg om, og hvis du må begrense kjørelengden i et forsøk på å bevare verdien på bilen har du for dyr bil. Bil er forbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå