Cinemarxism Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Hallais. Vi kjøpte bolig for to år siden, og for en liten slump ekstra fikk vi med vaskemaskinen og tørketrommelen til de som bodde her før oss. Begge er Whirlpool-maskiner kjøpt i 2012, begynner altså å bli noen år gamle. Modellnavnet til vaskemaskinen er awo/d 7116. Har aldri hatt noen større problemer med vaskemaskinen enn at støynivået er helt katastrofe. Men i går begynte det å dukke opp lyder som mildt sagt har vekket bekymringen. Lydene høres i ny og ned under vask, det er som om hele trommelen "skrangler". Når sentrifugen går for fullt er ikke skranglingen der. Jeg kan veldig lite om vaskemaskiner, men det høres nesten ut som om trommelen sitter litt løst og hvis det er tilfellet er det vel ganske krise? Har tatt opp en kort videosnutt hvor man kan høre lyden, fra 23-24 sekunder uti klippet: kan streames her. Vaskemaskinen er tom i videoklippet, ikke noe annet enn (kokende) vann og litt vaskepulver som er i. Til dere som kan vaskemaskin, er dette en lett identifiserbar lyd som sier at maskinen nok bør pensjoneres? Eller er det verdt å undersøke nærmere, i tilfelle det er håp? Garantien er utgått, ser for meg at en eventuell inspeksjon av Whirlpool og påfølgende reperasjon vil koste omtrent det samme som en ny og bedre modell. (Passer jo forsåvidt greit at det er Black Friday rett rundt hjørnet.) På forhånd takk! Endret 18. november 2018 av Cinemarxism Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Var vel noen skriverier om at en del vaskemaskiner hadde dårlige trommeloppheng - de var i plast!?! Du kan jo fjerne topplaten og inspektere hvordan det ser ut. Dra ut strømpluggen først, kanskje kjenne litt på drivreimer osv. Lenke til kommentar
Cinemarxism Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 Takk for tips. Har dessverre en tørketrommel på toppen av vaskemaskinen, så må invitere over noen for litt bærehjelp før jeg kommer til under topplaten på maskinen. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 (endret) Er ikke ekspert på vaskemaskiner, men om dere snurrer rundt trommelen med hånden, eller rister litt i den er det noe tegn til ulyder da? Se spesielt etter om der henger en spiker eller metall tråd (bh-spile) ut gjennom trommelen. Endret 19. november 2018 av Svein M Lenke til kommentar
stianooh Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Ikke så relevant for problemet kanskje, men i bruksanvisningen på vår så står det at man aldri skal kjøre den når den er helt tom. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 AWO/D 7116 er ikke de dårligste maskinene fra Whirlpool, men det finnes mye som er bedre. Høres ut som det er ligger et eller annet løst mellom trommel og vannbeholder. Ikke metall, men kanskje plast? For å finne ut mer må hele maskinen demonteres, men det kostbart og/eller mye arbeid. Derfor er heller rådet å kjøpe ny. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Bosch og Siemens maskiner med minst 8 kg kapasitet og børsteløs motor er bra kjøp. Priser fra ca 4000-4500. Ellers så er vel AEG og Miele brukbar. Lenke til kommentar
Cinemarxism Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 (endret) @Svein M: Ja, høres ikke helt "riktig" ut. Men litt usikker på hvordan den hørtes ut før problemet inntraff (innser nå at jeg burde ha tatt meg mer tid til å "høre på" maskinene mine mens de er nye og problemfrie...) Takker for alle svar. Ringte hjelpetlfnr til Whirlpool og service-verkstedet de anbefalte. Ut fra beskrivelsen min mente begge det var sannsynlig at den ville måtte fikses. Prisen for å sende den inn til service er på 1 250, selve reparasjonens pris vil avhenge av hva problemet er og hvilken/hvilke deler som må fikses. Men frister lite med en maskin vi kjøpte brukt for rundt tusenlappen og som nå er over seks år gammel. Ser Elkjøp har denne Siemens-maskinen på tilbud på onsdag (satt ned til 5 995, ser ikke ut til at den har vært på salg før) og at Power har denne AEG-maskinen på salg hele uka. Siemens-maskinen er kanskje ikke noe dårlig valg? Endret 19. november 2018 av Cinemarxism Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Hvis jeg får lov til å hijacke tråden litt - jeg kjøpte en Whirlpool AWO/D6714DK i 2016 som har laget ulyder siden den var ny.Lurer på om det er normale lyder eller om jeg burde "bekymre" meg.Video 1 - Video 2 (video 2 er litt lang, starten og slutten er relevant) Fikk et bra tilbud på en dyrere utstillingsmodell - angrer litt på at jeg ikke takket ja til den gitt. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Ser Elkjøp har denne Siemens-maskinen på tilbud på onsdag (satt ned til 5 995, ser ikke ut til at den har vært på salg før) og at Power har denne AEG-maskinen på salg hele uka. Siemens-maskinen er kanskje ikke noe dårlig valg? Begge maskinene er bra valg til prisen, litt smak og behag. Førprisen til Elkjøp virker kunstig høy... Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 (endret) Siemens iQ500 og iQ700 på 9 kg er bra saker ja. Såpass bra at jeg ikke hadde vurdert noe annet. Endret 19. november 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Cinemarxism Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 Begge maskinene er bra valg til prisen, litt smak og behag. Førprisen til Elkjøp virker kunstig høy... Jeg tenkte også det, men ser på Prisguide/Prisjakt at den har kostet det samme siden 2016... Det sagt er det kun Elkjøp som har solgt den, kan hende de har lagt seg noe høyt.. Siemens iQ500 og iQ700 på 9 kg er bra saker ja. Såpass bra at jeg ikke hadde vurdert noe annet. Takk for tips, da er det den heteste kandidaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå