Gå til innhold

Sjøforsvaret: – Ny og kompleks fase i bergingsarbeidet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste som kan redde Fregattene våre er at marinen må forbedre seg signifikant og varig på navigering. I 1994 feilnavigerte fregatten KNM Oslo, gikk på grunn og sank. Altså marinen har ikke lært noe siden den gang. Heller ingen rutine for å berge skipet. At Helge Ingstad sank må bety at en eller fler skott stod åpne samt at ingen forsøkte å tette hullet til tross for mange innovasjoner på området som «skipslaster» etc.

Blir man ikke bedre her vil vi miste fregatter på samme måte i fremtiden også...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eneste som kan redde Fregattene våre er at marinen må forbedre seg signifikant og varig på navigering. I 1994 feilnavigerte fregatten KNM Oslo, gikk på grunn og sank. Altså marinen har ikke lært noe siden den gang. Heller ingen rutine for å berge skipet. At Helge Ingstad sank må bety at en eller fler skott stod åpne samt at ingen forsøkte å tette hullet til tross for mange innovasjoner på området som «skipslaster» etc.

Blir man ikke bedre her vil vi miste fregatter på samme måte i fremtiden også...

Tror ikke knm Oslo feilnavigerte. Mener å huske at kjelen slukket pga vann i fuel. De mistet i alle fall maskinkraft og drev på grunn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Eneste som kan redde Fregattene våre er at marinen må forbedre seg signifikant og varig på navigering. I 1994 feilnavigerte fregatten KNM Oslo, gikk på grunn og sank. Altså marinen har ikke lært noe siden den gang. Heller ingen rutine for å berge skipet. At Helge Ingstad sank må bety at en eller fler skott stod åpne samt at ingen forsøkte å tette hullet til tross for mange innovasjoner på området som «skipslaster» etc.

Blir man ikke bedre her vil vi miste fregatter på samme måte i fremtiden også...

Tror ikke knm Oslo feilnavigerte. Mener å huske at kjelen slukket pga vann i fuel. De mistet i alle fall maskinkraft og drev på grunn.

Du har rett. Det var maskinfeil og drev på land.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste som kan redde Fregattene våre er at marinen må forbedre seg signifikant og varig på navigering. I 1994 feilnavigerte fregatten KNM Oslo, gikk på grunn og sank. Altså marinen har ikke lært noe siden den gang. Heller ingen rutine for å berge skipet. At Helge Ingstad sank må bety at en eller fler skott stod åpne samt at ingen forsøkte å tette hullet til tross for mange innovasjoner på området som «skipslaster» etc.

Blir man ikke bedre her vil vi miste fregatter på samme måte i fremtiden også...

 

hadde man hatt folk med baller på brua hadde de ikkje kollidert med noe så brannfarlig som en full supertanker - bare flaks hindra et enormt likbål på fjorden - folk med baller hadde også ved alvorlig lekkasje ringt febrilsk etter pumper , dykkere , plater og presenninger for å nødtette og holde skuta flytende . båten fløt jo greit nok i mange timer men ingen kom med pumper eller la plast og plater over skrogskadene . ingen ringte etter kranskip for å lette skuta og komme til å nødtette den . med rett og effektiv reaksjon kunne båten ligget trygt i dokk nå for småreparasjon . de lærte ikkje av knm oslo for 25 år siden - ingen tetta den helkler og de lot den ligge å slå i steini dagevis ....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Eneste som kan redde Fregattene våre er at marinen må forbedre seg signifikant og varig på navigering. I 1994 feilnavigerte fregatten KNM Oslo, gikk på grunn og sank. Altså marinen har ikke lært noe siden den gang. Heller ingen rutine for å berge skipet. At Helge Ingstad sank må bety at en eller fler skott stod åpne samt at ingen forsøkte å tette hullet til tross for mange innovasjoner på området som «skipslaster» etc.

Blir man ikke bedre her vil vi miste fregatter på samme måte i fremtiden også...

 

hadde man hatt folk med baller på brua hadde de ikkje kollidert med noe så brannfarlig som en full supertanker - bare flaks hindra et enormt likbål på fjorden - folk med baller hadde også ved alvorlig lekkasje ringt febrilsk etter pumper , dykkere , plater og presenninger for å nødtette og holde skuta flytende . båten fløt jo greit nok i mange timer men ingen kom med pumper eller la plast og plater over skrogskadene . ingen ringte etter kranskip for å lette skuta og komme til å nødtette den . med rett og effektiv reaksjon kunne båten ligget trygt i dokk nå for småreparasjon . de lærte ikkje av knm oslo for 25 år siden - ingen tetta den helkler og de lot den ligge å slå i steini dagevis ....

Har sjeldent vært meir enig! Jeg er heilt sikker på at KNM Helge Ingstad kunne vært berget med effektiv og rett innsats istedenfor å bruke tre svære slepebåter til å trykke den oppi fjæra og trykke flengen med hullet under vann slik at fyltes med vann og kantret. Skader fikk den sikkert under også når den ble trykket mot stein og berg,tynne plater har den også. Desverre er det for seint nå,men det er lov å filosofere over hva en slik feil avgjørelse koster skattebetalerne,hvis det hadde vært mulig å stabilisere og pumpe fartøyet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eneste som kan redde Fregattene våre er at marinen må forbedre seg signifikant og varig på navigering. I 1994 feilnavigerte fregatten KNM Oslo, gikk på grunn og sank. Altså marinen har ikke lært noe siden den gang. Heller ingen rutine for å berge skipet. At Helge Ingstad sank må bety at en eller fler skott stod åpne samt at ingen forsøkte å tette hullet til tross for mange innovasjoner på området som «skipslaster» etc.

Blir man ikke bedre her vil vi miste fregatter på samme måte i fremtiden også...

 

hadde man hatt folk med baller på brua hadde de ikkje kollidert med noe så brannfarlig som en full supertanker - bare flaks hindra et enormt likbål på fjorden - folk med baller hadde også ved alvorlig lekkasje ringt febrilsk etter pumper , dykkere , plater og presenninger for å nødtette og holde skuta flytende . båten fløt jo greit nok i mange timer men ingen kom med pumper eller la plast og plater over skrogskadene . ingen ringte etter kranskip for å lette skuta og komme til å nødtette den . med rett og effektiv reaksjon kunne båten ligget trygt i dokk nå for småreparasjon . de lærte ikkje av knm oslo for 25 år siden - ingen tetta den helkler og de lot den ligge å slå i steini dagevis ....

Er ikke lett og tette et hull på 15 meter som er nesten 3 meter høyt. da må du ha store plater på kur et sted i nærheten og en stor krane som rekker langt...

Lenke til kommentar

Det var ikke et åpent hull på 15x3 meter. Det var en hel masse skrog-greier i åpningen som kunne støttet opp platene. Hvorfor mener du platene må helses på plass? En lettbåt, et par nevenyttige karer med årer/staker for å dytte platene på rett plass. Puter, madrasser og lignende hadde sikkert også hjulpet bra på.

 

td57690b.jpg

 

Skal man planlegge operasjonen i hjel først så synker båten i mellomtida. Det var jo den strategien de prøvde på..

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det mest humoristiske har gått fra selve ulykken til alle bedreviterne som er både bergingseksperter og navigatører nå etter at alt har gått galt. 

 

Det man behøver ikke å være ekspert for å se fraværet av personell på bildet over. Altså INGEN som forsøker å tette hullet mens fregatten fortatt flyter. Ingen improviserer eller gjør en dritt. Det er til tross for ideelle forhold for å forsøke å redde skipet, masse hjelpefartøy rundt ingen sjø etc, etc.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eneste som kan redde Fregattene våre er at marinen må forbedre seg signifikant og varig på navigering. I 1994 feilnavigerte fregatten KNM Oslo, gikk på grunn og sank. Altså marinen har ikke lært noe siden den gang. Heller ingen rutine for å berge skipet. At Helge Ingstad sank må bety at en eller fler skott stod åpne samt at ingen forsøkte å tette hullet til tross for mange innovasjoner på området som «skipslaster» etc.

Blir man ikke bedre her vil vi miste fregatter på samme måte i fremtiden også...

 

Eg trur verda blir tryggare dersom NATO-øvinga «Trident Juncture 2018» ikkje står fram som ein velsmurt militæroperasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det man behøver ikke å være ekspert for å se fraværet av personell på bildet over. Altså INGEN som forsøker å tette hullet mens fregatten fortatt flyter. Ingen improviserer eller gjør en dritt. Det er til tross for ideelle forhold for å forsøke å redde skipet, masse hjelpefartøy rundt ingen sjø etc, etc.

Helt enig i at mye burde blitt gjort annerledes, men så er det ikke bare bare å tette ett hull av slike dimensjoner heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke ett hull a 15x3 meter, det er en skade a 15x3 meter med en del hull og sprekker som burde blitt stappet med allskens lett tilgjengelig fyllmasse. Puter, dyner, madrasser, pledd, presenninger og gjerne noen plater med selvborende skruer. Rett og slett improvisert så raskt som mulig. Alternativet var jo som vi så - å planlegge og tenke så nøye gjennom det at fregatten sank i mellomtiden. Handlingsløsheten er flau. Hva er det slags redningsfolk som har vært her? Folk som velger møterommet og hendene i lomma framfor nevenyttig snarrådighet? Hvis jeg noen gang kommer ut for en ulykke håper jeg inderlig at de som skal hjelpe meg er noen andre enn disse folkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ikke et åpent hull på 15x3 meter. Det var en hel masse skrog-greier i åpningen som kunne støttet opp platene. Hvorfor mener du platene må helses på plass? En lettbåt, et par nevenyttige karer med årer/staker for å dytte platene på rett plass. Puter, madrasser og lignende hadde sikkert også hjulpet bra på.

 

td57690b.jpg

 

Skal man planlegge operasjonen i hjel først så synker båten i mellomtida. Det var jo den strategien de prøvde på..

 

Fregatten hadde slagside mot åpningen noe som utgjør en ganske stor risiko for enhver person som befinner seg på den siden av skipet.

 

Skaden og hullet som sees på bildet viser heller ikke hele sannheten da en vesentlig del av hullet befinner seg under vannoverflaten og kan ikke sees på det bildet. For å kunne utføre noe som helst av improvisert reperasjon av delen under vann vil kreve dykkere.

 

Og med slagside mot åpningen og ett skip som ikke er sikret så tviler jeg sterkt på at det er mange dykkere som vil melde seg frivillig til den slags operasjoner under vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slagvinkelen var ikke all verden på bildet. En lettbåt er kjapp å navigere rundt om fregatten skulle begynne å bevege på seg.

 

Som sagt, skal man planlegge i hjel med dykkere, rigging med spesialutstyr og allskens mikkmakk, organisere og styre så risikerte man at båten sank i mellomtida. Båten sank.

 

Tiltaksløsheten og tregheten er under en hver kritikk! Samme problem under angrepet på Utøya. Norge har blitt en nasjon av hjelpeløse sidrompa akademikere.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er nok ikke først og fremst akademikertilnærming som gjør at man ikke sender inn dykkere i en slik situasjon. Man hadde flaks og ingen liv gikk tapt. Den statistikken var nok de fleste interessert i å beholde.

 

Jeg har fulgt opp byggearbeider med dykkere på 20m dyp. Det er komplisert og tidkrevende, selv med de beste forutsetninger hva gjelder sikt og rolig vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke først og fremst akademikertilnærming som gjør at man ikke sender inn dykkere i en slik situasjon. Man hadde flaks og ingen liv gikk tapt. Den statistikken var nok de fleste interessert i å beholde.

 

Jeg har fulgt opp byggearbeider med dykkere på 20m dyp. Det er komplisert og tidkrevende, selv med de beste forutsetninger hva gjelder sikt og rolig vann. 

 

Hva var det som gjorde at folk kunne jobbe i og rundt MS Nordlys som hadde 22 grader slagside og kunne kantre og likevel klarte å berge skipet i 2011? Var det noe mindre risiko for de folkene som jobbet med den,kontra folk som skulle jobbe med KNM Helge Ingstad? De kunne ihvertfall fått ombord store nok pumper slik de fikk i MS Nordlys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oceana: Selger du dykkertjenester i Sture-området? Hvorfor går du ut i fra at man må ha dykkere for å kunne stappe diverse fyllmasse i sprekker og åpninger? Som sagt: Litt snarrådighet og lett tilgjengelig diverse fyllmasse og et par årer å dytte det på plass hadde sannsynligvis hjulpet godt for å gi pumpene overtaket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...