Hobby2000 Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Vår Golf har en originaljekk med en liten "rille" som passer opp i metallkanten på bilen. Jeg tenker nå å bruke en standard garasjejekk for å løfte bilen i stedet - og denne har jo ikke "rillen" som passer opp i bilen. Jeg må da løfte bilen på en annen måte og spørsmålet er da: Kan jeg lage en løftekloss der jeg sager ut et spor / rille som passer opp i bilens kant - og dermed fortsatt løfte på samme sted som originaljekken Eller: Skal jeg heller løfte et annet sted på bilen - og hvor er det da? Takker for alle gode svar! Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Burde funke fint. Får også tak i puter du legger mellom jekkepunktet og jekken som passer over kanten Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Ahh - disse putene var jo ganske geniale...Forsøker å finne tilsvarende på Biltema - men finner kun noen uten "riller". Er det forslag til hvor jeg kan finne noen slike her i landet? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Jeg løfter helst på solide punkter under bilen, å løfte på kanaler er ikke noe jeg gjør frivillig. 1 Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Jeg løfter helst på solide punkter under bilen, å løfte på kanaler er ikke noe jeg gjør frivillig. .... men hvor finner jeg de "solide punktene" på min Golf? Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Årsmodell 2015 Lenke til kommentar
spetter Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Det er som regel tydelig merket på 4 steder under bilen hvor enn kan ha jekken ? Er det på min bil. Tydelig skille mellom kanaler og slike punker. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Ja, korrekt at det er merket 4 steder der man kan ha jekken. Utfordringen er som nevnt bare den at det er en langsgående "kant" i bilen som krever et spor /rille i jekken for ikke å bli ødelagt. Spørsmålet er derfor om man skal lage en løftekloss med en hjemmelaget rille eller løfte bilen et annet sted - når ikke garasjejekken har et slikt spor som originaljekken ...?? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Det går vel noen solide rammer på langs under bilen. Disse går mellom innfestingen av hjulopphenget for fremhjul og bakhjul. Det som har tykt gods kan brukes, men ikke hjulopphenget. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Ahh - disse putene var jo ganske geniale...Forsøker å finne tilsvarende på Biltema - men finner kun noen uten "riller". Er det forslag til hvor jeg kan finne noen slike her i landet? Med mindre du har det travelt så kan du jo bare handle på ebay. Tar som oftest 3-4 uker fra kina/hong kong. Eventuelt kan du se etter en tysk selger, da tar det som oftest ikke mere en 2 uker. Edit: Fant en fra UK. Tar omtrent like lang tid som fra tyskland Årsmodell 2015 Ser ut som det er flere punkter du kan plassere jekken men kan være vanskelig å nå med mindre du har en veldig lang jekk med lav profil. Endret 18. november 2018 av Mr. A Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Garasjejekk er langt å foretrekke over de spinkle saksejekkene som ligger i bagasjerommet. Du kan jekke på klossene langs kanalen, eller på solide punkter slik som travesene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Prøv å unngå de billige, puslete garasjejekkene med et lite metallaskebeger man kjøper for 250kr. Det eneste de er gode til er å ødelegge understell og kanaler på biler. Får du en mer robust en, selv en av de litt dyrere fra biltema, så får du en som er mye mer stabil, har flat løfteflate og kan løfte bilen på et hvilket som helst punkt som er sterkt nok. Typiske stedet å løfte på er som nevnt over. Solide punkter som holder bilen fast i oppheng, ramme etc. er mest sansynlig sterke nok til å løfte på. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/garasjejekk-lavprofil-25-tonn-2000022809 En slik og en tilhørende gummikloss fungerer meget bra. Endret 18. november 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 .... men hvor finner jeg de "solide punktene" på min Golf? Eksempelvis innfestinga til bærebruene er solide saker. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) De putene som legges på jekken kalles jack-pad: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jack-pad-2000017051 Eventuelt kan en ca 10cm lang planke brukes. Her er noen garasjejekker: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/garasjejekk-2-tonn-2000023478 (minus: liten løfte tallerken) eller slik: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000038345 denne ser fin ut: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-25-tonn-2000038408 Tips: Ikke sett pad uten spor på kanten på kanalen, den bøyer seg. Endret 18. november 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Bare legg en gummikloss mellom jekken og bilen på løftepunktene så går det helt fint. Bruk en jekk med stor overflate der du løfter. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 Har nå snakket med VW og de anbefalte meg bare å løfte bilen ved markeringene med en gummiløftekloss på garasjejekken. De mente at det var "kanten" / spissen som stikker ned som er forsterket og ikke områdene på siden av "kanten". Se vedlagte bilder av hhv foran og bak. Bildene er tatt fra bakken og rett opp, loddrett opp i bunnen/kanalen. VW mener altså at bilen skal løftes i områdene mellom de to pilene, hhv "A" og "B", samt "C" og "D". Ved den blå pil er "kanten" som stikker noe lengre ned enn resten av kanalen. Ved den grønne pilen er noe brede "kant" men som stikker mindre ned. Jeg lurer på om dette faktisk kan være korrekt?? Altså at jeg kan legge gummiklossen rett opp mot "kanten" ved grønn og blå pil og så løfte her. Jeg er litt bekymret for at den utstikkende kanten ikke tåler når jeg belaster den.....!! Jeg trenger sårt hjelp til dette akkurat NÅ - for jeg må legge om i dag pga melding om snø og frost fra imorgen. Kan noen hjelpe meg....?? Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 Ved løfteområdet bak (pilene ved "C" og "D") er det en gummi/plastikkpakning rett ved trekanten - se bildet. Så her går det ihvertfall ikke an å løfte her - så her må en enten løfte på innsiden eller "kanten" som stikker ned. Hvis ikke jeg kan løfte i denne kanten - hvor skal jeg så løfte med jekken? Jeg har ikke en lang garasjejekk, kun en mindre - så jeg må løfte i kanalene på de markerte områdene. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 (endret) Om jackpad har minst 10 cm diameter og jekken har tilsvarende stor talerken slik at kreftene blir fordelt så går det sikkert bra å løfte på kanten. Om tallerken på jekk er liten så kanskje bedre om en legger en planke imellom jekk og jackpad. PS: Jeg kjenner ikke til hvor sterk denne kanten er på Golf. Endret 19. november 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå