Gå til innhold

Tegn på at harddisken snart tar kvelden?

Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde bare hentet ut det som ligger på den og kjørt en full S.M.A.R.T sjekk og S.M.A.R.T erase etterpå. Sammenlign deretter S.M.A.R.T verdier før og etter så ser du om noe er blitt verre.

Hadde en Seagate disk og den hørtes ut som noen herjet med en metallause i en kasserolle i en uke før den takket for seg. Greit med slike advarsler så en får overført data.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Disken din er trolig heilt fin. Disker pleier ikkje å bli dårlegare før dei dør.  I 99 av 100 tilfeller så dør dei brått.

Ikke vær så kategorisk...

Av to av to HD'er som sviktet for meg (sist) var det første symptomet treg oppstart.. lange svarstider ved aksesser... og "entries" i event-log om "bad sector".

SMART rapporterte ingen alvorlig feil merkelig nok.

I begge tilfelle var det "på håret" at jeg fikk overført data til nye HD'er.

Som for Betroz hadde jeg kun data(Ikke OS) på disse.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

... en eldgammel 10K SCSI disk fra den tiden slike disker virkelig laget lyd.

Ah, de gode gamle dager. Jeg kjøpte min annen PC i 1988. Den var så bråkete at jeg måtte sette den på et annet rom og strekke ledninger inn i stuen. Som tiden går...

10K var vel litt lite, selv på den tiden.

Lenke til kommentar

Kan legge til at den maskina som har den disken i bruker også lang tid på bootup. Kom på nå at det kan ha noe å gjøre med denne disken.

Slik det er nå kan jeg ikke helt stole på den disken lenger, for den kan jo feile når som helst. Når jeg laster ned torrents til den så høres den ut som en eldgammel 10K SCSI disk fra den tiden slike disker virkelig laget lyd.

En fin test for deg vil være å teste maskinen og se om det er noe ustabilt.

Så kobler du fra disken og tester på nytt igjen, er det noe annerledes?

Det trenger heller ikke være noe feil på selve disken, kontrolleren til disken har av og til feil også.

Lenke til kommentar

Det trenger heller ikke være noe feil på selve disken, kontrolleren til disken har av og til feil også.

Jeg har en annen disk koblet til også, Ingen problemer med den. Begge diskene er koblet på et gammelt Z77 hovedkort da. Jeg har faktisk tenkt på å flytte dem over i en annen PC her snart. Får se om disken oppfører seg samme der.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ikke vær så kategorisk...

Av to av to HD'er som sviktet for meg (sist) var det første symptomet treg oppstart.. lange svarstider ved aksesser... og "entries" i event-log om "bad sector".

SMART rapporterte ingen alvorlig feil merkelig nok.

I begge tilfelle var det "på håret" at jeg fikk overført data til nye HD'er.

Som for Betroz hadde jeg kun data(Ikke OS) på disse.

Eg har hatt hundrevis av harddisker opp igjennom åra. Med fleire forskjellige feil. Nokon har blitt treige, nokon har lagd lyd, nokon detter ut og inn, mens dei aller fleste har bare stoppa å fungere.

SMART seier bare noko om helsetilstanden. Men sjølv med 2000 defekte sektorer så kan disken fungere fint uten fleire problemer i 10 år til. Eg bytter bare harddisk når den samme disken forårsaker trøbbel meir enn 2-3 ganger.

Lenke til kommentar

Hva pleier dere å gjøre med defekte harddisker? Tidligere har jeg bare lagt dem i en skuff og der ble de liggende. Selv om en disk kan være innenfor garanti perioden, så har jeg ikke lyst at mine data kan potensielt havne hos feil folk. Eller er jeg litt paranoid her? :p

Lenke til kommentar

Man kan. Spin up time er et av parametrene som blir overvåket. Kan godt hende de overvåker strømtrekk og/eller spenningsfall også.

Jeg vet. Current ampere og spin- up.

Derfor skrev jeg at spindle motoren i seg selv ikke er direkte overvåket. Hviket betyr at mekanisk type feil på denne og kulelager ikke kan få et prediktivt smart varsel.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hva pleier dere å gjøre med defekte harddisker? Tidligere har jeg bare lagt dem i en skuff og der ble de liggende. Selv om en disk kan være innenfor garanti perioden, så har jeg ikke lyst at mine data kan potensielt havne hos feil folk. Eller er jeg litt paranoid her? :p

Det kommer jo helt an på hva slags data du har liggende. "Mine data" sier ingenting. Du kan jo eventuelt kryptere diskene dine?

Ang. disken så vil jeg si at dersom du har viktige data liggende på den så tar du en ekstra backup og bytter den så fort det lar seg gjøre. Det er ikke et sunnhetstegn at disken har begynt å lage mye mer lyd.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...