Betroz Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Jeg har en 6TB HGST Ultrastar disk som i den siste tiden lager en god del mer støy når jeg leser/skriver fra/til den. Jeg kan virkelig høre at den jobber, mye mer enn før. Kan dette vær tegn på at den snart tar kvelden? Noen andre med liknende erfaring? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 (endret) For å klargjøre, det har ingenting med at disken er full, for det er den ikke. Det er mekaniske ulyder som kommer fra lese/skrive hodene når de beveger seg over platene - på en måte som ikke var slik før. Endret 18. november 2018 av Betroz Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Mulig den trenger en defrag eller så kan det være indikasjon til at den er døende. Har du sett på SMART-verdiene ved hjelp av programvare som f.eks Hard Disk Sentinel? Endret 18. november 2018 av Cipher Panda Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Har vært borti flere slike havarier tidligere, det som skjer stort sett hver gang er at maskinen enten blir ekstremt treg eller veldig ustabil og blåskjermer kommer stadig vekk. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Har vært borti flere slike havarier tidligere, det som skjer stort sett hver gang er at maskinen enten blir ekstremt treg eller veldig ustabil og blåskjermer kommer stadig vekk. Jeg har ikke OS på den. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Det spiller ingen rolle... Maskinen kan bli totalt ustabil og ubrukelig fordi. Her er det bare å begynne å kopiere ut det du vil ha mens det ennå er mulig. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Det spiller ingen rolle... Maskinen kan bli totalt ustabil og ubrukelig fordi. Her er det bare å begynne å kopiere ut det du vil ha mens det ennå er mulig. Har allerede kopiert over ting. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Har du sett på SMART-verdiene ved hjelp av programvare som f.eks Hard Disk Sentinel? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Er mer at jeg spør om bekreftelse på noe jeg selv egentlig vet. Synd da for HGST disker skal være de som lever lengst, eller har minst feil på. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Sjekk verdiene for (05) Reallocated sector count og (C5) current pending sector count. Disse er ofte gode tegn på om disken er på vei til å ta kvelden. D.v.s. er de på null så betyr ikke det nødvendigvis at disken er i 100% orden, men hvis disse øker bør du ta backup av viktige ting ASAP. Endret 18. november 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Sjekk verdiene for (05) Reallocated sector count og (C5) current pending sector count. Disse er ofte gode tegn på om disken er på vei til å ta kvelden. D.v.s. er de på null så betyr ikke det nødvendigvis at disken er i 100% orden, men hvis disse øker bør du ta backup av viktige ting ASAP. Reallocated sector count står på 100/100 og status OK. Current pending sector count står på 100/100 og status på OK (Always passing) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Se på Raw data så ser du nøyaktig antall. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Se på Raw data så ser du nøyaktig antall. Hvis jeg ser riktig sted, så står det bare masse nuller. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Disken din er trolig heilt fin. Disker pleier ikkje å bli dårlegare før dei dør. I 99 av 100 tilfeller så dør dei brått. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 I 99 av 100 tilfeller så dør dei brått. OK, men er det ikke nettopp derfor vi trenger SMART data? Hvis de bare dør uten noe forvarsel, er det jo fint lite vits i SMART data. Jeg får samme resultat som Betroz når jeg kjører CrystalDiskInfo på mine egne disker. Den ene viser 200/200 på disse feltene. Den andre, som er halvparten så stor, viser 100/100. Raw values står i alle tilfelle til 0. Jeg regner med at Raw values skal vise noe annet når disken skal ta kvelden, men du får meg til å tvile. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 100/100 og 200/200 i value data er null feil. Value (byte): the current relative "health" of the attribute. This number is calculated by the algorithm, using the raw data (see above). On a new hard disk, this number is high (a theoretical maximum, for example 100, 200 or 253) and it is decreasing during the lifetime of the disk. https://www.hdsentinel.com/smart/index.php Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Kan legge til at den maskina som har den disken i bruker også lang tid på bootup. Kom på nå at det kan ha noe å gjøre med denne disken. Slik det er nå kan jeg ikke helt stole på den disken lenger, for den kan jo feile når som helst. Når jeg laster ned torrents til den så høres den ut som en eldgammel 10K SCSI disk fra den tiden slike disker virkelig laget lyd. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Vel , man får ikke smart attributt data for ting som mekanisk kulelager . Spinkle motoren i seg er heller ikke direkte overvåket. Endret 18. november 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå