mann58 Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Var ute på vannet. Motor gikk på tomgang men plutselig øker den til maks på turteller, den lar seg ikke stoppe med stoppknapp. Etter 4, 5 sekunder avtar det til normalt og jeg kan stoppe motor. Dette gjentar seg flere ganger. Jeg har 2 tanker og hadde akkurat byttet fra den1/2 fulle til den fulle tanken. Returdiesel går til halvfull tank. Etter en stund oppdaget jeg at den halvfulle tanken var helt full igjen og den som jeg byttet til var tom. Det sitter enveisventiler på alle slanger unntatt returdiselen. Er det åpent løp via pumper eller motor til returdiesel slik at tanken kan renne til den andre tanken den vegen? Kan motorøkning skje da returdisel ikke lenger kommer noen veg pga for full tank?? Jeg byttet tilbake til den andre tanken, hvor returdisel renner til og som nå var full,- motor oppfører seg eksemplarisk?? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 IKKE start denne motoren igjen. Du er på vei til en runaway, her er det trolig noe galt som gjø at den rett og slett går på motorolje. Stoppknappen stanser normalt dieseltilførsel til motoren, går den med aktivert stoppknapp er det altså slik at den går på noe annet enn diesel.. Her kan du se hvordan en runaway gjerne utarter seg: Dette er ikke direkte uvanlig på dieselmotorer med turbo der en sliten turbo kan lekke olje inn i innsuget. Kontakt motorkyndige folk for å få orden på denne. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Hei dette har ikke noe med retur å gjøre. Returdiesel lever sitt eget liv pg det kan gå en liter pr min i retur. Returdiesel er varm og holder vil faktisk varme tanken. Sirkuleringen går gjennom dieselfilter og holder diesel ren. Dette kan være turbo-runaway med oljelekkasje i turbo som suges inn i motor og motor løper løpsk. Oljen kan komme fra lekkasje andre steder. Siden stoppknapp ikke virket, støtter dette runaway-teori. Det kan også være noe galt med dieselpumpen. En typsik gammel dieselmotor fungerer sånn at når du justerer pådrag, så justerer du egentlig ønsket turtall. Så mater motor på til turtall oppnås. Sån fungerer også en bensin gressklippermotor. Mer belastning, mer pådrag. Dersom ikke dieselpumpe merker turtallsøkning, så kan det fly avgårde med lignende symptomer. 1. Har motoren din turbo? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 jaja mann58. Fikk du skikk på motoren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå