Gå til innhold

Dette kan bli prisen på Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Statista siden var fin, takk for den. 

 

GM har jo plass til mye mer gjeld enn jeg trudde de kunne. De har rett og slett mer penger på bok, enn gjeld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahah hvor dum tror du folk er? Du sa i går at du hadde gjort Google søk på både det ene og det andre! Hahahaha! Magisk tragisk! >< Kan ikke være lett? Dette med ny teknologi og internett og sånt? Men da vet jeg hvor jeg har deg da ;) En fyr som ikke kan noenting om Tesla, elbiler, søke på nettet eller forstå logiske sammenhenger. Got it!

Igjen, hva er det du egentlig prøver å si? Du rambler i vei uten at det gir noe mening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, men det er ikke kortere enn 6 måneder siden hvor man antok at Tesla sto i møkk opp til knærne pga gjelden som skal være innbetalt nå i år og tidlig neste år. 

 

Den ene posten er på $230 millioner og den skal ha vært innbetalt nå ut denne måneden, samt neste er en post på $920 millioner som skal være innbetalt innen Mars 2019 er over oss. 

 

Er isåfall gledelig at det ser ut til å snu litt nå, med Q3 som jo var lovende.

Det har ikke vært særlig tvil om at Tesla ville klare å betjene gjelden siden Tesla klarte å produsere 5000 Model 3 på en uke i slutten av juni. På det tidspunktet var produksjonsopprampingen av Model 3 kommet såpass langt at det skulle mye til for at Tesla ikke skulle være selvfinansierende fra og med Q3.

 

De hadde ikke en gang trengt å gå med overskudd i Q3 for å få det til - ettersom evnen til å betjene gjelden er avhengig av hvor mye penger man har på konto, ikke hvor stort overskudd man har hatt. Og det var tydelig at Tesla ville få inn penger på konto fra diverse regnskapsposter.

 

Men så klart, noen idioter/shorts fortsatte å prate varmt om Teslas forestående konkurs gjennom hele Q3, og noen holder fortsatt på, faktisk, selv om mange har falt fra den siste måneden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det har ikke vært særlig tvil om at Tesla ville klare å betjene gjelden siden Tesla klarte å produsere 5000 Model 3 på en uke i slutten av juni. På det tidspunktet var produksjonsopprampingen av Model 3 kommet såpass langt at det skulle mye til for at Tesla ikke skulle være selvfinansierende fra og med Q3.

 

De hadde ikke en gang trengt å gå med overskudd i Q3 for å få det til - ettersom evnen til å betjene gjelden er avhengig av hvor mye penger man har på konto, ikke hvor stort overskudd man har hatt. Og det var tydelig at Tesla ville få inn penger på konto fra diverse regnskapsposter.

 

Men så klart, noen idioter/shorts fortsatte å prate varmt om Teslas forestående konkurs gjennom hele Q3, og noen holder fortsatt på, faktisk, selv om mange har falt fra den siste måneden.

Litt av problemet har vist nok vært leveringstiden også. Han har hele tiden sagt at han sikter på at bilen skal være fremme fra den ruller ut av fabrikk til nøkkelen er i hendene hos eieren (og dermed pengene i banken) iløpet av ei uke. Mens det i lange perioder tok opp mot ei måned før det skjedde. 

 

Vår største idiot her til lands må da være Peter Warren, siden han til stadighet shorter Tesla aksjen. ^^

 

Men jeg ser litt hvorfor. Både TA og FA tilsier at Tesla skal et stykke ned før den eventuelt skal opp igjen. Den virker til å være rimelig resistent rundt $360 og  $380. 

Et såpass nydelig 3Q burde jo ha satt nye rekorder i aksjen, men den ser faktisk ut til å stoppe ut ved tidligere "problemområder" på $360. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt av problemet har vist nok vært leveringstiden også. Han har hele tiden sagt at han sikter på at bilen skal være fremme fra den ruller ut av fabrikk til nøkkelen er i hendene hos eieren (og dermed pengene i banken) iløpet av ei uke. Mens det i lange perioder tok opp mot ei måned før det skjedde.

Det har ikke enormt stor betydning. 3 uker ekstra med Model 3 i transitt utgjør noe sånt som $275 mill i redusert kontantbeholdning, ved produksjon på 5000/uke.

 

Vår største idiot her til lands må da være Peter Warren, siden han til stadighet shorter Tesla aksjen. ^^

Jeg vet ikke hvem det er, men om personen shorter Tesla er det mulig. Jan Petter Sissener er nok også en het kandidat.

 

(Litt ironisk ment. Det har faktisk vært mulig å tjene penger på å shorte Tesla på toppene og så lukke posisjonen på bunnene. Og det vil fortsette å være mulig, helt til det ikke fortsetter å være mulig... Om en short har klart å tjene penger på Tesla, så skal ikke jeg si hvor mye som er flaks og hvor mye som er dyktighet.)

 

Men jeg ser litt hvorfor. Både TA og FA tilsier at Tesla skal et stykke ned før den eventuelt skal opp igjen. Den virker til å være rimelig resistent rundt $360 og  $380. 

Et såpass nydelig 3Q burde jo ha satt nye rekorder i aksjen, men den ser faktisk ut til å stoppe ut ved tidligere "problemområder" på $360.

Makro har vært forferdelig. Den siste måneden er Amazon ned 15%, Apple er ned 19%, Netflix er ned 16%, osv. At Tesla er opp 33% den siste måneden, samtidig som ca alt annet er ned er ganske så bra.

 

$360 er også en slags barriere fordi det er den kursen der Tesla kan velge å gjøre opp gjelden som forfaller i mars med aksjer. Den grensen vil miste mye av sin betydning når gjelden har blitt betalt ned med kontanter. Ganske sannsynlig kursen er over $400 før påske. Kanskje til og med før jul.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det har ikke enormt stor betydning. 3 uker ekstra med Model 3 i transitt utgjør noe sånt som $275 mill i redusert kontantbeholdning, ved produksjon på 5000/uke.

Neida, sier ikke det. Men det er sånne ting shortere liker å kaste fokus mot. 

 

Jeg vet ikke hvem det er, men om personen shorter Tesla er det mulig. Jan Petter Sissener er nok også en het kandidat.

 

Les om han. En engelskmann som flyttet til Norge på tidlig 80 tallet trur jeg det var. Han var en av de første som lagde databasesystemer for teknisk analyse her i landet blant annet.

 

Han har en podcast som heter "Tid er penger". Første episoden handler om hans liv, og det er mye interessant der. Han har jo vært med på stort sett alle børskræsjer i det siste, samt klart å tjene penger mellom dem.  

 

Makro har vært forferdelig. Den siste måneden er Amazon ned 15%, Apple er ned 19%, Netflix er ned 16%, osv. At Tesla er opp 33% den siste måneden, samtidig som ca alt annet er ned er ganske så bra.

 

Tesla ser ut som en fin aksje å swing-trade. Men den har jo fått seg en topp det virker til å være vanskelig å slå igjennom nå. 

 

$360 er også en slags barriere fordi det er den kursen der Tesla kan velge å gjøre opp gjelden som forfaller i mars med aksjer. Den grensen vil miste mye av sin betydning når gjelden har blitt betalt ned med kontanter. Ganske sannsynlig kursen er over $400 før påske. Kanskje til og med før jul.

 

Nja, jeg trur den vil holde i 4 måneder til. Model Y tar seg av biffen. Så påsken trur jeg blir første forsøk. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, jeg trur den vil holde i 4 måneder til. Model Y tar seg av biffen. Så påsken trur jeg blir første forsøk.

Som regel har ikke produktlanseringer hatt særlig innvirkning på aksjekursen. Lanseringen av Model 3 hadde stor innvirkning, men ikke pga selve lanseringen. Det var de 400.000 reservasjonene som gjorde susen.

 

Om et lignende antall reservasjoner på Model Y ville ha samme innvirkning er ganske usikkert. Det er heller ikke sikkert Tesla vil offentliggjøre tallene, eller at de skulle få samme oppslutning. Det har vist seg på Model 3 at reservasjonsdato har ganske liten betydning. Når man får bil avgjøres sånn ca 95% av hvor man bor og hvilket utstyrsnivå man vil ha.

 

Jeg tror det er de økonomiske resultatene som vil drive kursen oppover, der de viktigste hendelsene er disse:

 

- Ca 2. januar 2018 kommer produksjons- og leveransetall for Q4.

- Ca 31. januar 2018 kommer kvartalsrapporten for Q4.

- Ca 2. april 2019 kommer produksjons- og leveransetall for Q1.

- Ca 2. mai kommer kvartalsrapporten for Q1.

- Ca mai blir TSLA inkludert i S&P.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som regel har ikke produktlanseringer hatt særlig innvirkning på aksjekursen. Lanseringen av Model 3 hadde stor innvirkning, men ikke pga selve lanseringen. Det var de 400.000 reservasjonene som gjorde susen.

 

Om et lignende antall reservasjoner på Model Y ville ha samme innvirkning er ganske usikkert. Det er heller ikke sikkert Tesla vil offentliggjøre tallene, eller at de skulle få samme oppslutning. Det har vist seg på Model 3 at reservasjonsdato har ganske liten betydning. Når man får bil avgjøres sånn ca 95% av hvor man bor og hvilket utstyrsnivå man vil ha.

 

Jeg tror det er de økonomiske resultatene som vil drive kursen oppover, der de viktigste hendelsene er disse:

 

- Ca 2. januar 2018 kommer produksjons- og leveransetall for Q4.

- Ca 31. januar 2018 kommer kvartalsrapporten for Q4.

- Ca 2. april 2019 kommer produksjons- og leveransetall for Q1.

- Ca 2. mai kommer kvartalsrapporten for Q1.

- Ca mai blir TSLA inkludert i S&P.

Ja, godt mulig du har rett. 

 

Spørs jo hvem som er i kursen om dagen. Nå så ser det fryktelig swing-trade aktig ut, og da er man avhengig av mange nye for å få kursen til å fortsette. Hvis ikke trur jeg de som trader den nå idag er veldig fornøyd slik prisen oppfører seg om dagen.

30-50% opp og 30-50% ned etc. Vips så har man satt noen nivåer det er ekstremt vanskelig å fyke igjennom rett og slett fordi traderne styrer kursen med å ta ut profiten sin ved gamle nivåer som de vet har gitt dem god avkastning før. 

 

Sånn sett trur jeg media opplegget til Model Y, med nye bilder, filmer etc kan gjøre et utslag. 

Få inn flere fond og slikt. Men først må nivået 380-390 brytes. 

 

Det jeg mener er at det må endel media til for at det skal gå videre oppover. Q releases og slikt følges som regel stort sett av de som allerede er inne i kursen, så jeg mener man trenger nye inn dit for at det skal skje mer. Det er hos de nye pengene ligger, mens de som allerede er der inne er nok der inne ganske tungt  lastet fra før av. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det må endel media til for at det skal gå videre oppover. Q releases og slikt følges som regel stort sett av de som allerede er inne i kursen, så jeg mener man trenger nye inn dit for at det skal skje mer. Det er hos de nye pengene ligger, mens de som allerede er der inne er nok der inne ganske tungt  lastet fra før av.

Det er stort sett de store fondene (og andre store investorer) som påvirker aksjekursen. Når de kjøper går kursen opp, når de selger går kursen ned, og når de sitter stille er det relativt stabilt. Jeg kan garantere deg at de store fondene leser kvartalsrapportene med stor interesse.

 

(F.eks når kursen gikk fra rundt 180 til 300 i begynnelsen av 2017 så var dette til en stor grad forårsaket av at Tencent kjøpte seg opp i Tesla.)

 

Det som er ekstra spennende er når Tesla blir inkludert i S&P - da vil en god del indeksfond kjøpe seg opp i Tesla. Dette er noe som kun skjer en gang, så akkurat hvilken virkning det vil ha er det lite erfaringsgrunnlag for å si noe om. Kanskje vil de andre fondene selge unna litt slik at prisen ikke går veldig mye opp, men jeg tror uansett det bør være positivt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det som er ekstra spennende er når Tesla blir inkludert i S&P - da vil en god del indeksfond kjøpe seg opp i Tesla. Dette er noe som kun skjer en gang, så akkurat hvilken virkning det vil ha er det lite erfaringsgrunnlag for å si noe om. Kanskje vil de andre fondene selge unna litt slik at prisen ikke går veldig mye opp, men jeg tror uansett det bør være positivt.

Notering på S&P krever fire kvartaler på rad med overskudd. Det eneste Tesla har klart er å trikse seg til et papiroverskudd i enkeltkvartaler. Litt på samme måten som om en kar med dårlig råd selger alt møblementet sitt på loppemarked for å gå i pluss akkurat den måneden. Tesla er grunnleggende uprofitabelt.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er stort sett de store fondene (og andre store investorer) som påvirker aksjekursen. Når de kjøper går kursen opp, når de selger går kursen ned, og når de sitter stille er det relativt stabilt. Jeg kan garantere deg at de store fondene leser kvartalsrapportene med stor interesse.

 

(F.eks når kursen gikk fra rundt 180 til 300 i begynnelsen av 2017 så var dette til en stor grad forårsaket av at Tencent kjøpte seg opp i Tesla.)

 

Det som er ekstra spennende er når Tesla blir inkludert i S&P - da vil en god del indeksfond kjøpe seg opp i Tesla. Dette er noe som kun skjer en gang, så akkurat hvilken virkning det vil ha er det lite erfaringsgrunnlag for å si noe om. Kanskje vil de andre fondene selge unna litt slik at prisen ikke går veldig mye opp, men jeg tror uansett det bør være positivt.

Blir spennende å se. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Notering på S&P krever fire kvartaler på rad med overskudd. Det eneste Tesla har klart er å trikse seg til et papiroverskudd i enkeltkvartaler. Litt på samme måten som om en kar med dårlig råd selger alt møblementet sitt på loppemarked for å gå i pluss akkurat den måneden. Tesla er grunnleggende uprofitabelt.

Den triksingen de har gjort er at de har solgt mange biler og tjent masse penger. Og det er ikke akkurat kritikkverdig. Men det er så klart lov å lure på om de kan gjenta dette i de neste kvartalene.

 

Jeg forventer at Tesla blir inkludert på S&P ca mai. Det som kreves er at Tesla må ha litt over $200 millioner i overskudd i både Q4 og Q1. Da har de hatt et overskudd totalt sett over de siste fire kvartalene. Sånn grovt sett snakker vi da om $700 mill underskudd i Q2, veid opp av $300 mill overskudd i Q3, $200 mill overskudd i Q4 og $200 mill overskudd i Q1. $400 mill overskudd i Q4 og Q1 kombinert er nok ganske konservativt, det kan like gjerne være $800 mill.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Notering på S&P krever fire kvartaler på rad med overskudd. Det eneste Tesla har klart er å trikse seg til et papiroverskudd i enkeltkvartaler. Litt på samme måten som om en kar med dårlig råd selger alt møblementet sitt på loppemarked for å gå i pluss akkurat den måneden. Tesla er grunnleggende uprofitabelt.

Den triksingen de har gjort er at de har solgt mange biler og tjent masse penger. Og det er ikke akkurat kritikkverdig. Men det er så klart lov å lure på om de kan gjenta dette i de neste kvartalene.

 

60% av overskuddet i Q3 skyldtes at de hadde samlet opp diverse miljøkreditter som de solgte ut i Q3. I tillegg så er det én enkeltpost som stod for hele 10% av inntektene. Hva dette er kan man lure på, men det som er sikkert er at ikke noe av det over kan gjentas kvartal for kvartal.

 

Tesla har også redusert det de setter av per bil for garantireperasjoner og det midt i en periode hvor de selger en Model 3 som sannsynligvis er den bilen i historien med høyest behov for verkstedbesøk. Tesla bare utsetter utgiftene slik at de kan pumpe opp overskuddet i ett isolert kvartal. Som de gjorde i Q3 2016 hvor kvartalene før og etter viste de sedvanlige røde tallene på bunnlinja.

 

Når det gjelder tallene for Q3 er det heller ikke sånn at man kan utelukke ren svindel. Musk har tdiligere vist at han ikke bryr seg om moral, etikk, lover og regler så lenge han innbiller seg at han kan slippe unna med det. De var lenge uten regnskapssjef og når de endelig fikk en ny i Juli så brukte han omtrent 5 minutter på å rømme selskapet. Mest sannsynlig fordi han så hvor elendig det stod til og heller ikke så det som spesielt karrierefremmende å være involvert i åresvis med etterforskning og rettsaker. Han og en rekke andre sentrale i regnskap har sluttet uten å bli erstattet og jeg tror Tesla rett og slett vil slite med å få tak i kvalifiserte kandidater slik ståda er der nå.

 

 

Jeg forventer at Tesla blir inkludert på S&P ca mai. Det som kreves er at Tesla må ha litt over $200 millioner i overskudd i både Q4 og Q1. Da har de hatt et overskudd totalt sett over de siste fire kvartalene. Sånn grovt sett snakker vi da om $700 mill underskudd i Q2, veid opp av $300 mill overskudd i Q3, $200 mill overskudd i Q4 og $200 mill overskudd i Q1. $400 mill overskudd i Q4 og Q1 kombinert er nok ganske konservativt, det kan like gjerne være $800 mill.

Man må helt til cleantechnica for å finne noen som tror på det samme.

 

Utenom en hengiven fan-base så har Tesla problemer med å så og si alle aspekter av virksomheten, men for å ta marked og etterspørsel.

 

I USA så er alle tegn til stede på at de fleste av fansen på venteliste har fått sin Model 3 og etterspørselen er på et veldig lavt nivå. Dette støttes av diverse trackere samt det faktum at fristen for å bestille og få bilen før skattekreditten halveres til nyttår, stadig har blitt utsatt. Først måtte man bestille 15. oktober for å få bilen før nyttår, nå er fristen skjøvet til 30. november. Det er ingen ventelister på det modellutvalget de tilbyr. I 2019 forsvinner skattekreditten og konkurrentene får en fordel på $7500 dollar. Verdien av ZEV-kreditter som har vært en veldig viktig inntektskilde for Tesla vil forsvinne.

 

Tesla må slite med 40% importtoll i Kina, noe konkurrentene som har etablert seg der slipper unna. Det markedet er dødt i overskuelig fremtid. Mens jeg skriver dette så kommer nyheten om at Tesla rabatterer bilene sine i Kina med opptil 26% som betyr at de garantert taper penger på hver solgte bil.

 

I Europa så ser det bra ut for Norge. Overalt ellers er etterspørselen på vei ned, utenom Nederland hvor folk skynder seg å kjøpe før incentivsystemet endres fra nyttår. Model 3 er forresten ennå ikke homolegisert for Europa.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

60% av overskuddet i Q3 skyldtes at de hadde samlet opp diverse miljøkreditter som de solgte ut i Q3. I tillegg så er det én enkeltpost som stod for hele 10% av inntektene. Hva dette er kan man lure på, men det som er sikkert er at ikke noe av det over kan gjentas kvartal for kvartal.

Når det gjelder miljøkredittene, så jo, dette er gjentagbart. Tesla tjener opp miljøkreditter med hver bil de selger, og ettersom salget øker øker også inntektene fra salget av miljøkreditter. Tesla solgte bare $50 mill med CARB-kreditter i Q3, noe som betyr at de har massevis av disse på lager de kan selge over de neste kvartalene. Selger de 50.000 biler per kvartal i CARB-statene, og genererer 3 kredittter til en verdi av $2000 per kreditt, så genererer altså Tesla $300 millioner i CARB-kreditter per kvartal. De føderale miljøkredittene kommer i tillegg.

 

Når det gjelder posten som visstnok skulle stått for 10% av inntektene, så må du forklare litt mer hva du snakker om.

 

Tesla har også redusert det de setter av per bil for garantireperasjoner og det midt i en periode hvor de selger en Model 3 som sannsynligvis er den bilen i historien med høyest behov for verkstedbesøk.

Bare tull. Model 3 er den bilen til Tesla som har hatt minst utfordringer med kvalitet. Da er det naturlig å redusere avsetningene for garantiarbeid fra det unormalt høye nivået det har vært på under oppstarten av Model 3 produksjonen. Garantiavsetningene vil trolig bli redusert ytterligere i Q4 og Q1, slik at overskuddet øker.

 

I USA så er alle tegn til stede på at de fleste av fansen på venteliste har fått sin Model 3 og etterspørselen er på et veldig lavt nivå.

Tesla har fortsatt ca 300.000 reservasjoner. Disse vil omgjøres til ordre ettersom:

 

- Leveransene starter opp i Asia og Europa i Q1.

- Tesla begynner å tilby leasing.

- Tesla begynner å tilby SR og ikke-premium.

 

I 2019 forsvinner skattekreditten og konkurrentene får en fordel på $7500 dollar.

Det er ingen elektriske konkurrenter. Og det er forslag i spill som kan forlenge skattekredittene eller fjerne de, likt for alle bilprodusentene.

 

Tesla må slite med 40% importtoll i Kina, noe konkurrentene som har etablert seg der slipper unna. Det markedet er dødt i overskuelig fremtid. Mens jeg skriver dette så kommer nyheten om at Tesla rabatterer bilene sine i Kina med opptil 26% som betyr at de garantert taper penger på hver solgte bil.

Tesla får inn nærmere 30% på Model S og Model X, så selv med betydelig priskutt vil de fortsatt kunne tjene penger på hver bil, men dette gjelder uansett et relativt lite antall biler, og det er ikke sikkert handelskrigen vil fortsette i mange måneder.

 

Model 3 er forresten ennå ikke homolegisert for Europa.

Tesla vil gjøre det når de har behov for det. Det er en ganske enkel prosess. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Du må jo ha levd under en stein? Er du Tesla kunde selv? 

 

To av mine bekjente som har Tesla, hadde bilen sin på verksted i 40% av hele fjoråret. 

 

Samt hvilke "utdaterte" bilprodusenter snakker du om? Jeg tør påstå at over 50% av de 10 største bilprodusentene i verden vil ha elektriske varianter i segmentet sitt om noen få år. Er du uenig?

Enda en som kommer med anekdoter og tror det kan brukes til å uttale seg om hele landet eller til og med hele verden.

 

Utdaterte bilprodusenter er de som ikke satser på elbiler.

 

Jeg syns jeg ser samme tendens som "Apple fanboys". De er fornøyde uten å kunne helt forklare hvorfor. Produktet er ikke noe bedre enn andre produktet - det liksom bare er Apple.

Hva er det du har røyka? Apple-fans klarer da helt fint å forklare hvorfor de liker Apple-produkter. De gjør jeg også selv om jeg holder meg til Android-telefoner da jeg liker fleksibiliteten.

 

Du må slutte å komme med så tåpelige påstander.

 

Følge Tesla-Bjørn på youtube. Han syns jeg er hærlig ærlig på hva han mener. Og han kommer fra "MEGA-HYPE-FANBOY" Tesla siden, men som nå lever av å teste elektriske biler.

Psst! Tesla-Bjørn er fortsatt Tesla-fan!

 

Igjen, hva er det du har røyka? Og hva har Tesla-Bjørn med saken å gjøre egentlig?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...