Ripcurl87 Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Blir litt galt å måle kundetilfredshet når den ene siden har millioner av biler ute, mens Tesla har hva da? 200,000 biler ute? Som i tillegg har vært årevis ute uten konkurrenter? Hypen rundt den type bil har til nå overskygget problemene ved den. Vent til hypen legger seg, så skal man nok se en litt annen side av låta. Kom på nå at de to teslaeierne her på jobben også har hatt sin fartstid på verkstedet. Samt problemer med å åpne alt av luker på vinteren. Dette sier du ut ifra hva da? Magefølelse? Elon Musk har hatt ei nydelig rolle med Tesla i å få fart i ræva på folk for å produsere elbiler, men kvalitet i bilene sine, den mangler han ennå. Selv etter Model S og X, så ser vi altså fler og fler rapporter på at Model 3 også har mange merkelige designfeil. Som sagt, jeg står på venteliste på en Model 3. Men tviler igrunnen på at jeg kjøper den. Vent litt .. Du påstår kundetilfredshet ut ifra 2 folk du kjenner på jobb? Og jeg legger fram en rapport som sier at kundetilfredsheten er høy - også kommer du tilbake med at antallet jeg kommer med er for snevert? Greier du selv å forstå hvor feil det blir? Eller må jeg påpeke hypokritten i det du skriver? Det jeg sier utifra "cold hard facts" - som alt annet. Vis meg en eneste elbil som har bedre spesifikasjoner enn en Tesla model S eller X , I'll wait. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Vent litt .. Du påstår kundetilfredshet ut ifra 2 folk du kjenner på jobb? Og jeg legger fram en rapport som sier at kundetilfredsheten er høy - også kommer du tilbake med at antallet jeg kommer med er for snevert? Greier du selv å forstå hvor feil det blir? Eller må jeg påpeke hypokritten i det du skriver? Det jeg sier utifra "cold hard facts" - som alt annet. Vis meg en eneste elbil som har bedre spesifikasjoner enn en Tesla model S eller X , I'll wait. Med tanke på at jeg står på venteliste til Model 3, så har jeg selvsagt fulgt veldig godt med på den overalt i media, og på nett. Samt kjørt en Tesla S, hørt på de som eier den etc etc. Så neida. Det er nok ikke så skjevt som du påstår. Hadde kvaliteten vært der, så hadde jeg vært like hypet for å få den nye bilen min nå som da jeg trykket på linken for å kaste meg inn i køen, samt betale 10,000 kr for det. Hvorfor skal jeg gi deg link på noe jeg akkurat påstod at var situasjonen deres? De har ikke hatt konkurranse. Ergo lett å havne i "hype-toget" for merket. 1 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Med tanke på at jeg står på venteliste til Model 3, så har jeg selvsagt fulgt veldig godt med på den overalt i media, og på nett. Samt kjørt en Tesla S, hørt på de som eier den etc etc. Så neida. Det er nok ikke så skjevt som du påstår. Hadde kvaliteten vært der, så hadde jeg vært like hypet for å få den nye bilen min nå som da jeg trykket på linken for å kaste meg inn i køen, samt betale 10,000 kr for det. Hvorfor skal jeg gi deg link på noe jeg akkurat påstod at var situasjonen deres? De har ikke hatt konkurranse. Ergo lett å havne i "hype-toget" for merket. Ja men du har jo ikke følgt godt med - alt du sier er jo feil? Et par eksempler på dårlig service blir hypet opp av mediea og de som eier bilen. Selvfølgelig er det barnesykdommer som at vindusheisen ikke fungerer ordentlig, en sensor må byttes eller vindusviskeren er løs - men det er så marginalt lite problem at det er helt latterlig å syte over! Stikk inn på en av Tesla gruppene også spør du der "Vurdere å kanselere model 3 reservasjonene min pga dårlig kvalitet" - så skal vi se hvor mange av de som er enig med. Det er helt opp til deg at du vil betale nesten like mye for en annen bil som gir deg mindre - gjør akkurat som hjertet lystrer, men kom ikke her og si at det er pga ditten og datten, fordi du har snakket med Pål og Espen. Du sier at om et par år har 50% av de største produsentene der ute elbiler som skal konkurere mot Tesla. Vis meg sier jeg da - hvis de bare er et par år unna så ville man ha hørt om dem. Sånn som E-tron, ID, EQ-serien etc .. Alle er biler som ikke er i nærheten til å konkurere med Tesla. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Ja men du har jo ikke følgt godt med - alt du sier er jo feil? Et par eksempler på dårlig service blir hypet opp av mediea og de som eier bilen. Selvfølgelig er det barnesykdommer som at vindusheisen ikke fungerer ordentlig, en sensor må byttes eller vindusviskeren er løs - men det er så marginalt lite problem at det er helt latterlig å syte over! Stikk inn på en av Tesla gruppene også spør du der "Vurdere å kanselere model 3 reservasjonene min pga dårlig kvalitet" - så skal vi se hvor mange av de som er enig med. Det er helt opp til deg at du vil betale nesten like mye for en annen bil som gir deg mindre - gjør akkurat som hjertet lystrer, men kom ikke her og si at det er pga ditten og datten, fordi du har snakket med Pål og Espen. Du sier at om et par år har 50% av de største produsentene der ute elbiler som skal konkurere mot Tesla. Vis meg sier jeg da - hvis de bare er et par år unna så ville man ha hørt om dem. Sånn som E-tron, ID, EQ-serien etc .. Alle er biler som ikke er i nærheten til å konkurere med Tesla. Kjøper jeg en ny bil, så skal barnesykdommer være ferdig testet og utbedret. Jeg gidder ikke bruke flere hundre tusen på et produkt for å være en slags Beta-tester, og jeg skjønner at andre folk tenker det samme. Om du mener at slikt bare er bagateller får være dine ord. Det går ikke ann på et produkt som folk flest går i banken for å få hjelp til å finansiere. Hvilken bil vil gi meg mindre mener du? Det er en haug av biler som kommer ut idag, som helt fint klarer å konkurrere mot Model 3. Selv Hyundai har produsert biler det er verdt å vurdere. Der får man i det minste åpnet tanklokket på vinteren. Samt åpnet døra si for å komme seg inn i bilen. Hvilke tall mener du Tesla har som ingen andre biler kommer til å matche? Hvis det er aksellerasjon og topphastighet du mener. Så gir jeg langt blanke faen i om bilen kan komme opp i 200 km/t på 10 sekunder fremfor 12 sekunder. Hvilken nytteverdi har det for meg her i Norge, og for folk flest som ikke skal herje på bane? EDIT: Moralen her er at jeg er åpen for alle merker. Om Tesla ender opp med å skjerpe seg til bilen de gir ut i 2021, så ja, da kjøper jeg den. Men jeg er også åpen for å kjøpe bil i hvilken som helst andre merker, i motsetning til "Tesla-fanboys" som jo biter seg fast for alt det er verdt uten å faktisk åpne øynene litt for å se på alternativer. Og det ligger jo liten tvil i at vi har med en Tesla fanboy å gjøre her. Så det blir nok litt døfødt å skulle fortsette diskusjonen, siden den på forhånd er låst fast fra din side. Endret 20. november 2018 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Kjøper jeg en ny bil, så skal barnesykdommer være ferdig testet og utbedret. Jeg gidder ikke bruke flere hundre tusen på et produkt for å være en slags Beta-tester, og jeg skjønner at andre folk tenker det samme. Om du mener at slikt bare er bagateller får være dine ord. Det går ikke ann på et produkt som folk flest går i banken for å få hjelp til å finansiere. Hvilken bil vil gi meg mindre mener du? Det er en haug av biler som kommer ut idag, som helt fint klarer å konkurrere mot Model 3. Selv Hyundai har produsert biler det er verdt å vurdere. Der får man i det minste åpnet tanklokket på vinteren. Samt åpnet døra si for å komme seg inn i bilen. Hvilke tall mener du Tesla har som ingen andre biler kommer til å matche? Hvis det er aksellerasjon og topphastighet du mener. Så gir jeg langt blanke faen i om bilen kan komme opp i 200 km/t på 10 sekunder fremfor 12 sekunder. Hvilken nytteverdi har det for meg her i Norge, og for folk flest som ikke skal herje på bane? Og der kommer vi til kjernen av det - de som kjøper Tesla nå er de som vet hva Tesla står for, som vet hva de kan forvente seg, og som vet hva de vil ha. Det er grunner til at Tesla ikke reklamerer som andre produsenter, og dette er en av dem. De vil ha de forbrukerne som skal ha det beste og som er villig til å betale for det. Ikke de med den gamle tankegangen om at en bil skal være 110% ferdig testet og klar før leveranse. Dette er et firma som ikke er i "lovlig" alder engang - det kan ikke sammenlignes med firmaer som har eksistert i 50 og 100 år med ferdigtestet produksjonslinjer og leveringssystemer .. MEN når det er sagt , så skal du se hvor mange av de "gamle" gutta som må igjennom akkurat de samme problemene Tesla har vært igjennom "Alle" går i banken for å finansiere Tesla. Det sier seg selv med den utrolig lave renta. Har du 1 million kroner på bok, så kan du kjøpe den bilen på lån og allikevel gå i pluss bare pga renteforskjellene. Nå sa jeg Model S og Model X - men sure - Ta model 3 https://www.dinside.no/motor/40000-star-i-ko-for-ny-elbil/70476620#_ga=2.176707757.94163761.1542726777-1332237908.1529432041 Det er bare å velge? Tesla har lengere rekkevidde, bedre sikkerhet, bedre batterityper, bedre software, bedre ladenettverk etc and so on. Endret 20. november 2018 av Ripcurl87 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Jeg er nyskjerrig på hvilke områder det isåfall er? Jeg syns jeg ser samme tendens som "Apple fanboys". De er fornøyde uten å kunne helt forklare hvorfor. Produktet er ikke noe bedre enn andre produktet - det liksom bare er Apple. Det jeg liker med min X100D, utover at den er en fullverdig familiebil med hengerfeste, firehjulstrekk og *masse* plass, er det følgende: - Den har masse krefter. Om man trykker gassen i bunn i 150 km/t blir man fortsatt trykket godt bak i setet. - Den er veldig lettkjørt. Ingen girskift, trenger knapt bruke bremsen pga regenerering, ingen turbolag e.l. Kreftene er alltid klare. - Detaljene er veldig gjennomtenkt. Man har f.eks ingen idiotisk start-knapp, eller en sted man må plassere foben. Man bare trykker på bremsen og setter bilen i drive. - Den sitter bra på veien. Den har en god balanse mellom å være komfortabel på vanlig vei, og å være såpass stiv at den den ikke legger seg over for mye i svingene. - Den har lavt lydnivå og lite vibrasjoner. - Skjermen er veldig bra. Stor, klar og responsiv. Fungerer ikke veldig bra med nettleser, men ellers er det en veldig god løsning. - Den har supert lydanlegg med inkludert spotify. Kunne ikke vært bedre. - Elsker panorama-frontruten. Etter man har vent seg til den så føles andre biler veldig trang under taket. Det er litt som å ha en stue med 3 meter takhøyde vs 2,3 meter. Praktisk sett har det ingen betydning, men det gir en veldig luftig følelse. - Luftfjæringen er veldig kjekk på vinteren. Flere ganger forrige vinter kjørte jeg steder med nærmere 25 cm dyp nysnø, uten større problemer. - Appen er veldig responsiv, og det er kjempekjekt å kunne starte forvarming/-kjøling fra den. Bruker det hele tiden. Jeg vet at det finnes de som har kjøpt Tesla og har hatt masse feil og store problemer, men det gjelder så klart ikke de fleste. Etter 1,5 år og 55k km har jeg ikke hatt spesielt mye problemer. Den skal snart inn på andre service, og da skal jeg samtidig få de til å fikse noen feil på garantien. Den mest alvorlige er kanskje at noen ganger ved hard akselerasjon kan det komme lyd/vibrasjoner fra fronten av bilen. Det har noe med akslingene og resonans, slik jeg har skjønt det. Og det verste jeg har opplevd på vinteren er at noen ganger vil speilene ikke slå seg inn - da må man slå på varmen i speilene 5 minutter før man skal parkere. Endret 20. november 2018 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Og der kommer vi til kjernen av det - de som kjøper Tesla nå er de som vet hva Tesla står for, som vet hva de kan forvente seg, og som vet hva de vil ha. Det er grunner til at Tesla ikke reklamerer som andre produsenter, og dette er en av dem. De vil ha de forbrukerne som skal ha det beste og som er villig til å betale for det. Ikke de med den gamle tankegangen om at en bil skal være 110% ferdig testet og klar før leveranse. Dette er et firma som ikke er i "lovlig" alder engang - det kan ikke sammenlignes med firmaer som har eksistert i 50 og 100 år med ferdigtestet produksjonslinjer og leveringssystemer .. MEN når det er sagt , så skal du se hvor mange av de "gamle" gutta som må igjennom akkurat de samme problemene Tesla har vært igjennom "Alle" går i banken for å finansiere Tesla. Det sier seg selv med den utrolig lave renta. Har du 1 million kroner på bok, så kan du kjøpe den bilen på lån og allikevel gå i pluss bare pga renteforskjellene. Nå sa jeg Model S og Model X - men sure - Ta model 3 https://www.dinside.no/motor/40000-star-i-ko-for-ny-elbil/70476620#_ga=2.176707757.94163761.1542726777-1332237908.1529432041 Det er bare å velge? Tesla har lengere rekkevidde, bedre sikkerhet, bedre batterityper, bedre software, bedre ladenettverk etc and so on. Tull. Du mener at de som kjøper Tesla vet at de må ha bilen sin på verksted i månedsvis når/hvis den først må inn dit? https://www.tek.no/artikler/tesla-i-brev-til-kundene-skal-gjore-alt-vi-kan/443080 Rart at de lover å forbedre seg da isåfall, hvis kundene egentlig burde ha vist om dette på forhånd. Noe mer fanboy-pisspreik skal man lete lenge og langt etter. Du er klar over at Hyundai Kona er mer effektiv enn Tesla Model 3? Hvordan kan det gå an når Model 3 er mer strømlinjeformet og i teorien burde vinne? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Det jeg liker med min X100D, utover at den er en fullverdig familiebil med hengerfeste, firehjulstrekk og *masse* plass, er det følgende: - Den har masse krefter. Om man trykker gassen i bunn i 150 km/t blir man fortsatt trykket godt bak i setet. - Den er veldig lettkjørt. Ingen girskift, trenger knapt bruke bremsen pga regenerering, ingen turbolag e.l. Kreftene er alltid klare. - Detaljene er veldig gjennomtenkt. Man har f.eks ingen idiotisk start-knapp, eller en sted man må plassere foben. Man bare trykker på bremsen og setter bilen i drive. - Den sitter bra på veien. Den har en god balanse mellom å være komfortabel på vanlig vei, og å være såpass stiv at den den ikke legger seg over for mye i svingene. - Den har lavt lydnivå og lite vibrasjoner. - Skjermen er veldig bra. Stor, klar og responsiv. Fungerer ikke veldig bra med nettleser, men ellers er det en veldig god løsning. - Den har supert lydanlegg med inkludert spotify. Kunne ikke vært bedre. - Elsker panorama-frontruten. Etter man har vent seg til den så føles andre biler veldig trang under taket. Det er litt som å ha en stue med 3 meter takhøye vs 2,3 meter. Praktisk sett har det ingen betydning, men det gir en veldig luftig følelse. - Luftfjæringen er veldig kjekk på vinteren. Flere ganger forrige vinter kjørte jeg steder med nærmere 25 cm dyp nysnø, uten større problemer. - Appen er veldig responsiv, og det er kjempekjekt å kunne starte forvarming/-kjøling fra den. Bruker det hele tiden. Jeg vet at det finnes de som har kjøpt Tesla og har hatt masse feil og store problemer, men det gjelder så klart ikke de fleste. Etter 1,5 år og 55k km har jeg ikke hatt spesielt mye problemer. Den skal snart inn på andre service, og da skal jeg samtidig få de til å fikse noen feil på garantien. Den mest alvorlige er kanskje at noen ganger ved hard akselerasjon kan det komme lyd/vibrasjoner fra fronten av bilen. Det har noe med akslingene og resonans, slik jeg har skjønt det. Og det verste jeg har opplevd på vinteren er at noen ganger vil speilene ikke slå seg inn - da må man slå på varmen i speilene 5 minutter før man skal parkere. Her føler jeg du har sammenlignet bilen mot diesel og bensin-biler? Mange av punktene er likt hos andre elbiler. 1. Uansett størrelse på motor og batteri, så vinner batteri på krefter mot motparten i fossil-segmentet. 100 hk bensin mot 100 hk elektrisk f.eks. 2. Likt hos alle elektriske biler. 3. Dette er også noe man vil se mer og mer, så her har Tesla et forsprang. Men vi vet at flere biler vil komme med app-integrasjon f.eks. for slike ting. 4. Også noe man merker hos alle elbiler pga "center of gravity" aspektet på dem. Batteri pakken gjør at bilene blir veldig lettkjørt. 5. Samme hos alle elbiler. 6. Der vinner nok Tesla, men Byton tar jo snart over for "ledelse" her angående størrelse i det minste. Hvor bra den vil fungere gjenstår jo å se, men jeg har likt det jeg har sett av den. 7. Enig at lydanlegget hos både model s og model x er bra. Men jeg har da hørt like bra i andre bilmerker. 8. Der er jeg enig. Fler biler med panorama. 9. Audia etron har også luftfjering, og de fleste SUV'ene må nok ha dette pga tyngen av batteriene. Har epace luftfjering, jeg mener det? 10. Appen til VW er ræva, den bruker 1 minutt før oppvarming av ruter og kabin starter. Har ikke testet appene til andre elbiler, så kan ikke sammenligne så mye her. Lyd og vibrasjoner vet jeg han ene jeg kjenner har hatt. Det trur jeg er en feil som har vært rimelig vanlig. Den feilen vil vi nok se overalt med elektroniske speil. Det har jeg opplevd på eGolfen også, men der kan man slå av den funksjonen på vinteren slik at man ikke trenger å klappe de sammen, så der er det i det minste en løsning på problemet om den oppstår. 1 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Tull. Du mener at de som kjøper Tesla vet at de må ha bilen sin på verksted i månedsvis når/hvis den først må inn dit? https://www.tek.no/artikler/tesla-i-brev-til-kundene-skal-gjore-alt-vi-kan/443080 Rart at de lover å forbedre seg da isåfall, hvis kundene egentlig burde ha vist om dette på forhånd. Noe mer fanboy-pisspreik skal man lete lenge og langt etter. Du er klar over at Hyundai Kona er mer effektiv enn Tesla Model 3? Hvordan kan det gå an når Model 3 er mer strømlinjeformet og i teorien burde vinne? At det er noen som må det er en kjent sak ja - men jeg har aldri hatt min inne på service i månedsvis. Det var noe galt med vindusheisen min - de sendte ut en servicebil mens jeg var på jobb og fikset alt. Nada stress. Hvorfor skal den "måtte" være på service i mange måneder? Hvorfor mener du det er standard? Selv om, ja, det finnes noen som har hatt det problemet? Hvis du hadde følgt med litt som du sier at du har så vet du at Tesla har jobbet ekstremt hardt for å få bukt på lang service tid og de fortsetter å jobbe hardt. Det du sier er krisemaksimering. For å si det på en annen måte - jeg har en Leaf også - den sto på serivce i 3 måneder i påvente av en brekkwire! Men DET gidder ikke media å skrive noe om? Jeg har en kollega som hadde en Mercedes som sto og ventet 6 uker på ny girkasse. DET er det ingen som gidder å skrive noe om? Ser du poenget mitt - de "problemene" du fisker fram er så minimale og ubetydelig og hauset opp av media etc. Det er bare BS. Det er ikke SÅ big deal som de skal ha det til. Folk flest elsker Tesla'n sin og ville ikke byttet den mot noe annet der ute - meg inkludert. Neste gang jeg skal ha bil blir det vel til at jeg bytter ut leafen med en model 3. SÅ fornøyd er jeg med Tesla. og nei - det visste jeg ikke - Og er ganske sikker på at du tar feil der Hvis du har lyst til å dypdykke i statestikk og effektivitet på model 3 vs Kona kan du lese den her : https://cleantechnica.com/2018/08/19/tesla-model-3-is-the-most-efficient-electric-car-on-highways/ Edit ; Hvis du ikke gidder å lese hele rapporten kan jeg lime inn det viktigste ; Bjorn Nyland recently conducted some careful range and charging tests, and found that the Kona has a very good efficiency of 189–190 Wh/km at 120 km/h (in ideal conditions). According to ABRP’s data, the Tesla Model 3 uses just 157 Wh/km at 120 km/h (in ideal conditions), Endret 20. november 2018 av Ripcurl87 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 At det er noen som må det er en kjent sak ja - men jeg har aldri hatt min inne på service i månedsvis. Det var noe galt med vindusheisen min - de sendte ut en servicebil mens jeg var på jobb og fikset alt. Nada stress. Hvorfor skal den "måtte" være på service i mange måneder? Hvorfor mener du det er standard? Selv om, ja, det finnes noen som har hatt det problemet? Hvis du hadde følgt med litt som du sier at du har så vet du at Tesla har jobbet ekstremt hardt for å få bukt på lang service tid og de fortsetter å jobbe hardt. Det du sier er krisemaksimering. For å si det på en annen måte - jeg har en Leaf også - den sto på serivce i 3 måneder i påvente av en brekkwire! Men DET gidder ikke media å skrive noe om? Jeg har en kollega som hadde en Mercedes som sto og ventet 6 uker på ny girkasse. DET er det ingen som gidder å skrive noe om? Ser du poenget mitt - de "problemene" du fisker fram er så minimale og ubetydelig og hauset opp av media etc. Det er bare BS. Det er ikke SÅ big deal som de skal ha det til. Folk flest elsker Tesla'n sin og ville ikke byttet den mot noe annet der ute - meg inkludert. Neste gang jeg skal ha bil blir det vel til at jeg bytter ut leafen med en model 3. SÅ fornøyd er jeg med Tesla. og nei - det visste jeg ikke - Og er ganske sikker på at juryen er ute på akkurat den der Hvis du har lyst til å dypdykke i statestikk og effektivitet på model 3 vs Kona kan du lese den her : https://cleantechnica.com/2018/08/19/tesla-model-3-is-the-most-efficient-electric-car-on-highways/ Hvis det er en kjent sak at bilene har hatt problemer, samt jeg ikke kan bruke en eller to kilder, så er det greit at du bruker deg selv som eneste kilde for din sak? .. "OK". Siden du ikke har hatt problemer, forutenom en liten ting på en splitter ny bil, så har ingen andre det, er det sånn å forstå? Det er ikke krisemaksimering å poengtere at det er en av faktorene jeg tar inn når jeg vurderer en ny bil. Hvorfor i allverden skulle jeg ha unnlatt å ta med det inn i vurderingene mine? Jeg har jo som sagt sagt at hvis de ordner opp i alt, og 2020 modellen av Model 3 er plettfri, så kjøper jeg den. Men jeg er også åpen for å kjøpe andre merker. Det skulle bare mangle at Model 3 er mer effektiv i 120 km/t enn en liten SUV. Poenget her er at du mener at de har helt overlegne batterier og teknologi. Så overlegne at de sliter med å vinne over en liten SUV, altså. 3 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Hvis det er en kjent sak at bilene har hatt problemer, samt jeg ikke kan bruke en eller to kilder, så er det greit at du bruker deg selv som eneste kilde for din sak? .. "OK". Siden du ikke har hatt problemer, forutenom en liten ting på en splitter ny bil, så har ingen andre det, er det sånn å forstå? Det er ikke krisemaksimering å poengtere at det er en av faktorene jeg tar inn når jeg vurderer en ny bil. Hvorfor i allverden skulle jeg ha unnlatt å ta med det inn i vurderingene mine? Jeg har jo som sagt sagt at hvis de ordner opp i alt, og 2020 modellen av Model 3 er plettfri, så kjøper jeg den. Men jeg er også åpen for å kjøpe andre merker. Det skulle bare mangle at Model 3 er mer effektiv i 120 km/t enn en liten SUV. Poenget her er at du mener at de har helt overlegne batterier og teknologi. Så overlegne at de sliter med å vinne over en liten SUV, altså. Det er en kjent sak fordi de som har hatt problemer har krisemaksimert - og media elsker å skrive click-bait. Det betyr ikke at det er sannheten - dra fram en rapport som viser meg hvor mange feil Tesla har da i forhold til andre biler og ventetid? Det går ikke fordi Tesla er den eneste produsenten av bil som har egne verksteder og servicesentere. Vel det er ganske klart at jeg følger med en del mer enn deg, og er med i de fleste Tesla gruppene. Jeg er klar over at folk har problemer - er ikke det jeg kverulerer på - jeg kverulerer på at det er MER enn alle andre. Det er ikke noe faktor! Hvilken faktorer er det?! Det er det jeg prøver å si, de probleme du løfter fram er ikke noe reelt "problem". Skjønner ikke at det går an å være så "redd" for en ny bil? Hva er greia? Jeg anbefaler deg til å virkelig ikke kjøpe Tesla. Virkelig. Du virker som en fyr som krisemaksimerer det minste problemet og syter høyt - det kommer ikke til å gaine hverken deg eller Tesla, og så får du gitt plassen din til noen av de andre ti tusner av kundene der ute som venter som noen små unger på julaften. Og igjen er du på ville veier .. ffs - vær så snill å bare slutt å prøv å diskuter. Du tar feil i hver eneste retning du går .. Hunday Kona har en drag coefficienty på 0.29. Tesla model X som er en god del større SUV og ikke en Crossover som Kona er har en drag coeffienty på 0.24. Det er ikke faktoren som har den største påvirkningen for rekkevidden - det er motortypen i bilen! Du må seriøst vær det største trollet jeg har vært borti! Hvordan går det an å diskutere så fælt og ta så feil uten å gjøre det med vilje? Endret 20. november 2018 av Ripcurl87 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Det er en kjent sak fordi de som har hatt problemer har krisemaksimert - og media elsker å skrive click-bait. Det betyr ikke at det er sannheten - dra fram en rapport som viser meg hvor mange feil Tesla har da i forhold til andre biler og ventetid? Det går ikke fordi Tesla er den eneste produsenten av bil som har egne verksteder og servicesentere. Vel det er ganske klart at jeg følger med en del mer enn deg, og er med i de fleste Tesla gruppene. Jeg er klar over at folk har problemer - er ikke det jeg kverulerer på - jeg kverulerer på at det er MER enn alle andre. Hehe, mener du seriøst at alt som har foregått i media er krisemaksimering? Og pga krisemaksimering så har Tesla selv gått ut og sagt unnskyld? Hva med alle de som ikke har gått til media da? Ingen av mine bekjente som har hatt problemer har vædt i media med deres problemer. Kan det hende at media oppstyret bare er ei dråpe i havet angående feil som har vært, og at Tesla sier unnskyld fordi de faktisk har fått klager levert direkte til dem? Det hjelper ikke å følge med, når du kun følger med på hva som foregår rundt Tesla i din egen lille "Tesla-boble". Skal du få et overordnet blikk, så er det faktisk bedre at du følger med på elbil utviklingen i sin helhet. Det er ikke noe faktor! Hvilken faktorer er det?! Det er det jeg prøver å si, de probleme du løfter fram er ikke noe reelt "problem". Skjønner ikke at det går an å være så "redd" for en ny bil? Hva er greia? Jeg anbefaler deg til å virkelig ikke kjøpe Tesla. Virkelig. Du virker som en fyr som krisemaksimerer det minste problemet og syter høyt - det kommer ikke til å gaine hverken deg eller Tesla, og så får du gitt plassen din til noen av de andre ti tusner av kundene der ute som venter som noen små unger på julaften. Hehe, du er klar over at pga disse folka som "krisemaksimerer", så har dem fått Tesla til å gjøre produktet sitt bedre? Uten rapporter om mangler og feil, så blir dem jo ikke rettet opp i. Uten at kundene sier ifra om hva de er fornøyde med og hva de er missfornøyde med, så står de på stedet hvil? Moralen er rett og slett at Tesla har bedre av å ha kunder som sier ifra, enn direkte fanboys som kun skyver alt under teppet og forsvarer alt de gjør. Og igjen er du på ville veier .. ffs - vær så snill å bare slutt å prøv å diskuter. Du tar feil i hver eneste retning du går .. Hunday Kona har en drag coefficienty på 0.29. Tesla model X som er en god del større SUV og ikke en Crossover som Kona er har en drag coeffienty på 0.24. Det er ikke faktoren som har den største påvirkningen for rekkevidden - det er motortypen i bilen! Poenget er at Model 3 burde knuse Hyundai Kona i effektivitet pga lavere "drag coefficieny" alene, men alikavell så klarer Model 3 såvidt å vinne over Kona, og det kun på motorveien. Hva sier det om hvor "genialt" Tesla er som har en så vanvittig stor ledelse på resten av bransjen? Model 3 burde i teorien vinne i alle segmenter. Både i høy fart, og i lav fart. Men ifølge Tesla-Bjørn, som har kjørt begge to over lengre perioder, så vinner Kona på lav fart, mens Model 3 vinner i høy fart. Kanskje forspranget Tesla har i batteriteknologi og motorteknologi ikke er et forsprang alikavell? Du må seriøst vær det største trollet jeg har vært borti! Hvordan går det an å diskutere så fælt og ta så feil uten å gjøre det med vilje? Og du viser seriøst den største tendensen av "fanboyism" jeg har sett. Forskjellen mellom meg og deg, er at du kommer til å tviholde deg til Tesla uansett. Mens jeg kjøper den bilen jeg selv vill, uavhengig av merke. Det kan godt hende jeg også kjøper Tesla, men jeg lar mulighetene være åpen. Endret 20. november 2018 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Hehe, mener du seriøst at alt som har foregått i media er krisemaksimering? Og pga krisemaksimering så har Tesla selv gått ut og sagt unnskyld? Hva med alle de som ikke har gått til media da? Ingen av mine bekjente som har hatt problemer har vædt i media med deres problemer. Kan det hende at media oppstyret bare er ei dråpe i havet angående feil som har vært, og at Tesla sier unnskyld fordi de faktisk har fått klager levert direkte til dem? Det hjelper ikke å følge med, når du kun følger med på hva som foregår rundt Tesla i din egen lille "Tesla-boble". Skal du få et overordnet blikk, så er det faktisk bedre at du følger med på elbil utviklingen i sin helhet. Hehe, du er klar over at pga disse folka som "krisemaksimerer", så har dem fått Tesla til å gjøre produktet sitt bedre? Uten rapporter om mangler og feil, så blir dem jo ikke rettet opp i. Uten at kundene sier ifra om hva de er fornøyde med og hva de er missfornøyde med, så står de på stedet hvil? Moralen er rett og slett at Tesla har bedre av å ha kunder som sier ifra, enn direkte fanboys som kun skyver alt under teppet og forsvarer alt de gjør. Poenget er at Model 3 burde knuse Hyundai Kona i effektivitet pga lavere "drag coefficieny" alene, men alikavell så klarer Model 3 såvidt å vinne over Kona, og det kun på motorveien. Hva sier det om hvor "genialt" Tesla er som har en så vanvittig stor ledelse på resten av bransjen? Model 3 burde i teorien vinne i alle segmenter. Både i høy fart, og i lav fart. Men ifølge Tesla-Bjørn, som har kjørt begge to over lengre perioder, så vinner Kona på lav fart, mens Model 3 vinner i høy fart. Kanskje forspranget Tesla har i batteriteknologi og motorteknologi ikke er et forsprang alikavell? Og du viser seriøst den største tendensen av "fanboyism" jeg har sett. Forskjellen mellom meg og deg, er at du kommer til å tviholde deg til Tesla uansett. Mens jeg kjøper den bilen jeg selv vill, uavhengig av merke. Det kan godt hende jeg også kjøper Tesla, men jeg lar mulighetene være åpen. Haha,så jeg at ALL media krise maksimerer? Det kunne ha vært at de hadde gått direkte til tesla - men med tanke på de undersøkelsen som har blitt gjort blant forbrukere viser det motsatte, stoler jeg mer på det enn syngingen din Jo det hjelper å følge med kun på tesla når man snakker om Tesla. Nettopp spesielt siden jeg følger så godt med på tesla, leser meg opp og får med meg kommentarer fra folk med mangler på kunnskap som deg. Model 3 trenger ikke å knuse KONA. De er best med god margin, jeg tror det holder De kunne sikkert ha knust knust kona - men økonomien og verdien av det hadde ikke gitt mening. Bjørn Nyland har jeg diskutert nok med - han satte referanse verdi på en Model X i strekket fra Lillehammer til Hundorp på 220wh/km. Et strekk der jeg kjører samme bil med 159wh/km i snitt. Og jeg har bevis i forhold til gjennomsnittsverdien han har satt(på 10 000 km har jeg 220wh/km snitt). Så det Bjørn sier tar jeg med en klype salt Haha - dør av deg ass. Hvorfor viser jeg fanboyisem når de tingene jeg sier bunner i beviselig fakta mens det du kommer med er BS, magefølelse og små utklipp av ting du har lest opp igjennom tiden - men ikke satt deg inn i. Jeg er ikke spesielt "fan" av Tesla. Jeg synes de gjør mye feil og har mange rare tendenser. Bilen min er dønn original. Jeg eier ikke noe Teslafan produkter og caps eller t-skjorte. Men jeg er ikke dum! Jeg setter meg inn i informasjon. Forstår, lagrer og evaluerer. I motsetning til deg. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Haha,så jeg at ALL media krise maksimerer? Du skrev: "Det er en kjent sak fordi de som har hatt problemer har krisemaksimert - og media elsker å skrive click-bait. " Hvordan skal man tolke negativt omtale i media hvis det ikke er ifølge deg "krisemaksimering"? Erkjenner du nå at mye av den negative omtalen ikke er krisemaksimering og at det har en rot i virkeligheten? Det kunne ha vært at de hadde gått direkte til tesla - men med tanke på de undersøkelsen som har blitt gjort blant forbrukere viser det motsatte, stoler jeg mer på det enn syngingen din Hvis 90% av kundemassen virkelig er strålende fornøyd, hvorfor skulle Tesla ha gått ut og sagt unnskyld? Hva har de å unnskylde for? Det er jo ikke noe problem med å finne undersøkelser som direkte motsier din undersøkelse. Problemet blir å finne undersøkelser som faktisk sier hvor mange biler av hvert merke som har blitt undersøkt. Samt hvilke spørsmål som faktisk er blitt stilt. I undersøkelsen som du gav, så omhandler spørsmålene rundt: Driving experience Comfort Value Styling Audio Climate systems Og der er det nok lett å se at en Tesla kan havne høyt opp. Det samme med Porsche når man først gjør undersøkelsen ved en motorsports bane. Men hvor mye vekt skal den gjennomsnittlige brukeren legge i dette, hvis han/hun aldri skal på bane med sin bil? Man må også sammenligne antall brukere som faktisk var med i undersøkelsen. Hvis 10,000 Porsche eiere var med i undersøkelsen og de endte opp med et resultat på 85, mens 200 Tesla eiere var med i samme resultat, så skjønner man jo at et resultat på 90 blir skjevt satt opp i mot hverandre. Det sier den undersøkelsen ingenting om. Når man så ser på den undersøkelsen som jeg gir deg her nå, så omhandler undersøkelsen mer rundt pålitelighet. https://www.cnbc.com/2018/10/24/tesla-reliability-slips-to-third-worst-in-us-consumer-reports-says.html Der blir Tesla modellene plassert på en 27 plass av 29 bilmerker. Ikke akkurat imponerende altså. Så da spørs det. Hva skal man vurdere høyest? Undersøkelse hentet fra brukere som kjører bilen sin på en "test-track" som ligner på en vanlig racing bane, eller undersøkelse som omhandler hvor pålitelig bilen sin er? Jeg velger nok det siste, og det er grunnen til at jeg er blitt skeptisk til Model 3, som egentlig er en bil jeg har gledet meg enormt til å få. Jo det hjelper å følge med kun på tesla når man snakker om Tesla. Nettopp spesielt siden jeg følger så godt med på tesla, leser meg opp og får med meg kommentarer fra folk med mangler på kunnskap som deg. Noe mer fanboy enn dette blir man ikke. Du har jo nubbsjans til å vite hva som er best og ikke, om du ikke oppdaterer deg på andre biler også? Model 3 trenger ikke å knuse KONA. De er best med god margin, jeg tror det holder De kunne sikkert ha knust knust kona - men økonomien og verdien av det hadde ikke gitt mening. Så fra å si at Tesla har desidert best motor og batteriteknologi (som er laget av panasonic btw), så har det plutselig ikke så mye å si lengre? Jøss. De er best med grei margin ved 120 km/t, der en rimelig lav strømlinjeformet bil konkurrerer med en crossover/SUV. Som sagt, det skulle bare mangle. Problemet ligger i at de ikke vinner med god margin ved normal kjøring. Det vil jo tilsi at motoren og batteriene deres ikke er "DESIDERT BEST!!oneone!"!!" som du jo sa at var tilfellet tidligere. Erkjenner du at Tesla ikke har det store forspranget du trudde de hadde lengre? Bjørn Nyland har jeg diskutert nok med - han satte referanse verdi på en Model X i strekket fra Lillehammer til Hundorp på 220wh/km. Et strekk der jeg kjører samme bil med 159wh/km i snitt. Og jeg har bevis i forhold til gjennomsnittsverdien han har satt(på 10 000 km har jeg 220wh/km snitt). Så det Bjørn sier tar jeg med en klype salt HAHA! Du er klar over at elbiler gjerne har forskjellig forbruk etter værforhold, sant? Samt jeg trur du ikke er klar over at hele denne konkurransen mellom Kona og Model X ble live-streamet på youtube. Du kan finne alle timene de kjørte fra begge bilene samt et sammendrag på kanalen hans hvis du vil. Der hadde han et kamera som viste dashbordet gjennom HELE turen. Så det handler ikke om å ta hans ord med en "klype salt". Da må han isåfall ha klart å redigere output fra kameraet sitt til streamen i real-tid. Jøss. Hvorfor jobber han med å teste elbiler og ikke innenfor VFX bransjen? Det er jo isåfall godt gjort. Haha - dør av deg ass. Hvorfor viser jeg fanboyisem når de tingene jeg sier bunner i beviselig fakta mens det du kommer med er BS, magefølelse og små utklipp av ting du har lest opp igjennom tiden - men ikke satt deg inn i. Du er blind for alt annet en Tesla. Det har du jo så sannelig bevist nå. Jeg er ikke spesielt "fan" av Tesla. Jeg synes de gjør mye feil og har mange rare tendenser. Bilen min er dønn original. Jeg eier ikke noe Teslafan produkter og caps eller t-skjorte. Men jeg er ikke dum! Jeg setter meg inn i informasjon. Forstår, lagrer og evaluerer. I motsetning til deg. Hilsen han som omtrent utelukkende diskuterer i tråder som omhandler Tesla, og har en Tesla som avatar.. *Ler meg ihjel* Endret 20. november 2018 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Poenget er at Model 3 burde knuse Hyundai Kona i effektivitet pga lavere "drag coefficieny" alene, men alikavell så klarer Model 3 såvidt å vinne over Kona, og det kun på motorveien. Hva sier det om hvor "genialt" Tesla er som har en så vanvittig stor ledelse på resten av bransjen? Model 3 burde i teorien vinne i alle segmenter. Både i høy fart, og i lav fart. Men ifølge Tesla-Bjørn, som har kjørt begge to over lengre perioder, så vinner Kona på lav fart, mens Model 3 vinner i høy fart.Det er ikke sånn at Tesla har klart å bryte fysikkens lover. I lav hastighet er det hovedsaklig vekt som avgjør, mens i høy hastighet er det luftmotstanden. Kona er lettere enn Model 3 mens Model 3 har bedre aerodynamikk. Bare der tyder ting på at Kona vil ha lavere forbruk i lav hastighet mens Model 3 vil ha lavere forbruk i høy hastighet. I tillegg spiller det en betydelig rolle hvilken virkningsgrad drivlinjen har. Kona har en vanlig permanentmotor på 100 kW, mens Tesla har en svitsjet reluktansemotor med permanentmagneter på 211 kW. Her vil Kona være litt bedre, hovedsaklig fordi den er optimalisert for lavere effektnivå. Dette spiller størst rolle i lav hastighet. En tredje sak er dekk. Jeg er ikke helt sikker på hvor stor forskjell det er her, men det ville egentlig overraske meg om Model 3 har dekk med bedre rullemotstand. Det naturlige er at Model 3 har litt mer fokus på kjøreegenskaper. Dekk har også størst betydning i lav hastighet. Endret 20. november 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
0laf Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 ...spesielt siden jeg følger så godt med på tesla, leser meg opp og får med meg kommentarer fra folk med mangler på kunnskap som deg. Jeg setter meg inn i informasjon. Forstår, lagrer og evaluerer. I motsetning til deg. Det er tøft gjort å hevde at man følger ekstra godt med, og har satt seg bedre inn i dette enn alle andre? Særlig ettersom du hevder at Tesla tjener så latterlig mye penger at det er nesten umulig å kvantifisere det i tall. Et selskap som går med dundrende underskudd, har enorme lån, og som med unntak av et par kvartaler aldri har gått med overskudd? Nå hevder du at alle problemene er krisemaksimering og "click-bait", og egentlig er alt tipp-topp hos Tesla, kvaliteten er nærmest til å ta og føle på. Det virker egentlig mest som om du ikke har fulgt med i det hele tatt? 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Det er ikke sånn at Tesla har klart å bryte fysikkens lover. I lav hastighet er det hovedsaklig vekt som avgjør, mens i høy hastighet er det luftmotstanden. Kona er lettere enn Model 3 mens Model 3 har bedre aerodynamikk. Bare der tyder ting på at Kona vil ha lavere forbruk i lav hastighet mens Model 3 vil ha lavere forbruk i høy hastighet. I tillegg spiller det en betydelig rolle hvilken virkningsgrad drivlinjen har. Kona har en vanlig permanentmotor på 100 kW, mens Tesla har en svitsjet reluktansemotor med permanentmagneter på 211 kW. Her vil Kona være litt bedre, hovedsaklig fordi den er optimalisert for lavere effektnivå. Dette spiller størst rolle i lav hastighet. En tredje sak er dekk. Jeg er ikke helt sikker på hvor stor forskjell det er her, men det ville egentlig overraske meg om Model 3 har dekk med bedre rullemotstand. Det naturlige er at Model 3 har litt mer fokus på kjøreegenskaper. Dekk har også størst betydning i lav hastighet. Joda, helt enig. Jeg bare reagerte på at Ripcurl mener at Tesla er overlegent all annen elektrisk teknologi ved elbiler. Når man så viser at det er jevnt allerede her fra en fabrikant man for 10-20 år siden aldri skulle tru ville kunne konkurrere i noenting som helst her i vesten angående biler, så syns jeg et lys burde tennes. Konkurranse er bra det. Det at folk tar innpå og kanskje tar innersvingen på Tesla vil bare sette mer press på dem for å ta ledelsen igjen. Det er akkurat det vi som kunder av disse merkene burde håpe på at skjer. Det er vell ingen som ønsker en "nVidia" i elbil markedet. Endret 20. november 2018 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Joda, helt enig. Jeg bare reagerte på at Ripcurl mener at Tesla er overlegent all annen elektrisk teknologi ved elbiler. Når man så viser at det er jevnt allerede her fra en fabrikant man for 10-20 år siden aldri skulle tru ville kunne konkurrere i noenting som helst her i vesten angående biler, så syns jeg et lys burde tennes. Konkurranse er bra det. Det at folk tar innpå og kanskje tar innersvingen på Tesla vil bare sette mer press på dem for å ta ledelsen igjen. Det er akkurat det vi som kunder av disse merkene burde håpe på at skjer. Det er vell ingen som ønsker en "nVidia" i elbil markedet. Jeg er enig i at Tesla ikke har spesielt stort forsprang på teknikken. Der forspranget er størst er villigheten til å satse. Tesla har satset 110% i mange år, der konkurrentene har stort sett bare satset så mye som de har blitt tvunget til av myndighetene. Dette har ført til at Tesla leder på volum og kostnadsnivå når det gjelder elbilteknologi. Og det er det som driver de fremover, der de trolig vil fortsette å vokse med noen titalls prosent per år. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Her føler jeg du har sammenlignet bilen mot diesel og bensin-biler? Mange av punktene er likt hos andre elbiler. 1. Uansett størrelse på motor og batteri, så vinner batteri på krefter mot motparten i fossil-segmentet. 100 hk bensin mot 100 hk elektrisk f.eks. 2. Likt hos alle elektriske biler. 3. Dette er også noe man vil se mer og mer, så her har Tesla et forsprang. Men vi vet at flere biler vil komme med app-integrasjon f.eks. for slike ting. 4. Også noe man merker hos alle elbiler pga "center of gravity" aspektet på dem. Batteri pakken gjør at bilene blir veldig lettkjørt. 5. Samme hos alle elbiler. 6. Der vinner nok Tesla, men Byton tar jo snart over for "ledelse" her angående størrelse i det minste. Hvor bra den vil fungere gjenstår jo å se, men jeg har likt det jeg har sett av den. 7. Enig at lydanlegget hos både model s og model x er bra. Men jeg har da hørt like bra i andre bilmerker. 8. Der er jeg enig. Fler biler med panorama. 9. Audia etron har også luftfjering, og de fleste SUV'ene må nok ha dette pga tyngen av batteriene. Har epace luftfjering, jeg mener det? 10. Appen til VW er ræva, den bruker 1 minutt før oppvarming av ruter og kabin starter. Har ikke testet appene til andre elbiler, så kan ikke sammenligne så mye her. Lyd og vibrasjoner vet jeg han ene jeg kjenner har hatt. Det trur jeg er en feil som har vært rimelig vanlig. Den feilen vil vi nok se overalt med elektroniske speil. Det har jeg opplevd på eGolfen også, men der kan man slå av den funksjonen på vinteren slik at man ikke trenger å klappe de sammen, så der er det i det minste en løsning på problemet om den oppstår. Sier ikke at alle andre biler er dårlige på alle områder. Men det Tesla leverer er i all hovedsak veldig bra. Model S/X er konkurransedyktig priset i forhold til i-Pace og e-tron, og Model 3 vil trolig være konkurransedyktig priset mot eventuelle konkurrenter som skulle dukke opp. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Jeg er enig i at Tesla ikke har spesielt stort forsprang på teknikken. Der forspranget er størst er villigheten til å satse. Tesla har satset 110% i mange år, der konkurrentene har stort sett bare satset så mye som de har blitt tvunget til av myndighetene. Dette har ført til at Tesla leder på volum og kostnadsnivå når det gjelder elbilteknologi. Og det er det som driver de fremover, der de trolig vil fortsette å vokse med noen titalls prosent per år. Ja, Elon Musk skal ha skryt for at han hopper inn i det uten å kjenne på vannet først. Er takket være han vi kan se kappløpet som foregår nå innenfor markedet - elbil. Sånn sett så håper jeg inderlig at de klarer seg på sikt. Men jeg trur de kommer til å møte grei motstand. Da er vell spørsmålet bare om de ikke tar sats og finner på noe mer lurt i fremtiden for å ta tilbake ledelsen igjen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå