hekomo Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Aner ikke om han har rett, han er jo saksøkt og kan ikke lengre uttale seg om dette, men han har sikkert rett i videoen ovenfor ? Nei, han har ikke rett fordi videoen gjelder da han så på en av de aller første Model 3 som ble produsert. Den er ikke representativ for produksjonskvaliteten generelt. Så derfor ble det foretatt en ny vurdering, der Munro blant annet konkluderer med gode marginer på Model 3. Og det er nettopp marginene som diskuteres her, men du benytter sjansen til å avspore med krisemaksimering og løgn. (Det meste av videoen din handler for øvrig om hvordan det visstnok er vanskelig for redningsmannskaper å ta seg inn i bilen og lignende.) Tenk om du hadde fått en tier for hver gang du skrev "krisemaksimering" eller "FUD", da hadde du tjent mer penger enn Tesla (ikke at det skal så mye til, de taper jo milliarder hvert år). Nå handlet diskusjonen om marginen på bilene, mens du begynner å blande inn synsing om kvalitet. Alt skal vris til å være så negativt som mulig, og nå er du i gang med krisemaksimering om "tap hvert år" i tillegg. Du avsporer bare for å kunne krisemaksimere. Dersom man ikke forstår at investerings-banken UBS har mer kompetanse på finansielle analyser, det de er verdensledende på, enn fyren som plukker fra hverandre biler, så er det vel lite å diskutere? Det er tydeligvis noe å diskutere siden to eksperter på bil har konkludert med gode marginer på Model 3, mens UBS som har en historikk med løgn og feiltakelser om Tesla og som ikke har kompetanse på bil. Hvorfor later du som ingenting når jeg påpeker at du avsporer siden diskusjonen handler om marginene på bilen? Hvorfor later du som ingenting når jeg påpeker at to ulike firmaer med ekspertise på biler har konkludert med gode marginer på Model 3, mens en bedrift som driver med pengeflytting har kommet til noe annet. At det kreves store investeringer er det lite tvil om, men meg bekjent har Tesla blåst milliarder av dollar hentet inn fra sine investorer de siste ti årene, uten at man kan vise til de helt store inntektene foreløpig. Nå er du forvirret igjen, og jeg ser mer krisemaksimering. Pengene er ikke "blåst". De er ikke bare kastet ut av vinduet uten å få noe igjen for dem. Pengene er investert i utstyr og annet for å kunne produsere biler som da kan selges for å tjene penger. Hvis de hadde "blåst" pengene som krisemaksimereren vil påstå at de har, så hadde de ikke hatt noe igjen for dem. Men det har de, så pengene er slett ikke blåst. De er investert. Endret 20. november 2018 av hekomo Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Så mye var lovnaden om en folkebil fra Tesla verdt. Nissan Leaf 64kWt kommer til å pisse på Model 3 hele 2019. Ikke minst VW Neo. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Ikke minst VW Neo.Verken Leaf eller Neo er konkurrenter til Model 3. Model 3 er en premiumbil som konkurrerer med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Leaf og Neo er massemarkedsbiler som konkurrerer med biler som Golf. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Nei, jeg kan ikke sette en sum sånn omtrentlig fordi det er så latterlig mye. De velger selv å gå i "minus" på papiret - men det betyr ikke at de går i minus. Det du driver å syter etter kalles positiv cash flow. Det er ikke der Tesla er nå i livsløpet sitt. Tesla er en disruptor som investerer penger i et tungt marked, men de taper ikke penger. For å si det på en annen måte - når du kjøper deg et hus, taper du de pengene? Det er stort og dyrt - du sitter kanskje med 3 mill i lån, men du har ikke tapt de. Det er en investering. Mest sannsynlig vil det huset være verdt mye mer når du bestemmer deg for å selge det. Tesla gjør det samme, bare at de er 100% sikre at de tingene de har, vil tjene inn alt de har lånt. Tesla har så ufattelig høy margin på bilene sine at samtlige i bransjen bommet, over 20% per bil! Når det er sagt - det er helt naturlig og nesten påkrevd at samtlige firmaer som startet opp går i minus. Spotify f eks, føler du de gjør det dårlig? Hva med Netflix? Amazon? USA som land? Ingen av de har noe lys framtid ut i fra "your take on the numbers". Du må sette deg inn i hvordan finansverden setter verdi på et firma. Free cash flow betyr ingenting i et utradisjonelt firma som Tesla. Og ja - det at folk er optimistiske og tror på nissen gjorde at vi landet mennesker på månen, at vi har internett, at vi har mennesker i bane rundt jorda, at vi stadig finner nye teknologier. Trådløse verktøy som drillen hadde aldri vært til hvis det ikke var for at vi dro til verdensrommet. Brannalarmen du har i huset og lar deg sove godt,kommer også fra verdensrommet.Ved å tro på nissen får hele verden nye oppfinnelser Og btw - det er ikke fornuftig kritikk du kommer med. Kritikk burde være faktabasert - det du kommer med er synsing og utklipp som du prøver å forme til å bygge opp din mening. Desverre vet du ikke hva den statistikken du klipper ut representerer, og det er tydelig at du får høre. Educate yourself. Tesla er på børsen. De kan ikke, og får ikke lov til å ikke være transparens med økonomien sin. Så hvis du mener de tjener enorme summer med penger, så skal dette være enkelt å bevise. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Verken Leaf eller Neo er konkurrenter til Model 3. Model 3 er en premiumbil som konkurrerer med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Leaf og Neo er massemarkedsbiler som konkurrerer med biler som Golf. Ikke enig. De som vurderer "billigmodellen" til Model 3, kan fint kjøpe Neo mellomklasse, eller toppmodellen istedenfor hvis den faktisk viser seg å ha lengre rekkevidde etc sammenligned med Model 3. Du må ikke glemme at Neo også kommer i ulike utgaver. Jeg bruker meg selv som bevis på det. Jeg står oppført i ventelistene til Model 3, men jeg vurderer sterkt å kjøpe noe annet istedenfor, rett og slett fordi valgmulighetene blir mangedobblet til når bilen er tilgjengelig sånn i forhold til når man satte seg på liste for den. Endret 20. november 2018 av oophus3do 5 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Tesla er på børsen. De kan ikke, og får ikke lov til å ikke være transparens med økonomien sin. Så hvis du mener de tjener enorme summer med penger, så skal dette være enkelt å bevise. Det er enkelt å bevise! Se på det siste kvartalet deres? Hvordan kan du sitte og si at de ikke tjener penger? De skrenket inn på utgiftene nettopp for å bevise hvor mye de kan tjene akkurat nå. Så Nå kan de fortsette med satsingen sin på Model Y og Semi. De kommer til å ta opp masse nye lån og investere masse kapital. Men å gå i minus? Nei, Sir. Det gjør de ikke Source til svaret mitt ; https://www.google.no/url?sa=i&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP0uad4-LeAhUFlosKHXozA9YQzPwBegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fwww.businessinsider.com%2Ftesla-q3-earnings-revenue-model-3-2018-10&psig=AOvVaw0BVZxdolfv-sdAhoh_ugxS&ust=1542796570865874 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Det er enkelt å bevise! Se på det siste kvartalet deres? Hvordan kan du sitte og si at de ikke tjener penger? De skrenket inn på utgiftene nettopp for å bevise hvor mye de kan tjene akkurat nå. Så Nå kan de fortsette med satsingen sin på Model Y og Semi. De kommer til å ta opp masse nye lån og investere masse kapital. Men å gå i minus? Nei, Sir. Det gjør de ikke Source til svaret mitt ; https://www.google.no/url?sa=i&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP0uad4-LeAhUFlosKHXozA9YQzPwBegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fwww.businessinsider.com%2Ftesla-q3-earnings-revenue-model-3-2018-10&psig=AOvVaw0BVZxdolfv-sdAhoh_ugxS&ust=1542796570865874 Se der ja. Det var ikke verre enn det. Må nevnes at aksjen er kraftig overpriset dog. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Se der ja. Det var ikke verre enn det. Må nevnes at aksjen er kraftig overpriset dog. Det er den egentlig ikke. Med 300 mill i overskudd per kvartal har de i dag en P/E på ca 53. F.eks Amazon har en P/E på 85, og er altså mer overpriset. Tesla vokser også raskere enn Amazon. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Ikke enig. De som vurderer "billigmodellen" til Model 3, kan fint kjøpe Neo mellomklasse, eller toppmodellen istedenfor hvis den faktisk viser seg å ha lengre rekkevidde etc sammenligned med Model 3. Du må ikke glemme at Neo også kommer i ulike utgaver. Jeg bruker meg selv som bevis på det. Jeg står oppført i ventelistene til Model 3, men jeg vurderer sterkt å kjøpe noe annet istedenfor, rett og slett fordi valgmulighetene blir mangedobblet til når bilen er tilgjengelig sånn i forhold til når man satte seg på liste for den. Skal ikke si at ingen vil sammenligne bilene og vurdere begge ved kjøp. Jeg skulle kanskje heller sagt at de ikke er *direkte* konkurrenter. Du har sikkert også de som vurderer å kjøpe Golf eller 3-serie, men det er ikke det som er normalen. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Det er den egentlig ikke. Med 300 mill i overskudd per kvartal har de i dag en P/E på ca 53. F.eks Amazon har en P/E på 85, og er altså mer overpriset. Tesla vokser også raskere enn Amazon. En P/E på 53 er tross alt et godt tegn på at den er overkjøpt, selv om andre firmaer er mer overkjøpt. Det i seg selv trenger jo ikke være negativt. Stort sett alt på børs er jo spekulativt. Aksjen er overkjøpt fordi man har trua på aksjen, så da spiller det jo liten trille om den er nettopp det. Men personlig så trur jeg det vil komme en større korreksjon før eller siden. Spesielt i 2020 når majoriteten av andre merker kommer med konkurrerende modeller. Endret 20. november 2018 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Skal ikke si at ingen vil sammenligne bilene og vurdere begge ved kjøp. Jeg skulle kanskje heller sagt at de ikke er *direkte* konkurrenter. Du har sikkert også de som vurderer å kjøpe Golf eller 3-serie, men det er ikke det som er normalen. Jeg kan nok si meg enig at de ikke er de modellene som folk flest vil tenke på som direkte konkurrenter, men de blir automatisk det, om man f.eks vurderer den billigste versjonen av Model-3. Da kan man fort se at man får mer for pengene ved å gå for mellom-modellen av Neo f.eks. Så i praksis er de nok konkurrenter, mens på papiret så skal det være andre modeller som skal være en mer "riktig" konkurrent. I.D Vizzion blir nok å regne som konkurrenten til Model 3. Men siden den ikke blir tilgjengelig på omtrent samme tidspunkt, så beregner jeg Neo som den første konkurrenten. Sånn vill det jo være nå i starten med kø på stort sett alt av elbiler. Endret 20. november 2018 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) En P/E på 53 er tross alt et godt tegn på at den er overkjøpt, selv om andre firmaer er mer overkjøpt. Det i seg selv trenger jo ikke være negativt. Stort sett alt på børs er jo spekulativt. Aksjen er overkjøpt fordi man har trua på aksjen, så da spiller det jo liten trille om den er nettopp det. Men personlig så trur jeg det vil komme en større korreksjon før eller siden. Spesielt i 2020 når majoriteten av andre merker kommer med konkurrerende modeller.Jeg har mer tro på at man heller vil se en sakte erosjon av P/E. I 2020 kan det hende at P/E er nede på 35, og overskuddet er doblet, slik at aksjekursen er $470. Egentlig tror jeg det mest sannsynlig utfallet er bedre enn dette, fordi i 2020 er det ganske sannsynlig at Tesla har doblet omsetningen fra i dag, der det er usannsynlig at utgiftene er doblet. Det tilsier at en dobling av overskuddet er konservativt. Men vi får se. Endret 20. november 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Jeg kan nok si meg enig at de ikke er de modellene som folk flest vil tenke på som direkte konkurrenter, men de blir automatisk det, om man f.eks vurderer den billigste versjonen av Model-3. Da kan man fort se at man får mer for pengene ved å gå for mellom-modellen av Neo f.eks. Så i praksis er de nok konkurrenter, mens på papiret så skal det være andre modeller som skal være en mer "riktig" konkurrent. I.D Vizzion blir nok å regne som konkurrenten til Model 3. Men siden den ikke blir tilgjengelig på omtrent samme tidspunkt, så beregner jeg Neo som den første konkurrenten. Sånn vill det jo være nå i starten med kø på stort sett alt av elbiler. Vizzion ser ikke ut til å bli en konkurrent til Model 3. Konsept-bilen var 5,1 meter lang, 40 cm mer enn Model 3 - det sier noe om hva de tenker. Altså lavt volum og høy pris. Den eneste planlagte elektriske Model 3 konkurrenten jeg kjenner til er Polestar 2. Men den skal ikke produseres i veldig stort volum. Men jeg ønsker VW lykke til med Neo. Den vil utvilsomt være positivt for elbilmarkedet, ettersom man trenger stort utvalg for å komme seg til 100% elbilandel. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Jeg har mer tro på at man heller vil se en sakte erosjon av P/E. I 2020 kan det hende at P/E er nede på 35, og overskuddet er doblet, slik at aksjekursen er $470. Egentlig tror jeg det mest sannsynlig utfallet er bedre enn dette, fordi i 2020 er det ganske sannsynlig at Tesla har doblet omsetningen fra i dag, der det er usannsynlig at utgiftene er doblet. Det tilsier at en dobling av overskuddet er konservativt. Men vi får se. Tja, jeg er nok litt mer pessimistisk angående Tesla. Jeg syns kvaliteten på bilene totalt sett har vært dårlig. Der trur jeg det "nye" har gjort folk litt blinde sånn om man sammenligner kvalitet mellom bil til bil hos andre produsenter. Så jeg tipper at når andre bilmerker kommer seg på banen, at de vil spise mye av markedet til Tesla. Vizzion ser ikke ut til å bli en konkurrent til Model 3. Konsept-bilen var 5,1 meter lang, 40 cm mer enn Model 3 - det sier noe om hva de tenker. Altså lavt volum og høy pris. Den eneste planlagte elektriske Model 3 konkurrenten jeg kjenner til er Polestar 2. Men den skal ikke produseres i veldig stort volum. Men jeg ønsker VW lykke til med Neo. Den vil utvilsomt være positivt for elbilmarkedet, ettersom man trenger stort utvalg for å komme seg til 100% elbilandel. Vanskelig å si. Det spørs jo helt på stats og pris rett og slett. Det at den er litt lengre eller kortere trur jeg ikke har så mye å si. Det å si at Model 3 kun vil få én konkurrent trur jeg er litt naivt. VW trur jeg vil få stor suksess med både Neo, samt Buzz. Vizzion trur jeg havner i et segment med mye mer konkurranse i, hvertfall inntil videre at det blir vanskelig å slå helt inn der. Det blir også spennende å se hva de gjør med Entry, som jo skal være en bil i prisklasse 170-200,000 kr. Noe som jo er imponerende. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Tja, jeg er nok litt mer pessimistisk angående Tesla. Jeg syns kvaliteten på bilene totalt sett har vært dårlig. Der trur jeg det "nye" har gjort folk litt blinde sånn om man sammenligner kvalitet mellom bil til bil hos andre produsenter. Det må være derfor Tesla-kunder er storfornøyde og sverger til Tesla også ved neste bilkjøp... Så jeg tipper at når andre bilmerker kommer seg på banen, at de vil spise mye av markedet til Tesla. Neppe. De vil spise av fossilmarkedet. Det er derfor utdaterte bilprodusenter er skeptiske til å lage elbiler. Endret 20. november 2018 av hekomo Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Tja, jeg er nok litt mer pessimistisk angående Tesla. Jeg syns kvaliteten på bilene totalt sett har vært dårlig. Der trur jeg det "nye" har gjort folk litt blinde sånn om man sammenligner kvalitet mellom bil til bil hos andre produsenter.Kvalitet har utvilsomt vært den største utfordringen til Tesla over de seneste årene. De har hatt for mange feil og det har tatt for lang tid å få reparert feil. Men Tesla veier opp for dette på ca alle andre områder, og det er derfor de har noen av de mest fornøyde kundene. Det å si at Model 3 kun vil få én konkurrent trur jeg er litt naivt.Jeg tror ikke Model 3 kun vil ha en konkurrent. Men det er fullt mulig Model 3 først vil møte særlig konkurranse omkring 2025. Når det kommer elektrisk 3-serie, A4 og C-klasse kan vi begynne å snakke om konkurranse. Det blir også spennende å se hva de gjør med Entry, som jo skal være en bil i prisklasse 170-200,000 kr. Noe som jo er imponerende.Så imponerende er det ikke. e-up! koster 180.000 kroner i dag. Men vi får håpe Entry er bedre enn e-up! på de fleste områder. Endret 20. november 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Det må være derfor Tesla-kunder er storfornøyde og sverger til Tesla også ved neste bilkjøp... Neppe. De vil spise av fossilmarkedet. Det er derfor utdaterte bilprodusenter er skeptiske til å lage elbiler. Du må jo ha levd under en stein? Er du Tesla kunde selv? To av mine bekjente som har Tesla, hadde bilen sin på verksted i 40% av hele fjoråret. Samt hvilke "utdaterte" bilprodusenter snakker du om? Jeg tør påstå at over 50% av de 10 største bilprodusentene i verden vil ha elektriske varianter i segmentet sitt om noen få år. Er du uenig? Endret 20. november 2018 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Du må jo ha levd under en stein? Er du Tesla kunde selv? To av mine bekjente som har Tesla, hadde bilen sin på verksted i 40% av hele fjoråret. Samt hvilke "utdaterte" bilprodusenter snakker du om? Jeg tør påstå at over 50% av de 10 største bilprodusentene i verden vil ha elektriske varianter i segmentet sitt om noen få år. Er du uenig? Ehem.. - bare fordi du kjenner 2 stk som syter betyr ikke det at verden er sånn. https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-ranked-by-owner-satisfaction/ Og btw - om noen få År har Tesla noe helt nytt som utklasserer de 50%. Å stole på hva en produsent har på "tegnebrettet" er ikke så smart. De forteller om produkter som skal komme i 2020 og 2025, som ikke greier å konkurrere med dagens Tesla engang... Det sier litt - de må virkelig "step up their game" Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Kvalitet har utvilsomt vært den største utfordringen til Tesla over de seneste årene. De har hatt for mange feil og det har tatt for lang tid å få reparert feil. Men Tesla veier opp for dette på ca alle andre områder, og det er derfor de har noen av de mest fornøyde kundene. Jeg tror ikke Model 3 kun vil ha en konkurrent. Men det er fullt mulig Model 3 først vil møte særlig konkurranse omkring 2025. Når det kommer elektrisk 3-serie, A4 og C-klasse kan vi begynne å snakke om konkurranse. Så imponerende er det ikke. e-up! koster 180.000 kroner i dag. Men vi får håpe Entry er bedre enn e-up! på de fleste områder. Jeg er nyskjerrig på hvilke områder det isåfall er? Jeg syns jeg ser samme tendens som "Apple fanboys". De er fornøyde uten å kunne helt forklare hvorfor. Produktet er ikke noe bedre enn andre produktet - det liksom bare er Apple. Sånn vil det nok være ei god stund med Tesla også. Det er "inn" å like Tesla. Og eier man en, så gjør det nok litt vondt å skulle angre på kjøpet. Så da er det lettere å lure seg selv ei stund til. I det minste til man får oppleve kvalitet slik kvalitet ser ut, fra merker som BMW, Mercedes, Audi etc. Både e-up og eGolf skal vell ut av produksjonen når MEB plattformen kommer? Mener forhandleren min nevnte det for meg en gang. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Ehem.. - bare fordi du kjenner 2 stk som syter betyr ikke det at verden er sånn. https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-ranked-by-owner-satisfaction/ Blir litt galt å måle kundetilfredshet når den ene siden har millioner av biler ute, mens Tesla har hva da? 200,000 biler ute? Som i tillegg har vært årevis ute uten konkurrenter? Hypen rundt den type bil har til nå overskygget problemene ved den. Vent til hypen legger seg, så skal man nok se en litt annen side av låta. Følge Tesla-Bjørn på youtube. Han syns jeg er hærlig ærlig på hva han mener. Og han kommer fra "MEGA-HYPE-FANBOY" Tesla siden, men som nå lever av å teste elektriske biler. Kom på nå at de to teslaeierne her på jobben også har hatt sin fartstid på verkstedet. Samt problemer med å åpne alt av luker på vinteren. Og btw - om noen få År har Tesla noe helt nytt som utklasserer de 50%. Å stole på hva en produsent har på "tegnebrettet" er ikke så smart. De forteller om produkter som skal komme i 2020 og 2025, som ikke greier å konkurrere med dagens Tesla engang... Det sier litt - de må virkelig "step up their game" Dette sier du ut ifra hva da? Magefølelse? Elon Musk har hatt ei nydelig rolle med Tesla i å få fart i ræva på folk for å produsere elbiler, men kvalitet i bilene sine, den mangler han ennå. Selv etter Model S og X, så ser vi altså fler og fler rapporter på at Model 3 også har mange merkelige designfeil. Som sagt, jeg står på venteliste på en Model 3. Men tviler igrunnen på at jeg kjøper den. Endret 20. november 2018 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå