Gå til innhold

Dette kan bli prisen på Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Den rimeligste modellen, som er den Tesla-sjef Elon Musk alltid snakket om før Model 3 kom i produksjon, er fortsatt å regne som en slags enhjørning."

 

Det er estnert av flere at Tesla vil tape penger på å selge Model X til 35000US.

Som vanlig: Bare skryt.

 

Akkurat som Tesla Semi med 600 miles rekkevidde som skal lanseres i 2019. Begge deler er Elonskryt/løgn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Den rimeligste modellen, som er den Tesla-sjef Elon Musk alltid snakket om før Model 3 kom i produksjon, er fortsatt å regne som en slags enhjørning."

 

Det er estnert av flere at Tesla vil tape penger på å selge Model X til 35000US.

Som vanlig: Bare skryt.

 

Akkurat som Tesla Semi med 600 miles rekkevidde som skal lanseres i 2019. Begge deler er Elonskryt/løgn.

De vill nok slite med å selge x til den prisen ja:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Den rimeligste modellen, som er den Tesla-sjef Elon Musk alltid snakket om før Model 3 kom i produksjon, er fortsatt å regne som en slags enhjørning."

 

Det er estnert av flere at Tesla vil tape penger på å selge Model X til 35000US.

Som vanlig: Bare skryt.

Av flere? Nei, Munro estimerte at Tesla ville ha marginer på 18% på 35K-utgaven av Model 3. Det sier seg selv at Tesla ikke kommer til å selge den med tap.

 

Du tenker kanskje på UBS' "analyse", som er fullstendig ubrukelig da UBS i motsetning til Munro ikke har ekspertise på slikt. UBS er eksperter på å flytte penger rundt. Munro, derimot, jobber nettopp med å ta fra hverandre biler.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor Tesla-haterne alltid må spre FUD og feilinformasjon. Hva er poenget?

 

Edit: Du blir kanskje forvirret. Det er flere som har vist at Model 3 SR vil være profitabel, både Munro og et tysk selskap:

 

https://electrek.co/2018/05/31/tesla-model-3-teardow-material-production-cost/

https://electrek.co/2018/07/16/tesla-model-3-teardown-profitability/

 

Oops. FUDden din feilet som vanlig. Er det ikke flaut å ta feil hele tiden?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du tenker kanskje på UBS' "analyse", som er fullstendig ubrukelig da UBS i motsetning til Munro ikke har ekspertise på slikt. UBS er eksperter på å flytte penger rundt. Munro, derimot, jobber nettopp med å ta fra hverandre biler.

UBS er de som betalte Munro til å gjøre analysen. Og så endte man opp med situasjonen at Munro sa at Tesla ville tjene penger på Model 3 til $35k, mens UBS sa det motsatte, basert på samme analyse... (UBS økte estimatet på kostnaden til batteripakken og litt annen triksing, slik at de skulle få den konklusjonen de ønsket.)

 

Ting tyder på at UBS også saksøkte Munro for å få de til å holde kjeft - de ville tydeligvis ikke at Munro skulle si at Model 3 til $35k ville være profitabel.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Standard Range er fortsatt på vei. Den kommer når produksjonen er høy nok.

Det samme sa de for ett år siden, SR kommer over nyttår sa de.

Vi vet jo alle hvordan det gikk.

Sannsynligvis kommer verken SR batteri eller standard interiør på flere år enda.

Og awd kun på toppmodell batteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Munro estimerte at Tesla ville ha marginer på 18% på 35K-utgaven av Model 3.

Rett etter at han kalte bilen for noe makkverk, og rett før han ble saksøkt, og ikke lengre kunne uttale seg om Tesla?

 

 

Du tenker kanskje på UBS' "analyse", som er fullstendig ubrukelig da UBS i motsetning til Munro ikke har ekspertise på slikt. UBS er eksperter på å flytte penger rundt. Munro, derimot, jobber nettopp med å ta fra hverandre biler.

 

Hmm, den ene "jobber med å ta fra hverandre biler", den andre er en av verdens største finansinstitusjoner?

 

UBS driver med økonomisk analyse og forskning, de gir ut rapporter om alt fra levekostnader i verdens land til tilstanden på markedet for TV-spill i Asia, eller med andre ord, de analyser alt mulig, også Tesla sine marginer, og det er dette de driver med, selv om de ikke tar fra hverandre biler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva får en når en betaler 100k for 'performance' bortsett fra att noen parametre blir endret i software? Er der annen kjoeling dempere etc?

Før var det ikke så store hardwareforskjeller, men nå er det inkludert litt ekstra greier:

 

- 20" hjul

- Oppgraderte bremser

- Karbonfiberspoiler

- Fjæringen er senket

- Aluminiumspedaler

- Førstesortering av drivenheter

 

Og så har man i tillegg SW-endringene der man får bedre akselerasjon, høyere topphastighet og banemodus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det samme sa de for ett år siden, SR kommer over nyttår sa de.

Vi vet jo alle hvordan det gikk.

Sannsynligvis kommer verken SR batteri eller standard interiør på flere år enda.

Og awd kun på toppmodell batteriet.

Sa de? Det de har sagt hele veien er at SR vil komme når produksjonstakten er høy nok.

 

Dine "sannsyligvis" er verdiløse og kun FUD og krisemaksimering all den tid du baserer deg på fantasier snarere enn hva selskapet faktisk har sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rett etter at han kalte bilen for noe makkverk, og rett før han ble saksøkt, og ikke lengre kunne uttale seg om Tesla?

Han kalte ikke bilen et makkverk, men han hadde noen punkter med kritikk i april (samtidig som han advarte andre bilprodusenter mot å ta for lett på konkurransen fra Tesla). Så kom en oppdatering i august der han konkluderte med gode marginer på Model 3.

 

Så mener du Munro har rett eller ikke?

 

I beste krisemaksimeringsstil så ignorerer du det positive fra Munro, og det som er selve diskusjonen her. Vi diskuterte marginer på bilene, men det overser du.

 

Hmm, den ene "jobber med å ta fra hverandre biler", den andre er en av verdens største finansinstitusjoner?

Hvilken kompetanse har en finansinstitusjon på bildeler?

 

UBS driver med økonomisk analyse og forskning, de gir ut rapporter om alt fra levekostnader i verdens land til tilstanden på markedet for TV-spill i Asia, eller med andre ord, de analyser alt mulig, også Tesla sine marginer, og det er dette de driver med, selv om de ikke tar fra hverandre biler.

Det hjelper ikke med "analyser" når man ikke har greie på det man påstår at man analyserer. Eller mener du at de har mer kompetanse på dette enn Munro og det tyske selskapet jeg nevnte?

Lenke til kommentar

Han kalte ikke bilen et makkverk, men han hadde noen punkter med kritikk ...

 

Så mener du Munro har rett eller ikke?

Aner ikke om han har rett, han er jo saksøkt og kan ikke lengre uttale seg om dette, men han har sikkert rett i videoen ovenfor ?

 

I beste krisemaksimeringsstil så ignorerer du det positive fra Munro, og det som er selve diskusjonen her. Vi diskuterte marginer på bilene, men det overser du.

Tenk om du hadde fått en tier for hver gang du skrev "krisemaksimering" eller "FUD", da hadde du tjent mer penger enn Tesla (ikke at det skal så mye til, de taper jo milliarder hvert år).

 

Hvilken kompetanse har en finansinstitusjon på bildeler?

 

Det hjelper ikke med "analyser" når man ikke har greie på det man påstår at man analyserer. Eller mener du at de har mer kompetanse på dette enn Munro og det tyske selskapet jeg nevnte?

Dersom man ikke forstår at investerings-banken UBS har mer kompetanse på finansielle analyser, det de er verdensledende på, enn fyren som plukker fra hverandre biler, så er det vel lite å diskutere?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Tenk om du hadde fått en tier for hver gang du skrev "krisemaksimering" eller "FUD", da hadde du tjent mer penger enn Tesla (ikke at det skal så mye til, de taper jo milliarder hvert år).

 

Hva mener du med at de taper milliarder hvert år? Meg bekjent har de ikke tapt en krone - derimot investerer de milliarder hvert år. De har nettopp bevist for folk som deg, som kontinuerlig kritiserer og skjønner nada av økonomi, nettopp hvor mye penger de tjener. Det er helt latterlig hvor mye faktisk. Så hvis du kanskje slutter å lese mellom linjer - og setter deg inn i firmaet, vil du ha noe konstruktivt å komme med?

 

Jeg skjønner ikke greia med folk som deg? Hvorfor kritisere, hvorfor være en "hater", en skeptiker? Hva tjener du på det? Prøv å være litt optimistisk? Tesla driver verden framover med ny innovasjon, teknologi, håp og fantasi! Tenk å få lov til å leve i den tiden vi lever i nå? Der vi kan se teknologi og utvikling skje rett foran øynene våres? Bli med inn i framtiden du også, i steden for å sitte på ræva og hate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med at de taper milliarder hvert år? Meg bekjent har de ikke tapt en krone - derimot investerer de milliarder hvert år. De har nettopp bevist for folk som deg, som kontinuerlig kritiserer og skjønner nada av økonomi, nettopp hvor mye penger de tjener. Det er helt latterlig hvor mye faktisk.

Dersom Tesla har tjent latterlig mye penger, kan du sette en sum, bare sånn omtrentlig?

Hvor mange milliarder har Tesla tjent siden oppstarten i 2003?

 

At det kreves store investeringer er det lite tvil om, men meg bekjent har Tesla blåst milliarder av dollar hentet inn fra sine investorer de siste ti årene, uten at man kan vise til de helt store inntektene foreløpig.

 

65alis.jpg

 

Jeg skjønner ikke greia med folk som deg? Hvorfor kritisere, hvorfor være en "hater", en skeptiker? Hva tjener du på det? Prøv å være litt optimistisk? 

 

Det er lov å være realistisk, til og med kritisk, eller mener du vi kommer lengre dersom alle synger kumbaya og tror på julenissen?

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De tjente over $300 millioner i Q3, altså $1,2 mrd annualisert.

 

Annualisert ... den var god, jeg lo så jeg lå å ristet på gulvet her  :lol:

 

I den virkelige verden, så tapte de omtrent $710 millioner i Q1, så det blir neppe noe $1.2mrd dette året, det må i så fall bli med et minustegn foran?

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom Tesla har tjent latterlig mye penger, kan du sette en sum, bare sånn omtrentlig?

Hvor mange milliarder har Tesla tjent siden oppstarten i 2003?

 

Nei, jeg kan ikke sette en sum sånn omtrentlig fordi det er så latterlig mye. De velger selv å gå i "minus" på papiret - men det betyr ikke at de går i minus. Det du driver å syter etter kalles positiv cash flow. Det er ikke der Tesla er nå i livsløpet sitt. Tesla er en disruptor som investerer penger i et tungt marked, men de taper ikke penger. For å si det på en annen måte - når du kjøper deg et hus, taper du de pengene? Det er stort og dyrt - du sitter kanskje med 3 mill i lån, men du har ikke tapt de. Det er en investering. Mest sannsynlig vil det huset være verdt mye mer når du bestemmer deg for å selge det. Tesla gjør det samme, bare at de er 100% sikre at de tingene de har, vil tjene inn alt de har lånt.

Tesla har så ufattelig høy margin på bilene sine at samtlige i bransjen bommet, over 20% per bil!

 

Når det er sagt - det er helt naturlig og nesten påkrevd at samtlige firmaer som startet opp går i minus. Spotify f eks, føler du de gjør det dårlig? Hva med Netflix? Amazon? USA som land? Ingen av de har noe lys framtid ut i fra "your take on the numbers". Du må sette deg inn i hvordan finansverden setter verdi på et firma. Free cash flow betyr ingenting i et utradisjonelt firma som Tesla.

 

Og ja - det at folk er optimistiske og tror på nissen gjorde at vi landet mennesker på månen, at vi har internett, at vi har mennesker i bane rundt jorda, at vi stadig finner nye teknologier. Trådløse verktøy som drillen hadde aldri vært til hvis det ikke var for at vi dro til verdensrommet. Brannalarmen du har i huset og lar deg sove godt,kommer også fra verdensrommet.Ved å tro på nissen får hele verden nye oppfinnelser ;)

Og btw - det er ikke fornuftig kritikk du kommer med. Kritikk burde være faktabasert - det du kommer med er synsing og utklipp som du prøver å forme til å bygge opp din mening. Desverre vet du ikke hva den statistikken du klipper ut representerer, og det er tydelig at du får høre. Educate yourself.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Annualisert ... den var god, jeg lo så jeg lå å ristet på gulvet her  :lol:

 

I den virkelige verden, så tapte de omtrent $710 millioner i Q1, så det blir neppe noe $1.2mrd dette året, det må i så fall bli med et minustegn foran?

Sa ikke at de ville gå med overskudd i år, første hele året med overskudd blir nok 2019. De vil nok fortsette å øke overskuddet ettersom produksjonen øker, så overskuddet i 2019 kan være f.eks $1,5 mrd. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...