Emancipate Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Den mangler felt for nettleie fastledd. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Men i fjor sa feieren at vi ikke kunne bruke ovnen noe mer, siden de steina inni er ødelagte. Snakket med Jøtul, og de har ikke lov til å selge deler til ovn som ikke er rentbrennende. Dette er en gammel Jøtul F3. Du kan kjøpe plater av ildfast stein hos Maxbo, Byggmakker, osv. De kommer i forskjellige tykkelser (25mm, 32mm, ++) og de kan relativt enkelt kappes til riktig størrelse med en vinkelsliper m/kappeskive. Eller de kan kanskje gjøre kappejobben for deg hos forhandler. Hvis man bare trenger vedovn for å takle de kaldeste dagene i året, så kan det være like greit å fikse opp en eldre vedovn, men der er nok "fundamentalistene" uenige med meg. Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Nå er ildfast stein mye rart, og de platene man har på mange byggvarebutikker er ikke for støvejernsovn. Det som trenges her er Borgpak45 eller Borgcrete50 som produseres og selges av Borgestad Fabrikker i Grenlansområdet. Tlf dit er 3554-2300, de kan helt sikkert oppgi en egnet forhandler, dem finnes det 40-50 av i Norge. Borgcrete er for selvstøp, Borgpak er plastisk stein som blri hard etter en solid og “hissig” fyringsrunde med god varme og frisk trekk et par timer. Å beregne om ved lønner seg er barneskoleregning uten kalkulator, så lenge man ved grunnregelen: Har veden 17-18 % fuktighet er brennverdien 5 kW pr KG ved * ovnens utnyttelsesgrad (typisk 75-85 %, for Jølul 3 presis 78 %). 2000 FASTE liter god ved (altså kun ved, ingen luft) slik som furu, bjørk, lønn veier ved 17-18 % fuktighet 1000 kg (eller 5000 kW*utnyttelsesgrad) . (FASTE liter = fratrukket luften mellom vedskinene). 2000 faste liter enda bedre ved som rogn, eik og ask veier 10 % mer og gir dermed 10 % flere kW, dårlig ved som gran og osp veier 10 % mindre og gir dermed 10 % færre kW. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 Jeg har litt lyst på ny ovn også, for jeg syntes ikke den varmer så bra... Det kan jo selvfølgelig ha noe med de steina å gjøre. Også ser ikke den Jøtulen så veldig bra ut syntes jeg heller, pluss at døra svinger feil vei. Sånn ser det ut inni. Det greiene i taket der skal jo ikke være sånn, og jeg vet ikke helt hvordan det egentlig skal være heller. Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Lysten kan ikke jeg påvirke, men jeg kan si at de steinene her er vesentlig forklaring på dårlig varme - her nyter nok kråkene mer av varmen enn du gjør. “Taket” ser derimot helt fint ut, bortsett fra kanskje litt sot å rengjøre (temmelig hardhent). Den soten har nok også med tilstanden på de ildfaste steinene å gjøre. Ovnen bærer i hele tatt preg av flittig bruk og frisk fyring - så frisk at det har gått klart mer utover steinene enn vanlig. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 Skal virkelig det taket bule nedover sånn? For mannen på butikken sa det var rart og ikke normalt. Kjøpte huset for ett år siden, og det var slik når jeg fikk det... Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Kjøpte ny ovn til 6/7k på obs i forrige uke. Koblet på gamle røret vell å merke så var gjort på under 20 min. Tror du skal gå ganske greit til for å få det opp i den prisen du nevnte tidligere i tråden. Lenke til kommentar
bjønneovn Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Skal virkelig det taket bule nedover sånn? For mannen på butikken sa det var rart og ikke normalt. Kjøpte huset for ett år siden, og det var slik når jeg fikk det... "Taket"/hvelvet skal ikke bule nedover. Det er ett tegn på att støpejernet nærmer seg utbrent og snart krakelerer. Ser ut som det er fornuftig å bytte hvelv og brennplater i denne ovnen. Tips: tøm aske ofte og børst vekk sot på veggene av og til, da vil ovnen fungere bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå