Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Burde jeg avbryte transaksjon? Redd for at foreldre skal finne ut

Anbefalte innlegg

Hei

Nå nettopp bestilte jeg en billig shisha penn fra Ebay, har aldri røyket før eller brukt annen form for rusmidler, helt clean. Er 16 og ble bare litt nysgjerrig.

Nå ble jeg plutselig redd for at foreldre skal finne pakken når den kommer i posten. Det er som oftest jeg som henter posten til vanlig uansett. 

Pappa røyker ofte, så han vil helt sikkert bli meget sint dersom han finner den. Mamma også.

Ble plutselig litt redd, skal jeg bare avbryte hele greia?

Anonymous poster hash: 5f316...3d1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen risiko er at vi som arbeider i tollvesenet sjekker alle pakkene som kommer til Norge. Spesielt pakkene som kommer fra visse land.

Når vi scanner pakkene og finner ut at den inneholder rusmidler. Da sjekker om dette er lovlig innført og avsender. Dersom avsender er mindreårig, blir foreldrene straks koblet sammen andre andre instanser. 

Det er en viss sannsynlighet at vi oppdager det ved scanning av pakkene, dette gjelder spesielt i disse tider hvor det kommer mange pakker (juletider, singelday, blackfriday, cibermonday).

Anonymous poster hash: 06959...0a7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dummeste stedet å kjøpe ecigg fra. Du ber om å inhalere plast og det som verre er. Du er 16, prat med foreldrene dine om ditt ønske om å prøve ecigg. Hvis du ikke har røyket før og bruker det til å slutte å røyke eller hjelpe deg med å holde deg vekk fra kreftpinnene så ser jeg ærlig talt ikke vitsen med at du har en engang. Det er kids som deg de voksne idiotene bruker som ammo når de skal argumentere for hvorfor vi må forby ecigg, og befolkningen er faktisk dumme nok til å demonisere eciggen mens de patter videre på sin rødmix 3. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dummeste stedet å kjøpe ecigg fra. Du ber om å inhalere plast og det som verre er. Du er 16, prat med foreldrene dine om ditt ønske om å prøve ecigg. Hvis du ikke har røyket før og bruker det til å slutte å røyke eller hjelpe deg med å holde deg vekk fra kreftpinnene så ser jeg ærlig talt ikke vitsen med at du har en engang. Det er kids som deg de voksne idiotene bruker som ammo når de skal argumentere for hvorfor vi må forby ecigg, og befolkningen er faktisk dumme nok til å demonisere eciggen mens de patter videre på sin rødmix 3.

Word.

Billige kinaprodusert e-cig skal ofte være av svært dårlig kvalitet og varmestyring er fullstendig random som fører til at du inhalerer giftstoffer som er verre enn tobakk.

I min mening er e-cig et produkt for røykeavvenning. Kjøp heller en billig gitar. Det er kulere og den bidrar kanskje til at du får et ligg eller to med tiden.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har røyket før og bruker det til å slutte å røyke eller hjelpe deg med å holde deg vekk fra kreftpinnene så ser jeg ærlig talt ikke vitsen med at du har en engang. 

Anekdotisk, men: Jeg gikk på en 1-7 skole, og så flyttet vi til en 1-9 skole for å ta de siste to årene av ungdomsskolen når vi var 14. På den første skolen var det kanskje 2 av 10 som røyket når vi gikk ut av 7., på den andre var det kanskje 8 av 10 som røyket, eller lot som. (På tidlig 70-tall dette.) Når vi kom på den andre skolen var det nesten ingen av oss som begynte, selv om "alle andre gjorde det". Da var vi alt 14-15, og da så vi ikke lenger vitsen...

Jeg aner ikke hva disse penn-greiene koster, men det høres ut som bortkastede penger om man har klart å holde seg unna så langt.

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

De er absolutt mye billigere og mindre farlig enn kreftpinnene er (minst 95% mindre skadelig enn sigaretter). Ecigg er nok det beste alternativet når det gjelder å slutte med røyken og å holde deg unna den, tyggisen gir deg nikotinsjokk konstant og pillene har gjort folk uten forhistorie så mentalt ustabile at de har tatt livet av seg (champix). Inhalatorene ler jeg av for virker som ett crappy alternativ for ecigg fra deres side (ikke prøvd enda). Det er dokumentert at eciggen gir deg en høyere sjangs for å lykkes, og hvis PG, VG og kanskje nikotin hvis du vil ha det og smak (det er noen aromaer som kan være skumle så bestill alltid fra kjente, sikre kilder, ikke ebay!) er alt som trengs for å gjøre kampen mot sigarettene enklere så go for it. Har du en røykende 15åring som ikke klarer å slutte hadde jeg absolutt vurdert ecigg. De vil få tak i røyk uansett hva vi gjør, så å stoppe dem fra å gjøre dette er ikke mulig hvis man ikke fratar dem alle muligheter de har for å ha noe å gjøre med noen andre, som å gå på skole, ha venner, osv. og det er bare ikke aktuelt. 

Norske leger gir jenter ved 15årsalderen p-piller helt gratis (staten sponser jenter under 18 eller noe sånt med 100 kr i mnd eller så i prevansjon, jeg fikk gratis p-piller i 2 år) uten viten fra foreldrene, dette er forebyggende arbeid som faktisk hjelper, jeg ser på ecigg på samme måte. Staten er også ikke heller firkantet på dette selv, ungdom som er under bv sin omsorg kan få de voksne til å kjøpe dem røyk for selve staten skjønner at du må utvise skjønn når det kommer til ungdom. Bedre at jeg fikk sigaretter fra dem som var kjøpt på kiwi enn å måtte gå til bakmenn og kjøpe fake sigaretter som inneholder gudene vet hva (veldig enkelt å finne og smaker ofte møkk).

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...