BuffyAnneSummers Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Han har visst tatt en elev på rumpa som han også kalte feit en gang, og han har krevd fysisk kontakt med en av jentene med trussel om å få en anmerkning hvis hun ikke lot han løfte på henne (de ville ikke bæres av han, han skulle demonstrere tyngdekraften i naturfag til dem så det var ikke i gym eller noe sånt hvor fysisk kontakt kanskje kreves). Snakker med en som sier at mattekarakterene led pga hun ikke hadde lyst til å måtte spørre han om hjelp (de hadde han i matte og naturfag). Hva kan og bør man gjøre? 3 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Hvilken klasse er det snakk om? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 (endret) Hvilken klasse er det snakk om? Fullstendig irrelevant. Meld fra om seksuell trakassering og/eller overgrep til rektor og politiet. Og for trakassering (mobbing). Endret 17. november 2018 av Dragen 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg V-by Skrevet 17. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 17. november 2018 Slik du forklarer dette, høres det ut som rykter. 15 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Høres ut som et menneske som kan gjøre fæle ting i fremtiden om han ikke får en klapp på handa straks. Meld fra til alle instanser. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Slik du forklarer dette, høres det ut som rykter. Slikt forekommer oftere enn man skulle tro. Mange lærere i som viser upassende oppførsel. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 To muligheter: Meld fra «internt» dvs. til kontaktlærer/rådgiver/rektor etc. Det kommer neppe til å hjelpe Eller Bruk kontakter og nettverk: noen har en far, tante, storesøster etc som jobber i lokalavisa eller kan få delt en facebookpost fra «forulempet 16-åring» med folk som «betyr noe». Når du har funnet de så be om møte med rektor å fortell at dette må fikses umiddelbart ellers sendes alt (inkl. Lydopptak av møte med rektor?) til «media». Da kan det kanskje skje noe som hjelper Anonymous poster hash: 9af05...3bc Lenke til kommentar
Visum Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 (endret) Fullstendig irrelevant. Meld fra om seksuell trakassering og/eller overgrep til rektor og politiet. Og for trakassering (mobbing). Selvfølgelig er dette relevant om eleven er en 1.klassing eller vg3. Endret 17. november 2018 av Permanent jobb 5 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Hvis det bare er rykter. så bør du vurdere å gå over rektor. Enten til skolebyråden eller politiet. Dette skyldes at hvis det ikke stemmer, eller ikke er nok bevis, så blir det fort ord mot ord, og du kan bli utstøtt på skolen. Samtidig har rektorer og konsulenter begrensede ferdigheter innen etterforskning og avhør. Vurder nøye hva du gjør. Tenk over konsekvenser for deg, elevene og til og med læreren som er beskyldt. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Selvfølgelig er dette relevant om eleven er en 1.klassing eller vg3. Nei, en lærer har ikke mulighet til å kreve kroppskontakt med en elev uansett hvilken klasse det er. Ei heller har en lærer lov til å klappe en elev på rumpa uansett hvilken klasse det er. Ei heller har læreren lov til å mobbe en elev uansett hvilken klasse det er. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Nei, en lærer har ikke mulighet til å kreve kroppskontakt med en elev uansett hvilken klasse det er. Ei heller har en lærer lov til å klappe en elev på rumpa uansett hvilken klasse det er. Ei heller har læreren lov til å mobbe en elev uansett hvilken klasse det er. Det er jeg enig i. Når eleven skal vurdere å anmelde for seksuell overgrep, så er alderen relevant. Det er forskjell på seksuell overgrep mot 6 åring og 18-åring. Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 18. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. november 2018 Høres ut som folk her stort sett tar til kanonene, men det han har gjort er jo ganske uskyldig. Upassende - men ikke noe å begynne å rope overgrep og pedo for. Det taper bare ulv-ulv roperne på. Jeg synes du bør drøfte det med FAU først og deretter ta et møte med FAU, rektor og læreren. Det handler om å gi klar beskjed om hva som er greit og ikke, samt at rektor kan ha et mer årvåkent øye for hvordan lærerrollen utøves. Rektor veileder og justerer oppførselen om nødvendig. 11 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Han har visst tatt en elev på rumpa som han også kalte feit en gang Hvis det stemmer, er det absolutt ikke greit! Men da må du ha mer konkret fakta enn "han har visst gjort [...] en gang" Det høres mest ut som løse rykter slik du beskriver det.og han har krevd fysisk kontakt med en av jentene med trussel om å få en anmerkning hvis hun ikke lot han løfte på henne (de ville ikke bæres av han, han skulle demonstrere tyngdekraften i naturfag til dem så det var ikke i gym eller noe sånt hvor fysisk kontakt kanskje kreves). Dette høres veldig spesielt ut. Helt sikker på at hendelsesforløpet var slik du beskriver?Snakker med en som sier at mattekarakterene led pga hun ikke hadde lyst til å måtte spørre han om hjelp (de hadde han i matte og naturfag). Dette kan vel ikke vedkommende klandres for. Det går også an å spørre andre om hjelp. Jeg prøver ikke å forsvare mannen. hvis påstandene er sanne så er det klart ulovlig og kritikkverdig. Men måten det fremstilles på virker mye basert på indisier og individuelle oppfatninger.For å kunne rapportere dette og evt. følge det opp må det kunne vises til konkrete hendelser. Hva ble gjort med hvem? Når og hvor skjedde dette? 4 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Jeg har direktekontakt med jenta som nektet å bli løftet på og ble truet med anmerkning hvis hun ikke lot han gjøre det. Det er samme jenta som sier at mattekarakterene led fordi hun ikke ville spørre han, er ikke helt sikker på hvordan skolen hennes er satt opp, det er ikke en vanlig grunnskole, så jeg tror ikke hun engang hadde noen andre hun kunne spørre, jeg fikk vite alt dette i går så jeg må snakke mer med henne om dette flere ganger. Går ikke nærmere inn på alder av obvious reasons. Hun er klar over at jeg har gått online for å finne henne svar, for jeg aner ærlig talt ikke helt hva jeg skal gjøre. Læreren ble flyttet til en annen klasse, så jentas oppfatning er at de fikk så masse klager fra forskjellige foreldre på han at de bare flyttet på han, det at de flyttet på han istedenfor å gjøre noe annet (hvis dette stemmer, er en grunn til hvorfor jeg spør om tips, har ikke lyst til å politianmelde uten å vite om det er det jeg burde gjøre, jeg tror på henne 100 prosent men vil vite at jeg ikke sender politiet på bare en smått creepy-aktig kar som må lære seg litt mer om grenser, som er ett problem i seg selv for å være ærlig) er veldig bekymrende. Endret 18. november 2018 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Politianmelde kan du nok bare drite i. Uansett om man mener dette er en sak eller ikke, høres dette VELDIG ut som en automatisk "henlagt på bevisets stilling". Støtter en del andre om at dette bærer mye ryktepreg og ensidig historiefortelling (sier ikke dermed at det er feil). Dette med feit er ikke bra, men om det er tolket i verste mening (F eks om lærer har sagt "dere som er litt store" og noen har oppfattet det som han sa jeg er feit kontra "du er feit" osv). Så må folk lære seg begrepene litt også. Om det én gang kalles noen feit er det moteordet krenkelse og ikke mobbing. Mobbing er gjentagende, over tid. Den løftebiten er aldersrelevant. Nå tolker jeg dette som at den du kjenner er hvertfall på eller over ungdoms- skolealder. Da er det noe annet. Er det snakk om første månedene i 8. er de fleste elever såpass barnslige at dette kunne vært litt forståelig. Er det over dette, så er det unormalt. Men når jeg leser din formulering krever intimkontakt, så tenker jeg mye mer i seksuelt overgrep-baner - og det er ikke dette i nærheten av. Igjen muligens en kroppslig krenkelse (både mtp fysiske og mentale intimsoner). Dette med tørr ikke spørre om hjelp må venninnen din ta på egen kappe.Dette er ansvarsfraskrivelse. Finnes helt sikkert leksehjelp i regi av røde kors i kommunen hennes, hun kunne spurt søsken til folk hun kjenner som er litt eldre etc. Sier noe om situasjonen slik hun oppfatter den, men overhodet ikke relevant utover å stadfeste at hun ikke liker denne læreren og synes han er creepy (for så vidt legitimt det), men alt som kommer etter det faktum, må hun ta tak i selv. Alt for mange elever tror de skal bli "lært til" ikke at de skal lære selv (samme som i idretten at de kommer for å bli trent, ikke å trene). Dårlig people person dette her, without a doubt. Jeg kan se tankegangen med hvorfor han vil løfte en jente (Rent fysisk). Veier som regel mindre osv. Måtte evt funnet en liten, sentutviklet gutt. Alternativet måtte vært å planlegge annen aktivitet eller at elevene gjorde det i par med folk de stolte på eller lignende. Upassende og lite gjennomtenkt imo. True med anmerkning er dårlig gjort også. Tatt på rumpen biten må nok granskes litt nærmere. Høres ut som engangstilfelle utfra slik du skriver det. Mye kontekst inni bildet her, men med bakgrunn i annen beskrivelse så tegner det gjerne et mønster, eller det kan være et uhell som tolkes i verste mening fordi man allerede har et bilde av fyren som creepy. Ville gått med konkrete forslag til rektor, fau og avdelingsleder (om det er f eks 9.klasselærer, så går man til avd. leder 9. trinn, fordi dette er nærmeste leder til den læreren da). Gi konkrete situasjoner, forslag til tiltak og hvordan det oppleves. Ikke minst kan man gå på læreren selv. Du kan også prøve å gå via kontaktlærer, men dette kan være en veldig kinkig sak for kontaktlæreren og sette vedkommende i skvis mellom profesjonell og kollega/venn-elev. Å komme med rykter som over fører ingenting godt med seg. Det er vanskelig å forholde seg til og lite håndfast. Læreren må kunne kjenne seg igjen i situasjonen for å evt kunne gjøre tiltak. Han må også få sjanse til det. Er han litt sær slik som jeg har inntrykk av, så må han kanskje ha mer hjelp til dette (kanskje sliter han og er mildt sosialt tilbakestående, lite evne til å sette seg inn i andres perspektiv osv). Endret 18. november 2018 av Neonex 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Han er en eller annen form for tilbakestående, han tror ikke på evolusjon. Thats right, naturfaglærer som ikke tror på evolusjon.Kommer til å komme tilbake hit når jeg har fått snakket mer med henne om saken. Takk for innspill! 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Fullstendig irrelevant. Meld fra om seksuell trakassering og/eller overgrep til rektor og politiet. Og for trakassering (mobbing). Det var et spørsmål for å kunne tenke ut bedre hvem man kan kontakte, ikke et spørsmål som om det går bedre i forskjellige aldere. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Høres ut som det like gjerne kan være falske rykter. Jeg blir alltid skeptisk når jeg hører om slike saker. Man bør ikke alltid tro på det første man hører. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Politianmelde kan du nok bare drite i. Uansett om man mener dette er en sak eller ikke, høres dette VELDIG ut som en automatisk "henlagt på bevisets stilling". Hva baserer du det på? Har du innsikt i politiets prioriteringer i slike saker? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Det beste er å ta det med rektor. Hvis rektor ikke gjør noe og dere fortsatt vil gå videre med det er det politiet dere bør ta kontakt med. Å spre "rykter" på facebook o.l som noen her foreslår blir for useriøst. Endret 18. november 2018 av Reg2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå