Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 1 oppgave - Arbeid

Anbefalte innlegg

Hei jeg kunne ha trengt hjelp med oppgaven som lyder slik

Med en loddrett kraft på 160N bærer du en kasse brus 50m bortover skoleplassen. Hvor stort arbeid utfører du på kassen?

Det har vært en helt lik tråd som denne som har fått et svar på, men jeg skjønte ikke det helt. Setter pris en god forklaring :). (fasiten skal bli 0)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sikkert lært at arbeid = kraft * forflytning, og at kraften (eller i hvert fall en komponent av kraften; da er det kun den komponenten som skal med i utregningen) må virke i samme retning som forflytningen. Her virker kraften normalt på forflytningen og arbeidet blir dermed 0.

Det jeg skrev ovenfor er riktig, og er den måten sammenhengen mellom kraft og arbeid vanligvis presenteres i fysikkundervisningen. Det som ofte går tapt er innsikten at arbeid dreier seg om energioverføring. Hvis en kraft skal gjøre et arbeid må denne kraften tilføre eller fjerne energi fra objektet den virker på. I oppgaven din blir ikke den potensielle energien til kassen endret siden du verken går oppover eller nedover med den. Kassen blir heller ikke tilført kinetisk energi, men der er argumentet et hakk mer komplisert.

Hvis oppgaveteksten tolkes bokstavelig kan ikke farten endres underveis. Du må altså anta at du allerede går med kassen når de 50 meterne begynner og du fortsetter å gå etterpå. Grunnen til dette er at det står at kraften er loddrett, og en loddrett kraft kan aldri forårsake horisontal akselerasjon.

Hvis vi tolker oppgaveteksten litt mer liberalt og antar at du står i ro før du starter og stopper opp når du kommer frem kan ikke kraften være helt loddrett. Da gjør du et positivt arbeid på kassen til å begynne med slik at du tilfører den kinetisk energi. Men når du er fremme gjør du et like stort negativ arbeid som tar bort den kinetiske energien igjen. Nettoresultatet er igjen null arbeid.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...