Gå til innhold

Sjøforsvarssjefen om havariet: – Vet fortsatt ikke hva som skjedde

Anbefalte innlegg

Tipper han ikke ønsker bli informert på dette tidspunktet. Det er mye enklere stå i media på denne måten han gjør uten å vite fakta, da slipper han finne på ting å si for så å bli arrestert på feil i ettertid. Det betyr ikke at han ikke har gjort seg opp noen tanker om hva som har skjedd.

En nærliggende tanke, ja.

Det blir nok mye tåkeprat fremover, og når den verste mediastormen har lagt seg blir nok hovedoppgaven å finne ut hvordan en skal unngå at en bestemt person sittende med "svarteper".

Det er mye teater, men forhåpentligvis klarer politi og sjøfartsmyndigheter å få frem et troverdig bilde.

Nokså typisk at ingen egentlig sitter med ansvaret i offentlig virksomheter når alvorlige hendelser inntreffer, og slik er det nok i forsvaret også.

Skal vi bli bedre må en eller annen stilles til ansvar, og det er ikke urimelig at den ansvarlige mister jobben når det er snakk om verdier til mange milliarder.

For alt vi vet kan det godt hende at den ansvarlige vurderte seilingen i Hjeltefjorden som plankekjøring, og derfor satt i messa og tok seg en kopp kaffe.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å den rustflekken?

Hehe, ja. Det var mere tydelig på et annet bilde jeg har sett at noe har vært borti bulben, men dette kan selvfølgelig være gamle skader. Jeg er ikke så veldig opptatt av akkurat dette selv, men jeg mener å ha hørt at HI også hadde skader under vannlinjen. Dette får vi sikkert svar på om forsvaret etter hvert greier å berge vraket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja akkurat,de visste ikke at de var på kollisjonskurs før kaptein på Sola sa drei mot styrbord og da var de bare 1 minutt igjen før kollisjonen og pga at de på broen trodde de var nærme blokkene så oppsto desorientering om hvor de egentlig var,og de fikk panikk på en måte,og evnen til å handle rasjonelt ble overstyrt av handlingslammelsen. Det er klart at hvis de plutselig forsto at de kom til å gå på grunn på blokkene så frøs blodet i årene på mannskspet på broen på Helge Ingstad og handlingslammelsen var en faktum. Handlingslammelse er slikt som som kan opptre i krig og strid f.eks. Det ble sagt at lederen for styrkene i Dunkirk under 2 verdenskrig, som vanligvis var en handlingens mann,ble helt lammet og ble seende ut som isskulptur når han ble fortalt at de var i ferd med å bli omringet og klarte ikke å prate eller gjøre noe som helst. Så handlingslammelse for ett menneske er ingen spøk. Navnet handlingslammelse er ikke noe som noen bare har funnet opp på gøy.

Igjen er dette ikke noe jeg har noe informasjon om, men det et min teori.

Har bare hørt opptaket en gang men det gikk da betraktelig lengre tid enn ett minutt fra de anropt og advart første gang?!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...