MrKushner Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Hei. Helt ny her inne, men ønsker å dele noen tanker omkring et nytt politisk parti. Tanker som ble aktualisert da nyheten om at Folkeaksjonen NEI til mer bompenger sitt nye parti nylig i en meningsmåling fikk en oppslutning på 3,1 prosent i Rogaland. Norge er generelt et svært velstående land, men at slike saker som bompengesaken nesten har fått 70.000 følgere på Facebook sier at det likevel finnes muligheter. Spesielt for folk som har fått nok av elitistiske politiske overkjøringer. Slik som bompengesaken. Det er jo en ikke-sak for politkere som får dekket sine bom utgifter av oss skattebetalere, eller velstående Tesla eiere som ikke betaler bomavgifter å synes at klaginga fra "oss vanlige folk" bare er tull. For klimaet går alltid først, ikke sant? Eller at Tesla eiere og politikere får mindre kø på veg til og fra jobb. "Folk flest" kommer i andre rekke. Kanskje det finnes åpning for et proaktive parti, et parti som ikke bare lover men som handler. Noe så nytt som et handlekraftig parti. Norge er et land av snille folk, med god tålmodighet. ALT for god tålmodighet. Det er kanskje på tide med et parti som faktisk gjør noe aktivt. Et fremtidsrettet, effektivt og moderne parti som jobber for velgerne sine på en aktiv måte. Man kommer sjeldent noe sted i livet ved å sitte på sofaen eller sitte i møter og utvalg som strekker seg over år og dag. Jeg foreslår "Norges Fremtid" hvor man har elektroniske direktevalg av ledere og styremedlemmer, og hvor man har elektroniske valg på store politiske saker slik som eksempelvis bompengesaken. Hvis et stort flertall av medlemmene stemmer mot bompenger, eller forhøyet sukkeravgift, vel så tar man det til etterretning og fjerner disse. Bokstavlig talt. Da ser folket at partiet står 100% bak medlemmene, og viser et sterkt og handlekraftig parti. Eller så kan man sette ned et utvalg som bruker 12 måneder på det samme. Og så sette ned et utvalg som bruker 12 måneder på å evaluere resultatene fra det første utvalget. Finnes et slikt parti per idag? Endret 16. november 2018 av MrKushner Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Piratpartiet har et slags pseudo-direkte demokrati der de har interne valg på hvilke standpunkter de skal ha utenfor sine interessesaker. Ikke helt det du spør etter, men det nærmeste jeg kommer på. e-valg åpner opp pandoras boks for misbruk, så om man ønsker seg et slikt system så må du først løse sikkerhetsproblemene. 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Høres spennende ut. Et slikt parti kan lett få min stemme. Jeg tror det kan være en vinnersak å fronte direktedemokrati, -stemmegivning over nett. Endret 16. november 2018 av Vaniman 1 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Kan ikke være så jævla vanskelig å lage en spørreplattform som bruker bankid for innlogging? Jeg føler pengene mine er ganske trygge, så da hadde vel svarene på spørsmålene også vært ganske trygge. Bankid + blockchain. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Kan ikke være så jævla vanskelig å lage en spørreplattform som bruker bankid for innlogging? Jeg føler pengene mine er ganske trygge, så da hadde vel svarene på spørsmålene også vært ganske trygge. Bankid + blockchain. Jo. Det finnes doktorgradavhandlinger som er mindre entydig enn dette innlegget. God sikkerhet er vanskelig, og demokratiske valg er et hett mål. 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Jo. Det finnes doktorgradavhandlinger som er mindre entydig enn dette innlegget. God sikkerhet er vanskelig, og demokratiske valg er et hett mål. Redd for at flertallet skal bestemme? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Redd for at flertallet skal bestemme? Hæ? Jeg er opptatt av sikkerhet, og har lest mye forskning om blant annet e-valg. Du burde lære deg å sette pris på når man nyanserer debatten med kompetanse, istedet for å bygge luftslott. 5 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Piratpartiet har et slags pseudo-direkte demokrati der de har interne valg på hvilke standpunkter de skal ha utenfor sine interessesaker. Ikke helt det du spør etter, men det nærmeste jeg kommer på. e-valg åpner opp pandoras boks for misbruk, så om man ønsker seg et slikt system så må du først løse sikkerhetsproblemene. Slike systemer kan gjøres veldig sikre ved og ha flere steg ved innlogging. Ta feks bank inlogging, der har man 2 steg. Brikka og ditt personlig passord. Øker man dette til 3, 4. Så blir det desto vanskeligere og "hacke" eller få sanket all info du trenger til og "ta den personens stemme" Sveits er allerede langt på vei https://www.swissinfo.ch/eng/politics/direct-democracy-online_e-voting-to-be-introduced-permanently/44219770 Piratpartiet har endel gode agenda på sin liste. Men "pirat" er da et negativt ladet ord hos mange så er ikke sikker på at det er det beste valg av navn Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Slike systemer kan gjøres veldig sikre ved og ha flere steg ved innlogging. Ta feks bank inlogging, der har man 2 steg. Brikka og ditt personlig passord. Øker man dette til 3, 4. Så blir det desto vanskeligere og "hacke" eller få sanket all info du trenger til og "ta den personens stemme" Nytter ikke når man kan bli utsatt for MITM-angrep, eller at hele valget blitt lamslått av DDoS, noe som kan brukes til å forskyve valget om det f.eks. er en pågående skandale. Det finnes nok av eksempler på e-valg med to-faktor autentisering som har blitt misbrukt. 2FA hjelper mot dårlige passord, men ikke mot et målrettet angrep. https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_voting#Documented_problems_with_electronic_voting https://spectrum.ieee.org/tech-talk/telecom/security/the-security-challenges-of-online-voting-have-not-gone-away 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Nytter ikke når man kan bli utsatt for MITM-angrep, eller at hele valget blitt lamslått av DDoS, noe som kan brukes til å forskyve valget om det f.eks. er en pågående skandale. Det finnes nok av eksempler på e-valg med to-faktor autentisering som har blitt misbrukt. 2FA hjelper mot dårlige passord, men ikke mot et målrettet angrep. https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_voting#Documented_problems_with_electronic_voting https://spectrum.ieee.org/tech-talk/telecom/security/the-security-challenges-of-online-voting-have-not-gone-away Kunne vi ikke stjelt forsvarets gamle intranett og brukt det som et norsk intranett? Gjør det jo noe vanskeligere og infiltrere. Må de sitte i Norge og leke og ikke sitte trygt i Nord Korea Det er sikkert ikke uptodate og har sikkert noen kostnader ved seg. Men dem kostnaden er kjapt tatt igjen ved at vi vil trenger endel mindre byråkrati MITM < Kryptering Endret 16. november 2018 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
MKap Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Klima har vel aldri blitt fronta som eit argument for bomringen på Nord-Jæren. Hensikta med bompengeinnkrevinga er i fyrste omgang å finansiera utbygging av infrastruktur til å løysa trafikkinfarktet i byen, i andre omgang til å få fleire til å velja andre transportmiddel enn bil (som antakeleg òg vil letta trafikkproblema). Politikarane får ikkje dekka bompengar utover det «vanlege folk» får refundert av arbeidsgjevar om ein køyrer i jobben. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 Tenkte på noe annet og, la oss si en kryptovalutta er virkelig desentralisert. Kunne man også brukt blokkkjede til og bruke millioner av data maskiner på og verifisere hver stemme. Tror ikke en slik desentralisert valuta finnes i dag. Men er en fin måte og hindre angrep på. Siden angriperen må besitte 51% av datakraften på nettverket. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. november 2018 Rapporter Del Skrevet 16. november 2018 3 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. november 2018 Rapporter Del Skrevet 17. november 2018 Finnes et slikt parti per idag? Ja, Frp er både mot bompenger og for mere folkeavstemminger... men blir nedstemt. Som et kompromiss har Frp klart å øke statens andel i veiprosjekter. Et resultat av dette er at lokale politikere, gjerne fra Ap og SP, ønsker starte flere veiprosjekter, men med hele deres lokale andel dekket av bompenger. Frps forslag om å bygge uten bompenger blir nedstemt og Frp har ha valget mellom å stemme for et nødvendig veiprosjekt med bompenger eller å stemme mot veiprosjektet. Hva mener Frp burde gjort forskjellig når de ikke har flertall? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2018 Rapporter Del Skrevet 17. november 2018 (endret) I Sandnes og Stavanger blir vi nå kvelt av bompenger. Det finnes knapt noen meningsfylt destinasjon uten at det er minst tre bommer på veien. Jeg kan ikke engang kjøre til nærmeste togstasjon for å ta toget til jobb, uten å passere en bom. Disse bommene skal ikke finansiere et nødvendig veiprosjekt. De skal finansiere en bussvei og en sykkelsti. Vi ser jo hvor idiotisk bussveien på Mariero er. En bil som vil besøke en forretning på den andre siden må kjøre flere hundre meter forbi, og snu i rundkjøringen før den kjører tilbake. Når det kommer en buss, tennes et rødt trafikklys for øvrig trafikk i rundkjøringen. Biler som skal rett frem hadde ikke trengt å stoppe. Bussveien går rett gjennom rundkjøringen som bokstaven Ø. Det andre prosjektet, en sykkelsti med motorveistandard, er like ille. Uansett hvor bra standarden er, er distansen for lang for pendling. Om en slik sykkelmotorvei absolutt må bygges, bør den avlaste E39 som et bomfritt alternativ til den eksisterende bilveien. Ikke kaste bort så mange ressurser på noen få syklister i et land med så surt vær, spredt befolkning og store avstander. Vi har biler. Det er en god grunn til at vi bruker dem. FrP hadde ikke trengt å stemme "ja" til bompenger for å gjennomføre en nødvendig veibygging. Sykkelmotorveien og bussveien er ikke nødvendige, og vi klarer oss godt uten. Det som gjør at jeg ikke kan reise kollektivt til og fra jobb er arbeidstidene mine. Jeg er så i utakt med resten at det ikke går buss og tog da. En satsing på døgnkontinuerlig kollektivtransport hadde løst problemet for min del. Bussen kan kjøre på den vanlige veien, og trenger ikke en egen vei til flere milliarder. Endret 17. november 2018 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 17. november 2018 Rapporter Del Skrevet 17. november 2018 Ja, Frp er både mot bompenger og for mere folkeavstemminger... men blir nedstemt. Som et kompromiss har Frp klart å øke statens andel i veiprosjekter. Et resultat av dette er at lokale politikere, gjerne fra Ap og SP, ønsker starte flere veiprosjekter, men med hele deres lokale andel dekket av bompenger. Frps forslag om å bygge uten bompenger blir nedstemt og Frp har ha valget mellom å stemme for et nødvendig veiprosjekt med bompenger eller å stemme mot veiprosjektet. Hva mener Frp burde gjort forskjellig når de ikke har flertall? Frp kunne vist det ved og ikke stemme for det på Stortinget. Det er viktigere for Frp å kjøre svarte biler en å stoppe bompenger. Ellers er jeg helt for ett nei til bompenger parti. 3 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 17. november 2018 Rapporter Del Skrevet 17. november 2018 Ingen bompenger er "enkelt". Men hvordan skal vei problemet løses? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2018 Rapporter Del Skrevet 17. november 2018 Det finnes mange måter å skattlegge befolkningen. Moms, bensinavgift, inntektsskatt, eiendomsskatt.......... De fleste metodene er mer rettferdige enn å skattlegge arbeidere og barnefamilier etter hvor mange ganger de kjører inn og ut av bomringen. 2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. november 2018 Rapporter Del Skrevet 17. november 2018 Frp kunne vist det ved og ikke stemme for det på Stortinget. Det er viktigere for Frp å kjøre svarte biler en å stoppe bompenger. Ellers er jeg helt for ett nei til bompenger parti. De ble som sagt nedstemt for å bygge uten bompenger og klarte så å få økt statens andel for veiprosjektene. Det var da igjen 2 opsjoner: a) stemme for veiprosjekter som lokale politikere ønsker, men med bompenger selv om andelen var redusert. b) stemme mot alle veiprosjekter. Du mener de burde valgt b? Om noen kun skal være protestparti med sympolsk stemmeavgivning så kan de like gjerne stå utenfor Stortinget og bue. De vil få til like lite som om de ble valgt inn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2018 Rapporter Del Skrevet 17. november 2018 (endret) B hadde vært bedre i Stavanger og Sandnes. Da hadde jeg fortsatt kunnet kjøre til togstasjonen for å ta toget til jobb, uten å være omringet av bommer for hvert minste lille ærend. At tidligere nevnte hvite elefanter, (sykkelmotorveien som ingen trenger, og bussveien) da ikke hadde blitt bygget, er bare positivt. Bussveien er bare i veien for normal trafikk, og ingen sykler så lang distanse hver dag til og fra jobb. Om noen veiprosjekter hadde måttet vente på en regjering som spanderte mer på samferdsel, er greit for meg. Dagens regjering suger til seg alle skattepengene, men gir bare Forsvaret tilbake. Vei, skole, helse, gamlehjem osv. er nå kommunale oppgaver, og kommunen får ingen penger fra Staten. Jeg hadde vært fornøyd med å kjøre bilen min til jobb GRATIS på den gamle motorveien. Jeg trenger ikke de nye prosjektene som bompengene går til. Endret 17. november 2018 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå