Gå til innhold

[Løst] Vikeplikt fra parkeringsplass inne på et skoleområde

sweggis

Anbefalte innlegg

Den røde store flekken lengst til venstre symboliserer hvor bil A sto parkert

Den rød streken symboliserer der bil A kjørte

Den svarte flekken med rød prikk er et innkjøring forbudt skilt som man kan kjøre forbi på veien ut som jeg gjorde, men ikke inn

Den blå streken er bil B 

Stjernen symboliserer der smellen skjedde

Hei, det skjedde en liten smell innenfor et skoleområde igår. Jeg sto parkert der den store røde prikken er og skulle kjøre fra skoleområdet, i det jeg kjører og holder på å passere parkeringsplassen ved bil B kjører bil B ut uten og se seg for eller blinke, og kjører rett inn i høyre bakhjul på min bil.

Spørsmålet er, hvem hadde vikeplikt, og hvem har skylden i ulykken?

takk for alle svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har den som kjører ut fra en parkeringsplass alltid vikeplikt, men i dette tilfellet kunne man kanskje tenke seg at hele området er definert som parkeringsområde og at høyreregelen gjelder.

Jeg ville iallefall stått på mitt om at du kjørte på en vei og at den som kjører ut ifra parkeringsplass har vikeplikt hvis jeg var deg. ref $7.4."Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant." som i utgangspunktet ikek skille på hvor "annen trafikant" befinner seg.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har den som kjører ut fra en parkeringsplass alltid vikeplikt, men i dette tilfellet kunne man kanskje tenke seg at hele området er definert som parkeringsområde og at høyreregelen gjelder.

Jeg ville iallefall stått på mitt om at du kjørte på en vei og at den som kjører ut ifra parkeringsplass har vikeplikt hvis jeg var deg. ref $7.4."Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant." som i utgangspunktet ikek skille på hvor "annen trafikant" befinner seg.

I tilleg så ikke bil b seg for, noe personen har innrømt selv.

Lenke til kommentar

På bildet du viser ser det veldig ut som en vei og ikke en veldig tynn og lang parkeringsplass. Hva sier kartet på stedet? Er den merket som vei eller er hele området merket som parkeringsplass?

Det er jo litt mer enn en veistump til og med, nærmere 100m lang?

Lenke til kommentar

På bildet du viser ser det veldig ut som en vei og ikke en veldig tynn og lang parkeringsplass. Hva sier kartet på stedet? Er den merket som vei eller er hele området merket som parkeringsplass?

Det er jo litt mer enn en veistump til og med, nærmere 100m lang?

der hun kjørte ut fra parkeringsplassen er inn på en vei som du ser på bildet

post-507484-0-89553500-1542363845_thumb.png

Endret av sweggis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...