Silje92 Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Hei, Da jeg begynte i jobben fikk jeg selvfølgelig kontrakt, der sto det 14 dager oppsigelsestid. Prøveperioden var 6 måneder. Etter 6 måneder hadde jeg et møte med sjefen min, han sa jeg selvfølgelig ble fast ansatt og nå var det 3 måneder oppsigelse. Men... Jeg fikk ingen ny kontrakt på dette. Det har gått flere måneder siden dette og i dag spurte jeg(siden jeg titter litt på en annen jobb) om jeg hadde fått ny kontrakt men hadde glemt det, eller om han hadde glemt å gi det til meg? Han sa han ikke trengte å gi meg det, han hadde registrert i systemet at jeg var "fast ansatt". Da jeg sa jeg gjerne ønsket dette, da jeg arkiverer alt slikt hjemme i en perm, mente han vi ikke trengte dette og "prøveperiode-kontrakten" min var god nok. I "prøveperiode-kontrakten" min står det 14 måneder oppsigelse, men etter dette, hvis ikke annet er avtalt er det 1 måned oppsigelse ref. § 15-3. Oppsigelsesfrister. - Har jobbet der i ca 10 måneder - Kun muntlig avtale om 3 måneder oppsigelsestid - Tror ikke vi har noen tariffavtale(?) Noen med erfaring på området? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Aldri hørt om en "prøve kontrakt" før. Men, du sier jo selv at dere er bundet av en muntlig avtale. Da har dere det. Lenke til kommentar
Silje92 Skrevet 16. november 2018 Forfatter Del Skrevet 16. november 2018 Aldri hørt om en "prøve kontrakt" før. Men, du sier jo selv at dere er bundet av en muntlig avtale. Da har dere det. http://arbeidsmiljoloven.com/article/15-3-oppsigelsesfrister/ § 15-3. Oppsigelsesfrister Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Har aldri opplevd å få ny kontrakt etter prøveperioden. Normalt får man jo bare kontrakten for fast ansettelse, som fastslår lengden på prøveperioden og oppsigelsestiden, og at etter prøveperioden blir oppsigelsestiden x mnd (normalt 3 for min del) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 http://arbeidsmiljoloven.com/article/15-3-oppsigelsesfrister/ § 15-3. Oppsigelsesfrister Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Muntlig avtaler er somregel noe en må forholde seg til uansett. Om det er unntak her skal jeg ikke begi meg utpå, det kommer nok noen jurister på banen snart. Men, personlig hadde jeg forholdt meg til en muntlig avtale uansett. Ut av respekt for meg selv og fremtiden min. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Det er litt spesielt å operere med tre månader oppsigelsestid etter prøvetida, men likevel berre vise til arbeidsmiljølova sine bestemmelsar. Uansett, så er det tre månaders oppsigelsestid som er avtalen. Sjølv om den berre er muntleg så bør det være uproblematisk å sannsynleggjere at du har ein slik avtale, rett og slett ved å vise til arbeidsavtalane til kollegaene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå