torest Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Før sommeren skal dette bli verdens største hybride passasjerskip Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 (endret) "Vi utnytter både kjølevann og eksosvarm til oppvarming. Dermed sparer vi drivstoff .." Når dette sparer drivstoff, hvorfor er ikke dette gjort tidligere på andre båter? ".....bidrar batterivekten til stabilitet og ny og renere skroglinje. Det betyr innsparinger på drivstoffbruk som mer enn kompenserer for ekstravekten." Om man ikke bruker batteri som vekt (-fordeling) kan man vel bruke annet, så lenge/hvis det sparer drivstoff? Dette virker som et konstruert argument. Endret 16. november 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Esod Mef Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Interessant at dei skal utnytte meir av varmen. Kunne godt ha fått litt meir info korleis dei løyser dette. Varmtvatn, eller er dei så innovative at dei nytter produkt med faseendring? Trudde ikkje Sunamp hadde kome så langt med utviklinga. https://www.sunamp.com/ Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Interessant at dei skal utnytte meir av varmen. Kunne godt ha fått litt meir info korleis dei løyser dette. Varmtvatn, eller er dei så innovative at dei nytter produkt med faseendring? Trudde ikkje Sunamp hadde kome så langt med utviklinga. https://www.sunamp.com/ Slikt jeg forstår teksten er det snakk om et varmelager (stor termos) til å lagre eksosvarmen mens skipet seiler på fossilt drivstoff og så bruke den til oppvarming/tappevann mens skipet seiler på batteri. Slikt slipper man å bruke høyverdig elektrisk energi og batterikapasitet til oppvarming og dermed får man større elektrisk rekkevidde. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Interessant at dei skal utnytte meir av varmen. Kunne godt ha fått litt meir info korleis dei løyser dette. Varmtvatn, eller er dei så innovative at dei nytter produkt med faseendring? Trudde ikkje Sunamp hadde kome så langt med utviklinga. https://www.sunamp.com/ Slikt jeg forstår teksten er det snakk om et varmelager (stor termos) til å lagre eksosvarmen mens skipet seiler på fossilt drivstoff og så bruke den til oppvarming/tappevann mens skipet seiler på batteri. Slikt slipper man å bruke høyverdig elektrisk energi og batterikapasitet til oppvarming og dermed får man større elektrisk rekkevidde. Jeg forstår det på samme måte. Vanlige båter for konstant overskuddsvarme fra fossilmotor, mens man her har ett varmelager man bruker når man går på batteri og ikke produserer termisk energi. Håper ColorLine finner en løsning sammen med svenskene. Om jeg var ordføreren i Strømstad ville jeg vært flau om et hybrid-skip lå til kai midt i byen med dieselmotorene påslått. Her må det være mulig å finne en løsning. -Så får Strømstad solgt strøm, og ColorLine sparer drivstoff. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå