Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

6mnd gammel tatovering klør og svir enda, hvorfor og hva kan jeg gjøre?

Ursidae

Anbefalte innlegg

fikk meg en tatovering i danmark for et halvt år siden... den har enda ikke sluttet å klø og svi slik den gjorde i begynnelsen... de som har tatt tatovering før vet hvor mye de klør de første 2 ukene, i dags dato klør det sikkert 10% av det den gjorde som ny... er ingen hevelse eller rødhet.

studioet var profft og tatovøren var veldig iherdig i rengjøring av utstyr og hud. 

det begynner rett og slett å bli irriterende å ha denne kløen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper overfølsomhet/allergi mot blekket.
Nå er det store spørsmålet om dette er forbigående, eller om det forverres.

Når kroppen får inn fremmedlegemer i huden, vil den i de aller fleste tilfeller forsøke å kvitte seg med det. Når det ikke går, lager kroppen en betennelse for å fremskynde en tilhelingsprosess, eller "innkapsling" av problemet for at det ikke skal spre seg.

Dette vil i de fleste tilfeller roe seg ned, noen ganger i korte periode, for å så blusse opp igjen.

Du får gi det noen år. Smøre huden med hydrokortison, f.eks denne: https://www.apotek1.no/produkter/hydrokortison-1-salve-20g-113076p

I verste fall, fjerne tatoveringen.

Lenke til kommentar

Jeg svir ikke lenger, og den er ikke rød eller noe hevelse, men klør fortsatt spesielt på tattoveringene som jeg tok i 2016. Jeg klør mer der enn resten av ryggen. Kanskje huden er mer utsatt også for tørrhet der hvor man har tattovert? Det er det jeg tror. Prøv å smøre deg med fuktighetskrem, det er det som roer min kløe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...