Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FIBER: Trekke flere fiberkabler i samme rør til ekstra leilighet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Utleier har trekt fiber kabel til egen bolig. Utleie enhet er det ikke lagt fiber. Bare kobber. Snakket med nextgentel. De kunne ikke gi meg noe svar så spør her.

Er det mulig å få blåst inn en fiber kabel til inn inn i samme trekkerør?

Jeg tror røret er 12mm men, mellom 1cm og 1.5cm tykt. Kabel er 1/3 til 1/4 av rør diameteren. Se bildet.

Noen som har gjort dette til huset sitt eller trekker fiber til daglig som kan svare på dette?

post-210376-4147931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen ekspert på dette, men når vi nå skulle få fiber fra Telenor, og allerede hadde fiber fra Bergen Fiber (Altibox), så sa Telenor at det kunne de gjøre. Dessverre sa Bergen Fiber tvert nei til å slippe til konkurrenter i deres bokser og rør, så da må det legges nye allikevel. 

 

Snakk med utleier om det er greit for ham. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen ekspert på dette, men når vi nå skulle få fiber fra Telenor, og allerede hadde fiber fra Bergen Fiber (Altibox), så sa Telenor at det kunne de gjøre. Dessverre sa Bergen Fiber tvert nei til å slippe til konkurrenter i deres bokser og rør, så da må det legges nye allikevel. 

 

Snakk med utleier om det er greit for ham. 

 

Geir :)

Takk for svar! 

 

Lenke til kommentar

Flere problemer enn en skulle tru.

Telenor er eier av nettet i området. Prøvde å få igjennom spørsmål om da det gikk og abonnere på samme fiber kabel ellerevetuelt blåse inn. For at jeg kunne få stilt disse spørsmålene måtte det bestilles. Fikk aldri svar på dette fordi jeg hadde ikke egen adresse. Greit nok det, men jeg ba de spesifisere at de måtte notere at jeg lurte bare på om det var en fjerneste "mulighet" for å heletatt kunne få noe til. Dette ringte jeg inn 2 ganger. Fikk da altså samme svar. Den andre gangen når jeg ringte inn og fikk beskjed først da at begge sakene mine(fiber og en kobber sak) var anulert. Og på tekstmelding senere i uka etter jeg ringte dem.

" Hei,gjelder bestilling av fiber.Det er en aktiv Fiber i adressen som må flyttes/sies opp før vi kan levere bredbånd til deg.Kontakt 91509000 ved spm Mvh Telenor"

 

Dreit i hele kaka. Måtte da fått huseier til å skrive søknad til kommunen for å få egen adresse til utleie objekt osv. Tatt altfor lang tid. Lever på mobilt bredbånd. Har 400 mb igjen ???. Må bestille enda en pakke tror jeg. Dyr månends abonoment.

 

Ble kobber fra nextgentel som telenor sa var nedlagt/ sannert i området. Synd for telenor at dem ikke vil ha kunder. Skal hente modem i morgen (post i butikk) fra nextgeltel så da må de være ganske sikker på at det går.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei!

 

Utleier har trekt fiber kabel til egen bolig. Utleie enhet er det ikke lagt fiber. Bare kobber. Snakket med nextgentel. De kunne ikke gi meg noe svar så spør her.

Er det mulig å få blåst inn en fiber kabel til inn inn i samme trekkerør?

Jeg tror røret er 12mm men, mellom 1cm og 1.5cm tykt. Kabel er 1/3 til 1/4 av rør diameteren. Se bildet.

Noen som har gjort dette til huset sitt eller trekker fiber til daglig som kan svare på dette?

 

Hei.

 

Har jobbet som hjelpearbeider for to store aktører innen telekom. 

 

Jeg kan si det så enkelt som dette: her kan det gå, og det kan ikke gå. Det må befaring til for å kunne finne ut dette. Enkelte rør  er helt forferdelig å dra/blåse i, men det skal jo være mulig. 

 

Det som er viktig å huske på er at fordeleren som du skal til må være ledig, dvs. at det må være plass. Om NGT ikke kan tilby dette, og det er de som er i området er det fint lite du får gjort, da det er de som styrer dette. 

 

Så det som er den enkleste løsningen her er jo å få strekt en cat 5e/6 til leieobjektet (fra ruteren til huseier). Eventuelt må du be om at NGT sender en montør til deg slik at de kan gjøre dette for deg. Dette må dog avtales med husleier, har han sagt seg villig til dette? Det er det første spørsmålet du må stille deg.

 

Viktig å huske på at dette alltid er huseiers ansvar, så du får ikke mye hjelp fra teleselskapet dersom du ikke har han med på laget. 

 

Håper dette hjalp litt. :)

 

Pleier vel og være flere fibre i en slik kabel, så ring og bestill så blir det sjekket.

 
Men som regel er det bare en fiber som er skjøtet på begge sidene. Dermed må dette også gjøres. Så spørs det hvor fiberen kommer inn. Slik jeg leser det fra TS så kommer ikke fiberen inn i leieobjektet hans, og da er det ikke bare bare.. De kan selvsagt sette opp en skjøteboks og bruke bendbright fra utleier, det burde ikke være noe problem. 
 
 

Dreit i hele kaka. Måtte da fått huseier til å skrive søknad til kommunen for å få egen adresse til utleie objekt osv. Tatt altfor lang tid. Lever på mobilt bredbånd. Har 400 mb igjen . Må bestille enda en pakke tror jeg. Dyr månends abonoment.

 

Ble kobber fra nextgentel som telenor sa var nedlagt/ sannert i området. Synd for telenor at dem ikke vil ha kunder. Skal hente modem i morgen (post i butikk) fra nextgeltel så da må de være ganske sikker på at det går.

 
Er en del juss bak dette her høres det ut som. De skal jo ha det på det rene at det faktisk er en godkjent utleieobjekt, ellers så blir det et helvete.
 
Bra at det løste seg for deg, høres kjedelig ut å bruke kobber dog. Er jo så ustabilt, spesielt når NGT gir deg det. Men du kan jo være heldig å få det godt der du er. 
 

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...