Gå til innhold

Europa-modellen av Tesla Model 3 bytter ladekontakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er vel en del husholdninger i Asia som benytter seg av tovei-strøm som chademo tillater. Har man mulighet for å sende strøm begge veier med CCS?

 

Stemmer at chademo har støtte for "bi-directional flow" som åpner for muligheten å føre strøm tilbake til strømnettet, noe CCS ikke har. Usikker på hvor mye det blir brukt, men vet Nissan har reklamert en del i utlandet med en ladestasjon som støtter dette for nye Leaf 2.0 som åpner muligheten til trekke strøm fra bilen når strømprisen er dyr og lade opp igjen bilen når den er billig. I seg selv et ganske genialt konsept som nok neppe kommer til å bli noe av i norge da jeg fort ser for meg nettselskapene vil gjøre seg vanskelige med en slik løsning. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

Håper virkelig ikke at åpner for andre, det er travelt nok på de fleste ladeplassene til Tesla.

Med model 3 i mixen, tror jeg de har nok med egne biler. 

 Hvis de skal få lade på våre andre sine ladeplasser er det rett og rimelig at vi får lade på tesla sine ladeplasser også:D

Tesla har egene Ladestasjoner. De andre har ikke det. Tesla har med dette skrittet ordnet for kundene sine at de har verdens største ladenettverk:

Supercharger

Chademo

CCS

400V TN

230 IT

Lenke til kommentar

Hvis bilprodusenten inngår avtale med Tesla og betaler for det, kan bilene av det merket bruke Tesla sine ladestasjoner. Foreløpig har ingen inngått slike avtaler. 

Jeg forsto det. Jeg syns bare Dr. Bombay sine to uttalelser var ganske motstridende når han sier at andre produsenter skal få kjøpe seg inn på ladenettverket til Tesla, men samtidig at det ikke betyr at de skal få lade bilene sine på ladenettverket til Tesla. Det henger ikke helt sammen. 

Lenke til kommentar

 

Så lenge alle de asiatiske og foreløpig mestselgende elbilene fortsetter å bruke CHAdeMO standarden vil det nok ta lang tid før denne dør ut. 

 

 

Nå er det vel bare Nissan igjen? Hyundai bruker CCS og Kias nyeste bruker også CCS.

Så var det de spesielle franskmennene da....

 

Klipp fra nettsiden til Citroën:

"Hurtiglading: E-Berlingo Multispace leveres også med en likestrømkontakt for hurtiglading (CHAdeMO-kontakten på passasjersiden)"

Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle om det er dedikert så lenge det er tilgjengelig? Om noen andre kjøper seg inn i samme nettverk vil Tesla få høyere inntekter på det som igjen betyr mer penger til å bygge ut flere og større ladesteder. Bedre flatedekning og mindre sjanse for kø med andre ord. 

 

Eller er det tanken om å måtte stå og lade ved siden av f.eks en Kia som er problematisk? ;)

Jeg tror du misforsto litt her.

Om andre får kjøpe seg inn, er det nok mange som velger annen bil enn Tesla.

Da ender de opp med å selge strøm, og ikke biler.

Lenke til kommentar

 

Håper virkelig ikke at åpner for andre, det er travelt nok på de fleste ladeplassene til Tesla.

Med model 3 i mixen, tror jeg de har nok med egne biler. 

 

Med ordet gratis ute av mixen tipper jeg det ikke kommer til å øke på enormt mye når rekkeviddene også etter hvert øker enda mer. Hvis jeg kan kjøre 50 mil eller mer så ville jeg ha behov for å lade på en slik stasjon en gang annenhvert år.

De aller fleste jeg ser på den lokale SC, er lokale biler, det er i hvertfall de samme som står der stadig vekk..

Skal jeg tippe, blir det på at Tesla sakte slutter med lading, da dette er på siden av forretningsområdet deres..

Lenke til kommentar

SC-nettverket er et konkurransefortrinn. Åpnes det for alle oppleves det som bortfall av et key selling point for Tesla. Da kan man like gjerne kjøpe en annen elbil, som den nye Jaguaren for eksempel...

Per i dag er det et konkurransefortrinn, men det er ikke et konkurransefortrinn som Tesla verken vil eller bør beholde på sikt. Skal man oppnå 100% markedsandel for elbiler, så er det helt essensielt at langturer blir uproblematiske for elbiler fra alle produsenter.

 

Og konkurranse er sunt for alle parter, selv om det nok vil være fossilbilene som vil ha størst utfordringer med etterspørsel.

Lenke til kommentar

Det tregs ikke skiftes eller legges til noen plugger CCS standard er Type 2 kabel med tillegg under. MAO. Tesla Superladere er kompatible med Model 3. Det er samme løsning på f.eks. VW e-Golf. De har CCS men kan også lade med Type 2.

 

Type 2 pluggen og kontakten som blir brukt av superchargerene og i Model S/X er svært modifiserte fra standarden for at de skal tåle de høye effektene, noe en standard type 2 ikke gjør. Type 2 kontakten som blir brukt i model 3 vil være en standard Type 2 med CCS tillegget og vil derfor ikke fungere på dagens superchargere.

Lenke til kommentar

Type 2 pluggen og kontakten som blir brukt av superchargerene og i Model S/X er svært modifiserte fra standarden for at de skal tåle de høye effektene, noe en standard type 2 ikke gjør. Type 2 kontakten som blir brukt i model 3 vil være en standard Type 2 med CCS tillegget og vil derfor ikke fungere på dagens superchargere.

Grensesnitt-messig er det ikke bekreftet at det er noen som helst forskjeller på Type 2 pluggene til superladerne og Type 2 pluggene ellers, men det vil ganske sikkert være endringer internt i pluggen, på utforming av pinnene, ledningdimensjon, osv.

 

Det skal altså i utgangspunktet ikke være noe problem å ha kompatibilitet for både CCS og dagens superchargere i samme plugg.

 

Min beste gjetning på hvorfor Tesla har valgt å ha ikke inkludere kompatibilitet for dagens superladere er for å redusere kompleksiteten i bilene. Men ville hatt behov for 2-6 ekstra releer og tykkere ledninger til L1, L2, L3 og N, som da kunne støtte 180A per pinne i stedet for 32A.

Lenke til kommentar

Vet vi noe om hvilke hastigheter M3 vil støtte på ionity laderene?

Ser man bort i fra pris vil disse gjerne bli favoritten blandt folket med tanke på ladekabel for gratis laderene og par deling av hastighet på laderene.

For å kunne henge med må tesla derfor kunne tilby lading for andre merker, spesielt for modeller som ikke kan ta mer hastighet enn de kan levere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...