sverreb Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Synd Tesla ikke åpner for betallading fra enkeltkunder - Det er mange av oss som har kjøpt andre biler som gjerne betaler for å lade hos Tesla selv om bilprodusenten ikke er villig til å bidra. Jeg gjetter tesla heller vil prøve å selge deg en bil enn lading. 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Det var jeg ikke klar over, da stiller ting seg litt annerledes. Men er vel en del husholdninger i Asia som benytter seg av tovei-strøm som chademo tillater. Har man mulighet for å sende strøm begge veier med CCS? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Håper virkelig ikke at åpner for andre, det er travelt nok på de fleste ladeplassene til Tesla. Med model 3 i mixen, tror jeg de har nok med egne biler. Hvis de skal få lade på våre andre sine ladeplasser er det rett og rimelig at vi får lade på tesla sine ladeplasser også Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Men er vel en del husholdninger i Asia som benytter seg av tovei-strøm som chademo tillater. Har man mulighet for å sende strøm begge veier med CCS? Stemmer at chademo har støtte for "bi-directional flow" som åpner for muligheten å føre strøm tilbake til strømnettet, noe CCS ikke har. Usikker på hvor mye det blir brukt, men vet Nissan har reklamert en del i utlandet med en ladestasjon som støtter dette for nye Leaf 2.0 som åpner muligheten til trekke strøm fra bilen når strømprisen er dyr og lade opp igjen bilen når den er billig. I seg selv et ganske genialt konsept som nok neppe kommer til å bli noe av i norge da jeg fort ser for meg nettselskapene vil gjøre seg vanskelige med en slik løsning. Endret 15. november 2018 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Håper virkelig ikke at åpner for andre, det er travelt nok på de fleste ladeplassene til Tesla. Med model 3 i mixen, tror jeg de har nok med egne biler. Hvis de skal få lade på våre andre sine ladeplasser er det rett og rimelig at vi får lade på tesla sine ladeplasser også Tesla har egene Ladestasjoner. De andre har ikke det. Tesla har med dette skrittet ordnet for kundene sine at de har verdens største ladenettverk: Supercharger Chademo CCS 400V TN 230 IT Lenke til kommentar
Netfrog Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 SC-nettverket er et konkurransefortrinn. Åpnes det for alle oppleves det som bortfall av et key selling point for Tesla. Da kan man like gjerne kjøpe en annen elbil, som den nye Jaguaren for eksempel... 1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Hvis bilprodusenten inngår avtale med Tesla og betaler for det, kan bilene av det merket bruke Tesla sine ladestasjoner. Foreløpig har ingen inngått slike avtaler. Jeg forsto det. Jeg syns bare Dr. Bombay sine to uttalelser var ganske motstridende når han sier at andre produsenter skal få kjøpe seg inn på ladenettverket til Tesla, men samtidig at det ikke betyr at de skal få lade bilene sine på ladenettverket til Tesla. Det henger ikke helt sammen. Lenke til kommentar
dickidickdickens Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Nå er det vel bare Nissan igjen? Hyundai bruker CCS og Kias nyeste bruker også CCS. Det var jeg ikke klar over, da stiller ting seg litt annerledes. Hadde du lest saken så står det der... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Hadde du lest saken så står det der... Takker for konstruktiv og nyttig tilbakemelding som virkelig ga nye nyanser til diskusjonen mister dick Lenke til kommentar
dickidickdickens Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Takker for konstruktiv og nyttig tilbakemelding som virkelig ga nye nyanser til diskusjonen mister dick Bare hyggelig, håper at du fra nå av leser sakene du kommenterer på slik at andre slipper å bruke tid på å besvare dine spørsmål som allerede er besvart i saken. Vinn vinn for alle parter. Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Så lenge alle de asiatiske og foreløpig mestselgende elbilene fortsetter å bruke CHAdeMO standarden vil det nok ta lang tid før denne dør ut. Nå er det vel bare Nissan igjen? Hyundai bruker CCS og Kias nyeste bruker også CCS. Så var det de spesielle franskmennene da.... Klipp fra nettsiden til Citroën: "Hurtiglading: E-Berlingo Multispace leveres også med en likestrømkontakt for hurtiglading (CHAdeMO-kontakten på passasjersiden)" Lenke til kommentar
Sven Ellefsen Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Spiller det noen rolle om det er dedikert så lenge det er tilgjengelig? Om noen andre kjøper seg inn i samme nettverk vil Tesla få høyere inntekter på det som igjen betyr mer penger til å bygge ut flere og større ladesteder. Bedre flatedekning og mindre sjanse for kø med andre ord. Eller er det tanken om å måtte stå og lade ved siden av f.eks en Kia som er problematisk? Jeg tror du misforsto litt her. Om andre får kjøpe seg inn, er det nok mange som velger annen bil enn Tesla. Da ender de opp med å selge strøm, og ikke biler. Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Håper virkelig ikke at åpner for andre, det er travelt nok på de fleste ladeplassene til Tesla. Med model 3 i mixen, tror jeg de har nok med egne biler. Med ordet gratis ute av mixen tipper jeg det ikke kommer til å øke på enormt mye når rekkeviddene også etter hvert øker enda mer. Hvis jeg kan kjøre 50 mil eller mer så ville jeg ha behov for å lade på en slik stasjon en gang annenhvert år. De aller fleste jeg ser på den lokale SC, er lokale biler, det er i hvertfall de samme som står der stadig vekk.. Skal jeg tippe, blir det på at Tesla sakte slutter med lading, da dette er på siden av forretningsområdet deres.. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 SC-nettverket er et konkurransefortrinn. Åpnes det for alle oppleves det som bortfall av et key selling point for Tesla. Da kan man like gjerne kjøpe en annen elbil, som den nye Jaguaren for eksempel...Per i dag er det et konkurransefortrinn, men det er ikke et konkurransefortrinn som Tesla verken vil eller bør beholde på sikt. Skal man oppnå 100% markedsandel for elbiler, så er det helt essensielt at langturer blir uproblematiske for elbiler fra alle produsenter. Og konkurranse er sunt for alle parter, selv om det nok vil være fossilbilene som vil ha størst utfordringer med etterspørsel. Lenke til kommentar
Bjarne Kastanjenøtt Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Det tregs ikke skiftes eller legges til noen plugger CCS standard er Type 2 kabel med tillegg under. MAO. Tesla Superladere er kompatible med Model 3. Det er samme løsning på f.eks. VW e-Golf. De har CCS men kan også lade med Type 2. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Det tregs ikke skiftes eller legges til noen plugger CCS standard er Type 2 kabel med tillegg under. MAO. Tesla Superladere er kompatible med Model 3. Det er samme løsning på f.eks. VW e-Golf. De har CCS men kan også lade med Type 2. Type 2 pluggen og kontakten som blir brukt av superchargerene og i Model S/X er svært modifiserte fra standarden for at de skal tåle de høye effektene, noe en standard type 2 ikke gjør. Type 2 kontakten som blir brukt i model 3 vil være en standard Type 2 med CCS tillegget og vil derfor ikke fungere på dagens superchargere. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Type 2 pluggen og kontakten som blir brukt av superchargerene og i Model S/X er svært modifiserte fra standarden for at de skal tåle de høye effektene, noe en standard type 2 ikke gjør. Type 2 kontakten som blir brukt i model 3 vil være en standard Type 2 med CCS tillegget og vil derfor ikke fungere på dagens superchargere.Grensesnitt-messig er det ikke bekreftet at det er noen som helst forskjeller på Type 2 pluggene til superladerne og Type 2 pluggene ellers, men det vil ganske sikkert være endringer internt i pluggen, på utforming av pinnene, ledningdimensjon, osv. Det skal altså i utgangspunktet ikke være noe problem å ha kompatibilitet for både CCS og dagens superchargere i samme plugg. Min beste gjetning på hvorfor Tesla har valgt å ha ikke inkludere kompatibilitet for dagens superladere er for å redusere kompleksiteten i bilene. Men ville hatt behov for 2-6 ekstra releer og tykkere ledninger til L1, L2, L3 og N, som da kunne støtte 180A per pinne i stedet for 32A. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Vet vi noe om hvilke hastigheter M3 vil støtte på ionity laderene? Ser man bort i fra pris vil disse gjerne bli favoritten blandt folket med tanke på ladekabel for gratis laderene og par deling av hastighet på laderene. For å kunne henge med må tesla derfor kunne tilby lading for andre merker, spesielt for modeller som ikke kan ta mer hastighet enn de kan levere. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Vet vi noe om hvilke hastigheter M3 vil støtte på ionity laderene?Tror man kan forvente noe i området 100-130 kW. For å få særlig mer enn dette på CCS må spenningen på batteripakken økes. CCS lading av Model S/X med adapter er mer usikkert. Der vil jeg tro noe i området 50-130 kW. Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Håper virkelig ikke at åpner for andre, det er travelt nok på de fleste ladeplassene til Tesla. Med model 3 i mixen, tror jeg de har nok med egne biler. Det et fordi Tesla eierne er gjerrige. Folk flest lader hjemme, men ikke Tesla eierne. De skal ha ut gratisstrømmen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå