Roy.mallt Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Hei, har søkt på en jobb som forbeholder at jeg fullfører en mastergrad innen en viss tid(1 år). Har nådd ut til skolen og "purret" en del, etter samtaler med arbeidsgiver om at dette må avklares så fort som mulig. Jeg må vite hva jeg mangler og når jeg kan ta det. De brukte veldig lang tid på å svare meg, rundt 2 mnd(!), men fikk svar en mandag om mine muligheter til å ta opp fag, når jeg kunne meldte meg opp, og hvilke fag jeg manglet. Tirsdag morgen ringte arbeidsgiver til skolen, da han i likhet med meg var frustrert over behandlingstiden. Hadde da ikke informert nevnte om svaret jeg hadde fått. De gjorde følgende: 1. han fikk et annet svar enn meg om hva jeg mangler(20 vs 10 studiepoeng) 2. jeg har aldri gått med på at skolen kan gi ut slik info til andre, men de svarte umiddelbart uten å konsultere med meg først. Er dette lovlig? Jeg ser på det som en temmelig uetisk praksis og forstår ikke at de kan gi ut info om min tidligere skolegang uten videre slik? Legger man dette til grunn kan hvem som helst ringe de og få nøyaktig samme informasjon. Er litt frustrert over hele saken, og legger det nok dødt. Men, er dette noe de faktisk kan gjøre? Endret 14. november 2018 av Roy.mallt Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Om din arbeidsgiver kan vise til en hjemmel eller samtykke fra deg kan de få utlevert informasjon om deg (det du har samtykket til eller hjemmelen gjelder for). Jeg skjønner at samtykket ditt har de ikke og jeg kan ikke helt tenke meg til hvilken hjemmel de skulle vise til for å få ut opplysninger om deg. 1 Lenke til kommentar
Roy.mallt Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Om din arbeidsgiver kan vise til en hjemmel eller samtykke fra deg kan de få utlevert informasjon om deg (det du har samtykket til eller hjemmelen gjelder for). Jeg skjønner at samtykket ditt har de ikke og jeg kan ikke helt tenke meg til hvilken hjemmel de skulle vise til for å få ut opplysninger om deg. Har på ingen måte, noen gang, samtykket til at arbeidsgiver skal få tilgang til disse opplysningene. Det har aldri en gang vært ett tema med arbeidsgiver. Arbeidsgiver er en veldig "på saken person"(men veldig hyggelig), og jeg kan til en viss grad også forstå at arbeidsgiver ringer. Problemet her ligger hos skolen som svarer/gir ut dette. Tenker jeg. Endret 14. november 2018 av Roy.mallt Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Men, er dette noe de faktisk kan gjøre? Velkommen til verden! Ja, du ser jo at de kan gjøre det. Det er utrolig hvor slepphendte enkelte er med taushetsbelagte opplysninger; min erfaring er fra helsevesenet. Men de har ikke rett til å gjøre det, så om du lir økonomisk tap pga. denne lekkasjen, kan du gå rettens veg og antagelig få erstattet tapet du har lidd. 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Hvis det skal forholde seg slik eller slik, så må jo dette nødvendigvis på en eller annen måte ha sin grunn i juridisk metode og bruk av rettskilder. Kan man gi ut personopplysninger uten tillatelse - Hvilke regler har man for det? Her skulle man kanskje tro at Personopplysningsloven utgjør noen av de "ytre rammer" eller "det generelle" i lovgivningen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38 Så kommer den mer spesialiserte lovgivningen og i dette tilfellet, så er vel det formodentlig Universitets og Høyskoleloven. Kikker man der så finner man at §7-6 har bestemmelser om taushetsplikt.https://lovdata.no/lov/2005-04-01-15/§7-6 Her vises det videre til Forvaltningslovens §13: https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§13Hvor kan man få nærmere opplysninger? - Sannsynligvis hos datatilsynet som kanskje er litt overarbeidet om dagen: https://www.datatilsynet.no/ Er det som er skjedd ulovlig: Sannsynligvis JA, lovbrudd har skjedd. Kan man kreve oppreisning eller erstatning på grunn av lovbruddet? Da må det i så fall kreves en lovhjemmel for dette. Man må også kunne underbygge kravet på en saklig måte. Kan man det i dette tilfellet? - Sannsynligvis ikke. Med andre ord - Noen erstatning, det kan det neppe bli snakk om. Ellers litt generelt om taushetsplikten: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1285/1367/1368 Bare et par korte betraktninger "på sparket" uten egentlig å ha "sett på" saken.Andre syn på saken? Endret 15. november 2018 av arne22 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Har på ingen måte, noen gang, samtykket til at arbeidsgiver skal få tilgang til disse opplysningene. Det har aldri en gang vært ett tema med arbeidsgiver. Arbeidsgiver er en veldig "på saken person"(men veldig hyggelig), og jeg kan til en viss grad også forstå at arbeidsgiver ringer. Problemet her ligger hos skolen som svarer/gir ut dette. Tenker jeg. Ja helt klart. Det ikke ulovlig å be om utlevering av personopplysninger. Men det er ulovlig å levere ut uten hjemmel eller samtykke. Så kan du sikkert møte argument med at studiepoeng ikke er personopplysninger, men det er jo ikke sannsynlig at disse poengene henger i løse lufta og ikke er knyttet mot en person. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Satt på spissen så er det vel nå faktisk også ulovlig å be om personopplysninger man ikke har rettmessig tilgang til. Dette prinsippet følger vel av den nye personopplysningsloven? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Satt på spissen så er det vel nå faktisk også ulovlig å be om personopplysninger man ikke har rettmessig tilgang til. Dette prinsippet følger vel av den nye personopplysningsloven? Du tenker kanskje at det å be om personopplysninger krever at den som ber må oppgi identitet til den det bes om opplysninger om? Og at det er da en behandling som skulle vært hjemlet? Evt at skolen også får vite at vedkommende har xx som arbeidsgiver, siden den ber om informasjon. Om vi skal tolke forordningen så presist så er svaret ja. Men det blir antakelig veldig teoretisk juss, da sensitivitetsgraden av opplysningene blir veldig lav (kun navn og evt arbeidssted / skole). Edit: Uansett vil man bryte med den registrertes rettigheter, ved å ikke informere om innsamlingen av opplysninger eller gi adgang til å kunne foreta innsyn osv. Endret 15. november 2018 av Pop Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Arbeidsgiver har et lovlig og saklig grunnlag til å ha disse personopplysningene (del av å oppfylle arbeidsavtalen). Spørsmålet er om det er i strid med UH-loven å utlevere dem. UH-loven viser til forvaltningsloven § 13, som generelt taushetsbelegger "personlige forhold". I Justisdepartementets veileder til offentleglova er dette omtalt som opplysninger "som det med god grunn er vanleg å ynskje å halde for seg sjølv". Etter samme veileder er opplysninger om utdanning, avlagte eksamener, og gjennomførte kurs ikke underlagt taushetsplikt. At en person på forespørselstidspunktet ikke har oppnådd en gitt utdanning er heller ikke underlagt taushetsplikt. Spørsmålet om hvorfor kan være underlagt taushetsplikt, avhengig av årsaken. Å opplyse om at du mangler x studiepoeng på grad y kan vanskelig være i strid med taushetsplikten. Det er mindre sensitivt enn å opplyse om samtlige eksamener du har avlagt og hva som er kravene til graden, og begge disse opplysningene er ikke omfattet av taushetsplikten. 3 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Men bedriften er jo ikke "arbeidsgiver". Det foreligger jo ikke noe arbeidsforhold. Det gjør vel bedriften til en utenforstående tredjepart? Endret 24. november 2018 av arne22 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 TS omtaler bedriften som arbeidsgiver, og jeg oppfatter det slik at han har fått en stilling på vilkår at nærmere bestemt utdanning fullføres innen ett år. Dersom TS ikke har fått noen stilling (partene er i prekontraktuell fase) må foretaket iht. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b ha "den registrertes anmodning" for tiltaket for å ha et rettslig behandlingsgrunnlag, alternativt den generelle interesseavveiningshjemmelen i bokstav f. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå