Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol hver dag

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Har i opp gjennom årene merket at alkohol (1-3 øl) hjelper meg veldig med å være meg selv og oppegående. Før noen kommer med helse og psykolog-råd, så vet jeg godt at dette kan være et tegn på alkoholisme, men er det virkelig så galt å ta seg noen øl og føle seg "fit for hverdagen"?

Jeg blir mer meg selv med et par øl. Mener ikke at jeg skal drikke hver dag, men når jeg skal være sosial, så hjelper det veldig da jeg ikke er veldig glad i sosial omgang.

Og nei, jeg snakker ikke om å vli drita, jeg hater å prate med foln som er drita, fordi det blir "falskt"

Anonymous poster hash: 02d7a...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett par tre einheiter per dag treng ikkje å være problematisk, bra for helsa er det ikkje, men samtidig er det ikkje langt unna Middelhavslivsstilen der ein gjerne drikk vin til middagen om kvelden.

Det som derimot gir grunn for bekymring er at du synes du trenger det for å fungere normalt. Då er det stor fare at du på sikt kan skli ut ved å kjenne behovet for å drikke meir, eller må begynde å ha ein morgendrikk for å orke å gå ut å møte folk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg har hørt av de jeg har gått til, så virker det her ikke som noen big deal. Det som er avgjørende er at du har oversikt og reflektérer over alkoholbruken selv. Hvis du mener du har kontroll, og fungerer på alle områder i livet, så er det ingen big deal.

Nå har terapeuten jeg går til sagt at all alkoholbruk er skadelig. Men det er også blitt sagt at noen tolerèrer det fint, og får livsstilen til å fungere. Men du er jo innafor, hvis 1-3 øl betyr 1-3 x 0.33 l, og ikke 3 x 0.50 l

https://no.wikipedia.org/wiki/Risikofylt_alkoholbruk#Grenseverdier_og_anbefalinger_for_ukentlig_eller_daglig_alkoholforbruk

Så fortsett å ha oversikt, og ikke la det skli ut. Kan være en fordél å ta en prat med rusterapeut bare som en sikring, hvis du er usikker. Men du kan jo møte på en ultrakonservativ type som gjør deg mer usikker. Derfor er det viktig at du virkelig er helt sikker på at du ikke mener det her er skadelig for deg. De vil bare prøve å finne ut hvor sikker du er. Du spør jo her fordi du er usikker. Hva er du usikker på?

Definér spørsmålene for deg selv, det kan ikke komme noe galt ut av det. La oss si, hva er konsekvensene for kropp og helse hvis du drikker 2-3 enheter nesten hver eneste dag i 30 år?

Lenke til kommentar

Har jobbet med ei som var "blind" og som hadde det problemet du beskriver. Hun er alkoholiker og greier rett og slett ikke å slutte.
Prøv å grei deg uten øl og jobb med å vær sosial, akkurat nå har du gitt deg selv en unnskyldning for hvorfor du drikker som sannsynligvis ikke stemmer.

Hvis du greier deg i lengre perioder uten å røre en eneste øl ( 3-6 måneder ) og tanken ikke er der i det hele tatt kan jeg garantere deg at det ikke er et problem, men med en gang man føler at man behøver det for å fungere er det noe som ikke stemmer...

Lenke til kommentar

Alkoholisme forbindes med at du tar 5-6 enheter hver gang du drikker, og da drikker 3-4 ganger i uka.

Ikke helt sant.

Man kan ha et problem med alkohol om man kun drikker i helgene og slår seg løs.

Det er både måten man drikker på og oppførselen som kommer ut av dette som er med og definerer alkoholisme.

Lenke til kommentar

Hei

Har i opp gjennom årene merket at alkohol (1-3 øl) hjelper meg veldig med å være meg selv og oppegående. Før noen kommer med helse og psykolog-råd, så vet jeg godt at dette kan være et tegn på alkoholisme, men er det virkelig så galt å ta seg noen øl og føle seg "fit for hverdagen"?

Jeg blir mer meg selv med et par øl. Mener ikke at jeg skal drikke hver dag, men når jeg skal være sosial, så hjelper det veldig da jeg ikke er veldig glad i sosial omgang.

Og nei, jeg snakker ikke om å vli drita, jeg hater å prate med foln som er drita, fordi det blir "falskt"

Anonymous poster hash: 02d7a...55d

Øl gjør feit. Hver øl inneholder ca 1/10 av det daglige behovet for kalorier.

Alkohol skader hjernen. Om dette også gjelder små mengder vet jeg ikke, men jeg vil tro at om det gjelder små mengder hver dag, så vil det nok kunne gjøre skade. Som du sier så "føler du deg som deg selv" hvis du drikker et par øl. Så det er ikke usannynlig at det har skadelig mentale effekter.

Jeg snakker verken som alkoholiker eller en som ikke vet noe om alkohol. Jeg hadde faktisk en periode for noen år siden hvor jeg gjorde noe av det samme du gjør. Jeg tok meg gjerne 1-3 øl per dag, og noen dager per måned 5-8 øl. Når jeg tenker over det, gav det meg absolutt ingenting. Jeg kan ikke nevne 1 ting som faktisk var positivt med det. Man blir faktisk litt surrete i hodet av 2-3 øl. Så da går man konstant hver dag og er litt surrete i hodet.

Angående sosial omgang, hvis du ikke liker det, så er du jo ikke nødt til å drive med sosial omgang. Problemet hvis du ikke liker det kan godt være at den sosiale omgangen gjøres på feil måte? Det går vel an å forsøke annen type sosial omgang og se om du liker det? Det går også an å lære seg å verdsette sosial omgang, selv om man i utgangspunktet ikke nødvendigvis liker det. Men det kommer jo helt an på..

Vel, jeg har egentlig bestemt meg for at jeg er ferdig med alkohol. Det gir meg ingenting i retur. Det er ikke noe jeg er fast bestemt på å gjøre, men sånn passe. Så jeg har ikke drukket alkohol på ganske lenge nå. En av tingene jeg bestemte meg for er at om jeg drar på en type sosial omgang hvor andre drikker alkohol, så velger jeg enten å drikke brus, eller eventuelt alkoholfri øl.

"Hvite" dager har jeg nok av. Det er null problem å ikke drikke. Mener bare at (og alle føler vel det) at jeg blir mer sosial. Jeg er en person som ikke får frem ting jeg vil si så lett. Alkohol er ikke noe jeg "må ha", men det hjelper veldig på mitt humør.

Det går an å øve på å bli bra sosial. Alkohol er ikke den eneste løsningen på det.

Ikke helt sant.

Man kan ha et problem med alkohol om man kun drikker i helgene og slår seg løs.

Det er både måten man drikker på og oppførselen som kommer ut av dette som er med og definerer alkoholisme.

Det er flere som har problem med alkohol på den måten, enn måten trådstarter nevner alkohol. Man jobber på hverdagene og er fyllik i helgene? Det er ikke noe særlig bra. Man drikker seg dritings til de grader, gjør dumme ting, spyr, føler seg uvel og våker opp "syk" neste dag.

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Hvis jeg tar meg selv som eksempel, så vil jeg si at det ikke har noen stor betydning, heller litt positiv innvirkning på livet mitt. Litt øl er faktisk sunt, ikke alkoholen i seg selv, men næringsstoffene i ølen. Litt vin eller cognac/whiskey kan også være sunt, men igjen i små mengder. Da er det igjen antioksidantene og slikt som er bra, ikke alkoholen. Jeg har i perioder drukket en boks øl hver dag, spesielt på sommeren da det er varmt, for å kjøle seg ned. Den lille rusen gjør at tankene og kjøret oppi hodet forsvinner litt, og man senker skuldrene. Den avslappende følelsen gir meg mindre stress, og hjelper på å sove. Summen at det mot litt alkohol tror jeg går opp i opp sånn sunnhetsmessig. Men om man drikker så mye at man blir surrete i hodet og tydelig beruset så er det ikke sunt. Alt med måte.

Som nevnt er det jo litt kalorier i øl og annen alkohol, men om man legger på seg kommer an på det totale kaloriinntaket, så det trenger ikke nødvendigvis å være usunt kalorimessig. Øl metter også en del.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

I all utgangspunkt er det formye alkohol når man begynner å lure litt på det selv.

Jeg kan snakke av personllig erfaring der jeg har alltid vært glad i øl og det blir litt mer kos med en kald halvliter når man sitter å surfer på nett.. Men, har kommet nå frem til at jeg skal bare drikke alkohol i helgene om noe i det heletatt, og det har jeg nå klart i 3 uker uten noe stress..

Ellers kan jeg vel si at jeg er syltynn 60kg og 180 høy.. Så om man er redd for å bli feit for å drikke øl, så er den myten avkreftet.. Heller større sjangs for å gå ned i vekt.. Mye fordi man bytter ut mat med veske...

Lenke til kommentar

I all utgangspunkt er det formye alkohol når man begynner å lure litt på det selv.

Jeg kan snakke av personllig erfaring der jeg har alltid vært glad i øl og det blir litt mer kos med en kald halvliter når man sitter å surfer på nett.. Men, har kommet nå frem til at jeg skal bare drikke alkohol i helgene om noe i det heletatt, og det har jeg nå klart i 3 uker uten noe stress..

Ellers kan jeg vel si at jeg er syltynn 60kg og 180 høy.. Så om man er redd for å bli feit for å drikke øl, så er den myten avkreftet.. Heller større sjangs for å gå ned i vekt.. Mye fordi man bytter ut mat med veske...

6 pack med 0.33 øl inneholder 857 kalorier så er ikke sikker på det du. Ta en 15-16 så er dags behovet for kalorier dekket. 

Matte lyver aldri :) Ser jo det også på den lokale puben som selger mest øl i hele Norge :p

Lenke til kommentar

6 pack med 0.33 øl inneholder 857 kalorier så er ikke sikker på det du. Ta en 15-16 så er dags behovet for kalorier dekket. 

Matte lyver aldri :) Ser jo det også på den lokale puben som selger mest øl i hele Norge :p

Det blir jo ofte slik at man bytter ut øl med mat.. Så er det jo raske kalorier og lite næring...  Så går man ned i vekt, men en liten mage kan man alltids få..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerer ikke helt slik du, kroppen blåser i om kaloriene er raske eller ikke. Den bryr seg bare om antall kalorier. (Blodsukkeret er en annen sak)

Putter jeg i meg 3000 kalorier og bare bruker 2500 så jeg opp i vekt, putter jeg i meg 2200 og bruker 2500 går jeg ned i vekt :p

Så simpelt er det faktisk.

Så grunn til at alkoholikere ofte legger på seg er fordi de spiser i tillegg til og drikke mye(Får for mye kalorier). De drankerne som er på gaten er ofte tynne fordi de prioriter øl over mat (Får for lite kalorier).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerer ikke helt slik du, kroppen blåser i om kaloriene er raske eller ikke. Den bryr seg bare om antall kalorier. (Blodsukkeret er en annen sak)

Putter jeg i meg 3000 kalorier og bare bruker 2500 så jeg opp i vekt, putter jeg i meg 2200 og bruker 2500 går jeg ned i vekt :p

Så simpelt er det faktisk.

Så grunn til at alkoholikere ofte legger på seg er fordi de spiser i tillegg til og drikke mye(Får for mye kalorier). De drankerne som er på gaten er ofte tynne fordi de prioriter øl over mat (Får for lite kalorier).

Er jo enig i det du sier, men det er ikke alle drankere som er på gaten.. De kan være en nabo eller hvem som helst... :)

Lenke til kommentar
De drankerne som er på gaten er ofte tynne fordi de prioriter øl over mat (Får for lite kalorier).

Hmm, 1 x 0.5 l øl = Ca 180 kalorier.

Så man skal drikke ca 12-15 halvlitere per dag for å møte dagsbehovet ved lite eller ingen aktivitet. Det er omtrent/litt mindre enn 1 per time hvis man tar med søvn i beregningen.

Tja. Da blir jo mangel på næring et problem. Og selvsagt alkoholen vil ødelegge kropp og psyke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...