Gå til innhold

Tesla Model 3 skal kunne lade på de samme hurtigladerne som andre biler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette forstår eg ikkje. Ein Type2-plugg passar då fint inn i ein CCS-kontakt, det er noko av poenget. Kontaktorar i bilen koplar om avhengig av om bilen er kopla til AC eller DC (superladar eller ChaDeMo med adapter). Det skulle vere enkelt å gjere Model 3 kompatibel med dagens superladarar sjølv om bilen får CCS-kontakt.

Lenke til kommentar

Dette forstår eg ikkje. Ein Type2-plugg passar då fint inn i ein CCS-kontakt, det er noko av poenget. Kontaktorar i bilen koplar om avhengig av om bilen er kopla til AC eller DC (superladar eller ChaDeMo med adapter). Det skulle vere enkelt å gjere Model 3 kompatibel med dagens superladarar sjølv om bilen får CCS-kontakt.

Jeg tror de har gått for denne løsningen for å flytte ekstrakostnadene fra bilen over på ladestasjonene. Om de skulle støtte dagens superladere og CCS i samme kontakt ville de ha behov for omkring 6 ekstra releer i hver bil, og ledningene fra Type 2 måtte takle 360A i stedet for 32A.

 

Om dette utgjør f.eks $100 ekstra per bil er dette noe som går rett ut av overskuddet, og man skal nok ikke selge mange biler før litt dyrere superladere er rimeligere totalt sett.

 

Med CCS på superladerne kan man også selge strøm til andre biler (om de ønsker), noe som åpner opp for å kunne gjøre superladerne om til en inntektskilde.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla forstår nettverksøkonomi veldig godt. Å tilby CCS til konkurrentenes biler på Teslas SC undergraver økonomien til at konkurrentene kan bygge hurtigladere. Rettferdig all den tid Tesla måtte bygge ut ladenettverket sitt alene med store underskudd.

First mover advatage i nettverksammenheng er kraftige saker. Samme effekt som gjør at Finn nærmest er enerådende på annonsering på nett i Norge. Alle bilprodusenter ble invitert til å være med på utbyggingen av Tesla SC, man avslo muligheten. Nå står de på sidelinjen å ser at alle elbilene de produserer iPhase, eTron etc. vil styrke Tesla på bunnlinjen, samtidig som dette også styrker eierne av disse bilene sin fleksibilitet og lademuligheter. Dette viser at Elon faktisk ønsker åvære en katalysator for å akselerere elektrifiseringen av transport. Imponerende! Lurer på hva direktøren i Audi tenker fra fengselscellen, sin at alle elbilkundene deres står å lader på kule ladestasjoner med lysende Tesla logo midt i fleisen..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tesla forstår nettverksøkonomi veldig godt. Å tilby CCS til konkurrentenes biler på Teslas SC undergraver økonomien til at konkurrentene kan bygge hurtigladere. Rettferdig all den tid Tesla måtte bygge ut ladenettverket sitt alene med store underskudd.

Just presis! Og hva skjer nå? Tesla har sikre seg meget gode plasseringer med det samme "first mover" fordelen i at de har tatt mange gode plasser med enkel og rimelig tilgang til øvrige infrastruktur som store veikryss, bensinstasjon/serveringssteder og høykapasitets strømnett til best mulig forutsetninger - konkurrentene blir "stuck" med tilgang på mindre attraktive (?) og potensielt steder som er mye dyrere å bygge ut, uten at _kundene_ klarer å se noen som helst fordel for seg selv i å vente på at dette produsent-spesifike nettet blir bygget ferdig, annet enn at de får flere ladeplasser på sikt. Det er vinn-vinn for Tesla som nå har positiv kontantstrøm og kan både drifte og bygge ut som de vil uten problemer. Det er deilig å se de andre produsentene få nok en nesestyver!
Lenke til kommentar

Vil dette bety at model 3 ikke vil kunne lade 3 fase 230 og 400 volt og ikke kunne bruke type 2 ladepunkter feks ved charlottenberg shoppingsenter?

CCS er fullt kompatibelt med Type 2, så man vil kunne benytte alle offentlige ladepunkt med Type 2.

 

Akkurat hva bilen klarer å ta til seg av effekt kommer an på den interne laderen i bilen, og der vet vi ikke helt hva Model 3 vil utstyres med. Jeg vil tro at den vil støtte:

 

- 11 kW 16A 400V TN trefase lading

- 7,4 kW 32A 230V IT/TN enfase lading

- 8,4 kW 32A 230V IT trefase lading (benytter bare to faser)

 

Altså ca det samme som Model S/X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...