LMH1 Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Tesla Model 3 i Norge Anette greide ikke vente lenger på Folke-Teslaen Er det ikke flere som sier at USA verianten kommer med forskjell strømplug og sikkerhetutstyr etc så det kan bli dyrt med tanke på reklamasjon og tilpasning vennlig? For enkelte nevnte det på tesla diskusjon tråd. Virker også ut som tesla har import versjoner for salg? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Hvorfor spør du om ting som står i artikkelen du selv refererer til? Nei de selger ikke import biler.. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Hva med å lese artikkelen du selv lenker til Trond vedgår imidlertid at det ikke bare er fordeler med å ha importert elbil fra USA. Konas Tesla Model 3 har nemlig en annen ladekontakt enn de som er laget for Europa. Dermed får de blant annet ikke benyttet seg av Teslas hurtiglader-nettverk i Norge. Den amerikanske bilen har heller ikke DAB-radio. Dessuten fungerer ikke internett, som styrer kartet (Google Maps). Endret 14. november 2018 av adeneo Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Men finnes det ikke omformere? Eller må hele ladesystemet byttes ikke kun pluggen? Edit fant:Model S/X/3 SAE J1772 Charging Adapter Endret 14. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Men finnes det ikke omformere? Eller må hele ladesystemet byttes ikke kun pluggen? Edit fant:Model S/X/3 SAE J1772 Charging Adapter Seriøst, les artikkelen. En kan fint lade hjemme med en omgjort plug, men det virker ikke på superladerne. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Men hvorfor har ikke tesla EU Versjon CCS combo 2 på alle bilene? Slik jeg forstår å bytte utstyret koster flere hundre tusen kr. For så vidt jeg vet hurtiglades bilene i usa eller er det dobbelt så rask i EU en i usa? Er jo negativ for kundene dette men tror prismessig koster det lite å ha standard som gjør hurtiglading mulig. Endret 14. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Men hvorfor har ikke tesla EU Versjon CCS combo 2 på alle bilene? Slik jeg forstår å bytte utstyret koster flere hundre tusen kr. For så vidt jeg vet hurtiglades bilene i usa eller er det dobbelt så rask i EU en i usa? Er jo negativ for kundene dette men tror prismessig koster det lite å ha standard som gjør hurtiglading mulig. Model 3 Eu versjon finnes ikke, så om den vill få CCS kombo vet ingen med sikkerhet. Negativt for kundene? Hva pokker snakker du om, dette har de valgt helt selv. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 Ja grei nok de har valgt det selv, men de har ikke mye valg heller, kjøpe import bil brukt eller vente 1 år på venteliste. Problemet er et er uklart med norske priser men man mistenker en del høyere en USA. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Ja grei nok de har valgt det selv, men de har ikke mye valg heller, kjøpe import bil brukt eller vente 1 år på venteliste. Problemet er et er uklart med norske priser men man mistenker en del høyere en USA. De kan kjøpe bruktbil når den havner i Norge, mange som kommer til å selge med en gang. Du lager ett problem ut av ingenting, dette er noe de har valgt selv. I tillegg var det ett markedsføringsstunt... 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 https://www.tu.no/artikler/tesla-model-3-skal-kunne-lade-pa-de-samme-hurtigladerne-som-andre-biler/451168 Så vi vet model 3 kommer med hurtigladning. Det som er usikkert er om tesla vil åpne hurtigladning for andre bilmerker? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 https://www.tu.no/artikler/tesla-model-3-skal-kunne-lade-pa-de-samme-hurtigladerne-som-andre-biler/451168 Så vi vet model 3 kommer med hurtigladning. Det som er usikkert er om tesla vil åpne hurtigladning for andre bilmerker? Tesla er åpne for dette, noen mener de priser seg ut. Uten å vite prisen. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Tesla er åpne for dette, noen mener de priser seg ut. Uten å vite prisen. Det er tilstrekkelig å observere at ingen har kjøpt. Grunnleggende markedsøkonomi. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Det er tilstrekkelig å observere at ingen har kjøpt. Grunnleggende markedsøkonomi. Har hørt dette.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Har hørt dette.. De har jo sagt dette i mange år at det er åpent. Ingen har kjøpt. Plutselig går de over til CCS på stasjonene sine og alle nye biler blir med CCS. Sin egen plugg vraker de. Jeg tar det som et tegn at her vil de invitere inn andre for å dele på kostnaden. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) De har jo sagt dette i mange år at det er åpent. Ingen har kjøpt. Plutselig går de over til CCS på stasjonene sine og alle nye biler blir med CCS. Sin egen plugg vraker de. Jeg tar det som et tegn at her vil de invitere inn andre for å dele på kostnaden. Kilde på at de bytter fra type 2 til CCS på stasjonene? Vet model 3 kommer med type 2 altså, men det andre der har jeg ikke hørt. Ikke tror jeg det stemmer heller. EDIT: CCS trengs for å øke effekten. Endret 15. november 2018 av Salvesen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Det står da i artikkelen? At TM3 skal få CCS og at superladerne skal oppgraderes så TM3 kan lade der.. Litt mer her: https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-ccs-2-plug-europe-adapter-model-s-model-x/ Selv om jeg kan styre min begeistring for utformingen av CCS-pluggene så har jeg forståelse for at Tesla velger CCS nå. Det gjør TM3 til en veldig fleksibel bil å lade, samtidig som det kan gjøre samarbeid med andre produsenter om tilgang til superladerne enklere. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Det står da i artikkelen? At TM3 skal få CCS og at superladerne skal oppgraderes så TM3 kan lade der.. Litt mer her: https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-ccs-2-plug-europe-adapter-model-s-model-x/ Selv om jeg kan styre min begeistring for utformingen av CCS-pluggene så har jeg forståelse for at Tesla velger CCS nå. Det gjør TM3 til en veldig fleksibel bil å lade, samtidig som det kan gjøre samarbeid med andre produsenter om tilgang til superladerne enklere. Nei, det står at de legger til CCS, ikke fjerner type to:) Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables " Rimelig klart? Noen Type2-plugger blir nok byttet med CCS men de kommer ikke til å gjøre det der det vil lage ladekø. Så kan vi jo spekulere på hvor lang tid det vil ta før S/X også kommer med CCS. Annonseres neste måned kanskje? Samtidig som supercharger v2.5 blir vist frem? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables " Rimelig klart? Noen Type2-plugger blir nok byttet med CCS men de kommer ikke til å gjøre det der det vil lage ladekø. Så kan vi jo spekulere på hvor lang tid det vil ta før S/X også kommer med CCS. Annonseres neste måned kanskje? Samtidig som supercharger v2.5 blir vist frem? Doual betyr jo to, altså både type 2 og CCS. Slik jeg leser det iallefall, om jeg ikke overser noe vesentlig? Om de bytter alle type 2 kontaktene tvinger de gamle eiere til å kjøpe adapter, det er ikke fair. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå